School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet

Verlengde Raadhuislaan 1 1613 PN Grootebroek

  • Een deel van het speelplein bij de locatie Verlengde Raadhuislaan in Grootebroek
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen die daarvoor in aanmerking komen in leerjaar 8 voeren de doorstroomtoets van Leerling in Beeld uit. Zodra de resultaten bekend zijn worden ze gepubliceerd.  Niet alle leerlingen nemen deel aan de doorstroomtoets; voor een aantal is ontheffing geïndiceerd.  Dan gaat het om:
zeer moeilijk lerende leerlingen, meervoudig gehandicapte leerlingen voor wie het zeer moeilijk lerend zijn een van de handicaps is, en leerlingen die korter dan vier jaar in Nederland wonen en de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van elke leerling worden de reële leerrendementsverwachtingen opgenomen. Ons lesaanbod wordt aangepast aan deze verwachtingen. Vanaf midden groep zes (DL 35) wordt ook het uitstroomperspectief in het OPP benoemd. 

Periodiek worden gestandaardiseerde toetsen afgenomen. In de groepsbesprekingen, die twee keer per jaar worden georganiseerd met intern begeleider, orthopedagoog en leerkracht, worden per kind de toetsresultaten besproken en wordt beoordeeld of er voor dit kind aanpassingen nodig zijn. 

Aanpassingen kunnen bijvoorbeeld zijn: intensievere instructies, inzetten van hulpmiddelen, kleinere of juist grotere stappen, meer visuele ondersteuning etc. 

Voor leerlingen die zich boven verwachting ontwikkelen, worden de te verwachte rendementen naar boven bijgesteld. Het aanbod zal dan ook in de pas lopen met deze nieuwe verwachting. 

Leerlingen die zich minder goed ontwikkelen dan verwacht, krijgen passend aanbod om te proberen de leerling terug te sporen naar prestaties die passen bij de opgestelde verwachtingen. Leerrendementsverwachtingen worden alleen naar beneden bijgesteld na verklarend, handelingsgericht onderzoek. Een dergelijk onderzoek wordt afgenomen in overleg met ouders. Dit leidt tot een beredeneerd besluit, dat in samenwerking tussen leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog wordt genomen. Ouders worden hierin meegenomen. Pas dan wordt het OPP aangepast. 

Ook schoolbreed worden de toetsresultaten geanalyseerd; de uitkomsten hiervan kunnen worden meegenomen bij de keuze van bijvoorbeeld methodes. 

In schooljaar 2021-2022 is een begin gemaakt met het vormen van een benchmark, waarbij  op de vier hoofddomeinen: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen de resultaten kunnen worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde en de resultaten van andere SBO scholen. De trendanalyse die op deze manier kan ontstaan helpt ons onze onderwijskwaliteit verder te borgen en te verbeteren. 

Vanaf schooljaar 2022-2023 en dus ook in 2023-2024 zullen deze trendanalyses tweemaal per jaar worden beoordeeld. 

Belangrijk doel is, in lijn met het eerste streefbeeld uit ons schoolplan, om nog concretere doelen te formuleren op alle gebieden, verdeeld over de drie uitstroomroutes: Praktijkonderwijs, Basisberoepsgerichte leerweg en Kader-/theoretische leerweg of hoger. E.e.a. in overeenstemming met de vastgestelde leerrendementsverwachtingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In oktober van elk schooljaar wordt een informatieavond georganiseerd voor 12-jarigen.
Het onderstaande tijdpad wordt uitgebreid doorgenomen. De uitgebreide informatie vindt u op onze website:

SBO 't Palet - Speciale school voor basisonderwijs - Grootebroek (sbopalet.nl)

Juni leerjaar 7:           Bespreken van het oriënterend VO-advies 
Oktober elk jaar:      Informatieavond voor ouders van leerlingen in leerjaar 7/8 
Oktober tot januari:  Afname diverse toetsen en onderzoeken 
Februari leerjaar 8:  Schriftelijke overdracht van het Voorlopig VO advies
Februari leerjaar 8:  Afname Doorstroomtoets
Maart leerjaar 8:      Definitief Schooladviesgesprek met ouders en leerling 
Maart leerjaar 8:      Aanmelding bij de VO-school  

Met “12-jarigen” en “leerjaar 8” worden die leerlingen bedoeld die in aanmerking komen om na afloop van dat schooljaar onze school te verruilen voor het voortgezet onderwijs. 

Jaarlijks analyseren wij onze uitstroom; wij proberen na elk jaar te leren van onze uitstroomprocedure. Hieronder onze analyse van 22-23

Als we de kinderen individueel analyseren komen we op een hele kleine afwijking (2 lager) en (5 hoger) dan de voorlopige uitstroombestemming in groep 6.

De afwijkingen die we zien in de hoger scorende kinderen komt door de dubbele adviezen die in groep 6 zijn gegeven (12/17). Overigens komen we na de analyse op het feit dat de dubbele adviezen terecht zijn gegeven (individueel geanalyseerd). Dit heeft te maken met transparantie naar ouders in combinatie met kansrijk adviseren. Je wilt ouders een realistisch advies geven, maar ook de mogelijkheid benoemen dat het (bijv. Qua IQ) mogelijk zou zijn dat het kind een niveau hoger zou kunnen. Wanneer we kijken naar de overige afwijkingen zie je dat kind/ leerling-kenmerken en motivatie in combinatie met de thuissituatie in sommige gevallen ervoor zorgt dat een kind zijn potentieel niet haalt. Deze ontwikkelingen worden op kindniveau gevolgd en besproken (met ouders) tijdens de gesprekkencyclus in de schoolverlatersperiode. Andersom is dat ook zo, wanneer een kind wel gemotiveerd  kan een kind het maximale uit zichzelf halen en wellicht een hoger uitstroomniveau bereiken. 

Belangrijk om te vermelden is het hockeystick effect in het SBO, waarin we zien dat SBO leerlingen in de laatste 2 jaar van het SBO ‘ineens’ grote stappen maken in hun resultaten.

Vanuit de meerjaren analyse op uitstroomniveau is op te maken, dat dubbele uitstroomprofielen moeilijk te vergelijken zijn. Er is geen significant verschil tussen hoger dan OPP te eindigen of lager dan OPP te eindigen vanuit een dubbel uitstroomprofiel.  

Een ander belangrijke factor die opvallend te noemen is, is het aantal leerlingen dat qua leeftijdsniveau een schoolverlater is maar toch een jaar SBO-verlenging krijgt. Dit is voor 90% gebaseerd op sociaal-emotionele problematiek wat voorliggend is aan het verwachte schoolverlater zijn van de leerling. Daarnaast speelt de intensieve ondersteuningsbehoefte (cluster 3 en 4) van een groot deel van onze populatie leerlingen een rol in de afwijking van het uitstroomprofiel. Het verwachte uitstroomprofiel kan daardoor zowel naar boven als naar beneden afwijken. Er zijn tal van redenen hiervoor te benoemen: Thuissituatie Gedragsproblematiek Motivatie Ontbreken van passende onderwijsplek in de directe omgeving van de leerling, etc. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in een veilige schoolomgeving staat hoog in het vaandel van ’t Palet. Op zo’n school is het fijn om te komen en te leren! Ons team werkt vanuit één visie en vanuit positief geformuleerde gedragsverwachtingen en daaruit voortvloeiende duidelijke concrete regels en afspraken: Schoolwide Positive Behavior Support – SWPBS ofwel PBS. PBS staat voor Positive Behavior Support, of te wel “Goed gedrag kun je leren”. In de methode PBS staat het aanleren en vergroten van gewenst gedrag centraal, en daarmee het verminderen van ongewenst gedrag. Met mopperen kom je immers niet ver.. en bovendien weet je dan nog steeds niet wat wél de bedoeling is.

De kracht van PBS ligt in het feit dat het een schoolbrede aanpak is, alle medewerkers doen er dus aan mee en zijn geschoold in deze aanpak. Het team van ’t Palet heeft ervoor gekozen om vanuit de waarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid “gedragsverwachtingen” op te stellen voor alle ruimtes binnen en buiten de school. Hiermee is een rode draad (=rode kabel) ontstaan die zichtbaar is in alle groepen, bij alle medewerkers en dus ook op alle locaties. “Zo doen we ’t hier op ’t Palet”, zeg maar.

Leerlingen krijgen hiermee de tools aangereikt om hun sociale competenties op te bouwen en te borgen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ten minste eens in de vier jaar vindt er een inspectiebezoek plaats. De inspectie heeft in 2018 het reguliere vierjaarlijkse bezoek gebracht aan onze school. Hiernaast kunt u het inspectierapport lezen. Het basisarrangement is ons weer toegekend.

In maart 2022 is een in verband met Covid-19 compacte variant van het vierjaarlijkse onderzoek toegepast bij Stichting Trigoon. De conclusie daaruit luidde dat het in orde is om het reguliere vierjaarlijkse onderzoek in schooljaar 2022-2023 te doen plaatsvinden. 

Terug naar boven