Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
In verband met het afstemmen van het busvervoer: De school begint op de Princenhof; onder- en middenbouwlocatie om 08.40 uur en eindigt om 13.55 uur. Op de Verlengde Raadhuislaan; onze bovenbouwlocatie begint de schooldag om 08.40 uur en eindigt om 14.00 uur
We hebben wel een pestprotocol die we jaarlijks met de kinderen bespreken.
Iedereen, dus wij allemaal, is verantwoordelijk voor een veilige school.
1. Ik ben aardig en vriendelijk voor andere kinderen en de meesters en juffen.
2. Ik noem een ander bij de naam. Wanneer ik dit niet doe kan een ander verdrietig worden en dat doet zeer.
3. Ik lach niemand uit: een grapje is alleen een grapje als iedereen dat vindt.
4. Ik ben te vertrouwen. Ik houd mij aan een gemaakte afspraak.
5. Ik geef duidelijk aan wat ik wil!
6. Ik gebruik de lessen van R&W en de Kanjertraining.
7. Ik kan altijd hulp halen bij een juf of meester. Juf en meester zijn er om te helpen.Elke leerling moet zich op school veilig kunnen voelen. Dit staat beschreven in de rechten van het kind. De drie woorden die daarbij komen kijken zijn: veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Als leerling kun je ook zelf meehelpen om je veilig te voelen op school. Dit kan door andere kinderen het niet lastig te maken om naar school te gaan: hen niet pesten bijvoorbeeld. En in de klas kunnen we ervoor zorgen dat we andere kinderen niet hinderen bij het leren. Dus je aandacht bij jezelf houden en stil zijn als dat nodig is, bijvoorbeeld.
Binnen en buiten de school hou je je aan de PBS-gedragsverwachtingen. Die leer je goed tijdens de PBS-lessen.In de weeksluiting hoor je steeds welke verwachtingen extra zullen worden beloond. Je leert ook veel van de Kanjertraining en tijdens de Rots en Water lessen. In dit pestprotocol staan drie dingen beschreven: het voorkomen, het ingrijpen en het oplossen van pesten en wie ervoor zorgt dat het protocol wordt uitgevoerd.
HET VOORKOMEN Op ’t Palet voorkomen we pesten door met respect met elkaar om te gaan en samen te werken. De meester of juf helpt hierbij. Buiten let een pleinwacht (ook altijd een juf of meester) op wat er gebeurt op het plein. Wanneer de pleinwacht iemand ziet pesten, zal hij deze leerling aanspreken en afspraken maken. Als je gepest wordt, of ziet dat een ander pest, geef dit dan door aan jouw juf, meester of pleinwacht. Dit is geen klikken, maar melden! De meesters en juffen moeten weten wie de pestkop is, anders kunnen ze je niet helpen. Ook in de klas zijn we bezig met het voorkomen van pesten. Dit doen we door groepsgesprekken. Je hebt het recht om je mening op een goede manier te geven. Wij kunnen er voor zorgen dat niemand wordt gepest of uitgelachen omwille van zijn of haar mening. Iedereen kan meehelpen aan de veiligheid en bescherming van andere kinderen door zelf geen geweld te gebruiken tegen anderen. In de rechten van het kind staat beschreven dat ieder kind gelijk behandeld moet worden. Op ’t Palet zorgen we ervoor dat iedereen gelijk wordt behandeld. Zo kun je iemand die anders is met een spel mee laten doen of samen met iemand die een andere godsdienst heeft een opdracht maken. Niemand wordt buitengesloten en iedereen wordt goed behandeld.
HET INGRIJPEN EN OPLOSSEN Wanneer je aangeeft dat je gepest wordt of wanneer een leerkracht dit ziet, wordt dit serieus genomen. Je juf of meester zal gaan kijken hoe vaak iets gebeurt en ook gaan praten met de pester en de gepeste leerling. Ook zullen de andere leerkrachten op de hoogte worden gesteld van het pestgedrag. Als je iets vertrouwelijk aan een juf of meester vertelt, wordt dit alleen ook verteld aan juf Annemarie (directeur van ’t Palet) als dit nodig is voor je veiligheid. Juf of meester zullen dit altijd tegen je zeggen.
HULP BIJ PESTEN Wanneer er gepest wordt op school of in de klas, zullen er verschillende activiteiten gedaan worden in de klas. Dit kunnen de lessen van de Kanjertraining of groepsgesprekken zijn. De juf of meester voert dan een gesprek met de klas over het pestgedrag wat hij of zij ziet. Zij zullen pesten nooit goed vinden. Na het gesprek worden regels afgesproken, zodat het pesten zal verminderen. 26 Wanneer het pesten door blijft gaan zullen er ook gesprekken gevoerd worden met de ouders van de pester en de gepeste. Zo kunnen we samen een oplossing verzinnen.
WIE ZORGT ERVOOR DAT HET PROTOCOL WORDT UITGEVOERD? Met z’n allen kunnen we ervoor zorgen dat dit protocol wordt uitgevoerd. De leerlingen kunnen hiervoor zorgen door pesten te blijven melden bij de meesters of juffen. De meesters en juffen houden goed in de gaten wat er gemeld wordt door de leerlingen. Zo bedenken de leerlingen, de ouders en de leerkrachten van ’t Palet samen oplossingen. Ieder schooljaar bespreken we het protocol met alle meesters en juffen en kinderen van ’t Palet
Nieuw in dit schooljaar is het toevoegen van Jeugdzorgmedewerkers in onze onderbouw:
Het gezamenlijk uitgangspunt is dat we aanvullend op de reguliere begeleiding vanuit de leerkracht en onderwijsassistent, jeugdhulp bieden aan leerlingen die dit nodig hebben zodat zij de ondersteuning krijgen die nodig is om tot leren en ontwikkelen te kunnen komen.
Inhoudelijke uitgangspunten
We werken preventief en proactief. Jeugdhulp is direct in te zetten als het nodig is om verergering van problematiek voor te zijn.
We houden de interventies zo klein als mogelijk.
De samenwerking vindt plaatst in de klas, tussen leerkrachten, assistenten en jeugdzorgmedewerkers. Met elkaar stemmen ze af hoe het werk in gezamenlijk in te richten en uit te voeren.Organisatorische uitgangspunten
Zowel op de kleine Hoeve als op de Princenhof wordt voor 20 uur per week een jeugdzorgmedewerker ingezet (totaal 40 uur per week). We werken met vaste gezichten voor de leerlingen, zo min mogelijk wisselingen.