Basisschool De Ammers

Lijsterstraat 35 B 2964 CC Groot-Ammers

  • Een indruk van ons speellokaal voor de kleuters. Met groep 3 t/m 8 gymmen wij in sporthal de Reiger.
  • We beschikken over 7 lichte lokalen met nieuw meubilair.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Graag geven wij hier een korte toelichting op de eindtoetsscores zoals deze hier vermeld staan. In dit gemiddelde zijn meestal de uitslagen van alle leerlingen meegenomen die hebben deelgenomen. Scholen mogen een herberekening doen.

Zij laten die leerlingen uit het gemiddelde die doorstromen naar praktijkonderwijs of speciaal voortgezet onderwijs, leerlingen die later op de school zijn ingestroomd of leerlingen die nog heel kort in Nederland wonen en daardoor de Nederlandse taal minder goed beheersen.

Ook dit jaar zitten we ruim binnen de bandbreedte van de inspectie. De afgelopen 15 jaar hebben wij maar een keer onder het landelijk gemiddelde gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De wijze waarop het welbevinden en de leervorderingen van de kinderen besproken wordt met ouders

Bij de start van het schooljaar organiseert de school een algemene informatie-avond. Doel van deze avond is om ouders en verzorgers informatie te geven over de gang van zaken op school en het betreffende schooljaar. Ook het informeel kennismaken met elkaar is een belangrijk doel.
In oktober organiseren de teamleden herfstgesprekken met de ouders van de leerlingen. Doel van deze gesprekken is om aan het begin van het schooljaar korte lijntjes te vormen tussen leerkracht en ouder/ verzorger en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling centraal te stellen.
De leerlingen van groep 3 t/m 8 ontvangen 2 keer per jaar een rapport: eind januari/begin februari en aan het eind van het schooljaar. De leerlingen van groep 1 en 2 krijgen aan het eind van het schooljaar een rapport.  Als de kinderen hun rapport in januari/februari mee naar huis krijgen, worden de ouders/ verzorgers aansluitend uitgenodigd voor het zogenoemde “rapportgesprek”. De gesprekken aan het eind van het schooljaar zijn facultatief of de leerkracht nodigt u uit, wanneer hier noodzaak is.

Tot slot willen wij u erop wijzen, dat u niet hoeft te wachten op deze gesprekken. U kunt ook tussentijds contact opnemen met de leerkracht om over uw kind te praten. Ook de leerkrachten zullen tussentijds contact met u opnemen, wanneer zij dit nodig achten.

Het volgen van de ontwikkeling en beoordelen van de resultaten

  • Wij houden de ontwikkeling van onze leerlingen dagelijks in de gaten door:
  • Het nakijken van het gemaakte werk/monitoring via Snappet en het dagelijks werk vanuit de methodes;
  • Het observeren van de leerlingen in de dagelijkse praktijk;
  • Het geven van beurten en toetsen;
  • Gespreksvoering met leerlingen; -
  • Het invullen van de Onderbouwd registratie/dyslexieprotocol (groep 1-2);
  • Het afnemen van toetsen van het leerlingvolgsysteem van IEP (groep 3-8);
  • Aansluitend aan het leerlingvolgsysteem worden de school, -groeps, en -leerlingresultaten geanalyseerd en besproken. Hieruit zullen interventies voortkomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze scores mbt de eindtoets zijn rondom het landelijk gemiddelde. 

Belangrijk hierbij is dat niet alleen het advies, maar ook of dat advies het juiste vervolg heeft gekregen. De adviezen die in in groep 8 op OBS De Ammers worden gegeven, zijn vrijwel altijd passend in het vervolgonderwijs van onze leerlingen

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen beoordelen onze school als een school met een veilig pedagogisch klimaat. Leerlingen geven aan dat ze zichzelf mogen zijn en gewaardeerd worden om wie ze zijn. Daarbij geven zij ook aan dat zij zich door de leerkrachten echt gezien en gehoord voelen. 

In ons mission statement, onze kernwaarden en leerlingbelofte heeft u kunnen lezen waar wij als school voor staan en wat wij onze leerlingen (willen) bieden, zeker ook op sociaal-emotioneel vlak. Dit bieden wij onder andere door de methode Move a-Head (zie werkwijze t.a.v. sociale opbrengsten). Deze filosofie vertaalt zich door de hele school en in de omgang met elkaar en beperkt zich niet alleen tot de lessen. 

Onze leerlingen zijn een onderdeel van de maatschappij en wij zien onze school als oefenplaats om te ontdekken en oefenen, zodat leerlingen met een stevige basis de toekomst in kunnen gaan, ook op sociaal -emotioneel gebied.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Eigenheid
  • Wereldwijs

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Al jaren vallen wij onder het basistoezicht.

De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Kortom door de goede resultaten, krijgen wij maar eens in de 4 jaar bezoek van de inspecteur.

Oktober 2019 hebben wij bezoek gehad van een onderwijsinspecteur en zij heeft de school weer voldoende beoordeeld. 

Zij hebben in het nieuwe onderzoekskader alleen gekeken naar 3 verschillende gebieden;  de elementen Taakgerichte werksfeer, Actieve betrokkenheid en Feedback. We hebben op alle 3 de gebieden voldoende gescoord en mooie feedback gekregen waarmee we ons onderwijs weer kunnen versterken. 

Terug naar boven