De Driebond

Woldjerspoorweg 5B 9723 ER Groningen

  • Schoolfoto van De Driebond
  • Schoolfoto van De Driebond
  • Schoolfoto van De Driebond
  • Schoolfoto van De Driebond
  • Schoolfoto van De Driebond

Het team

Toelichting van de school

Team
Het team bestaat uit:

  • 1 directeur
  • 1 intern begeleider 
  • 1 voltijd groepsleerkracht
  • 8 deeltijd groepsleerkrachten
  • 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs
  • 1 klassenassistent
  • 1 administratief medewerker
  • 2 conciërges (waarvan één op vrijwillige basis)

Het managementteam bestaat uit de directeur, de intern begeleider en de bouwcoördinator. Ook heeft één leerkracht de functie van Dalton-coördinator. 

Het team van De Driebond is een gedreven verbonden team met sterke pedagogische kwaliteiten.

Vormingsonderwijs
Op onze school volgen de leerlingen van groep 7 één keer per week godsdienstig vormingsonderwijs (GVO). De leerlingen van groep 8 volgen één keer per week humanistisch vormingsonderwijs (HVO). De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. Als Vreedzame School hebben onze leerkrachten daarnaast aandacht voor geestelijke stromingen en burgerschapsvorming, waarbij de identiteitsontwikkeling van de leerlingen centraal staat. Wij gaan ervan uit, dat alle leerlingen uit groep 7 en 8 godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs volgen. Wanneer u dit niet wilt, kunt u hiertegen bezwaar maken bij de directie van de school. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is, wordt er in de invalpool van Openbaar Onderwijs Groningen naar vervanging gezocht. Het is momenteel erg lastig om invallers te krijgen. Dit is een landelijk probleem, omdat er een tekort aan leerkrachten is ontstaan. We moeten daarom soms de keuze maken om groepen te verdelen. We willen voorkomen dat er een groep naar huis moet worden gestuurd. Mocht dit zich voordoen, dan worden ouders op de hoogte gesteld via een spoedbericht op Social Schools.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 werken we met zes groepen op De Driebond:

  • groep 1
  • groep 2/3
  • groep 4A/5A
  • groep 4B/5B
  • groep 6/7
  • groep 8

Vanaf het schooljaar 2023-2024 werken we bewust met een groep 2/3, omdat dit beter aansluit bij het jonge kind en zorgt voor een ononderbroken ontwikkeling. We verwachten dat het aanbod in deze groep zal bijdragen aan betere opbrengsten op het gebied van taal/lezen en rekenen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen in de groepen 1 t/m 4 ontvangen minimaal 3.520 onderwijstijd.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs wordt zo ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. In de acht aaneensluitende schooljaren ontvangen onze leerlingen minimaal 7.520 klokuren onderwijstijd, de urennorm. De leerlingen in de groepen 1 t/m 4 ontvangen minimaal 3.520 onderwijstijd en in de groepen 5 t/m 8 minimaal 3.760 uur.

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt; de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen.

De basis- en extra ondersteuning hebben scholen beschreven in een schoolondersteuningsprofiel (SOP).  

De besturen van de scholen hebben er voor gekozen om de ondersteuningsmiddelen voor passend onderwijs naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Hiermee hebben de besturen en de scholen de gelegenheid om, samen met de ouders en andere partners (gemeenten, zorg), de basis- en extra ondersteuning verder uit te werken en te versterken.  
Is de school handelingsverlegen, dus kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een leerling, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis)onderwijs zijn.  

Op onze school hebben we een aantal afspraken gemaakt ten aanzien van de extra ondersteuning. We gaan er vanuit dat in beginsel alle kinderen bij ons op school kunnen worden toegelaten. Toch kan het voorkomen dat er twijfels zijn of wij wel op een voldoende verantwoorde wijze goed onderwijs kunnen bieden aan een bepaalde leerling. Hierover treden wij altijd in overleg met de ouders/verzorgers. Samen zullen we vervolgens zoeken naar oplossingen, eventueel met externe ondersteuning en hulp.  

Belangrijke factoren die o.a. een rol spelen bij onze afweging zijn:

- welzijn van het kind;
- het aantal kinderen met specifieke onderwijsbehoeften al aanwezig in de groep;
- de beïnvloeding van de rust en de veiligheid in de groep en de school;
- de beïnvloeding van het leerproces van andere kinderen;
- evenwicht in vraag naar verzorging, behandeling en onderwijs;
- de deskundigheid en ervaring van het personeel;
- de continuïteit binnen het team;
- de organisatie/differentiatiecapaciteit van de groep en de school;
- fysieke toegankelijkheid van het gebouw en de materiële situatie van de school.  

In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat wij het desondanks toch niet verantwoord achten om een kind onderwijs op onze school te laten volgen. Dat wil zeggen dat er een te grote discrepantie zit tussen dat wat het kind nodig heeft aan goede begeleiding, ondersteuning én dat wat wij kunnen bieden. Dit kind kunnen wij dan geen onderwijs bieden op onze school. De school en ouders/verzorgers zoeken samen naar goed passend onderwijs voor het betreffende kind. Dit kan zijn op een andere basisschool, dan wel een school voor speciaal basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs.

Bij kinderen die verstoring van de rust en veiligheid op school veroorzaken, handelen wij volgens het bovenschools beleidsdocument ‘Toelating, schorsing en verwijdering’.    

Meer- en hoogbegaafde leerlingen
Voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden wij een uitdagend aanbod in de eigen groep. Binnen Openbaar Onderwijs Groningen is een bovenschoolse Plusklas voor hoogbegaafde leerlingen, waar ook kinderen van onze school gebruik van maken. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie schoolondersteuningsprofiel.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het onderwijs aan jonge kinderen vraagt een andere benaderwijze dan het onderwijs aan oudere kinderen. We blijven signaleren dat de overgang van de kleuterperiode naar groep 3 voor veel kinderen een ‘harde overgang’ is. Het contrast tussen het werken in groep 1 en 2 en het werken in groep 3 is groot, terwijl de leerbehoeften van deze leerlingen niet heel erg van elkaar verschillen. We volgen daarom vanaf schooljaar 2023-2024 een teamscholingstraject ‘Het Jonge Kind’, waarbij we kiezen voor een andere benaderwijze. Zo streven we naar een betere aansluiting bij de motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen en hun interesses en kunnen we meer diepgang gaan creëren. In onze groepsverdeling hebben we hierdoor ook bewust gekozen voor het samenstellen van een groep 2/3. De tweedejaars komen zodoende als kleuter op een natuurlijke wijze in aanraking met het taal-leesproces. De derdejaars kunnen goed bediend worden, omdat spel centraal blijft staan. Tevens is er voor de ‘stevige’ derdejaars, die toe zijn aan een grote ontwikkelstap, genoeg uitdaging vanwege de grote mogelijkheden tot differentiatie. 

Door kinderen veel tijd en ruimte te geven om te spelen in hoeken met functionele taal- en rekenactiviteiten, waarbij alle zintuigen ingezet kunnen worden, worden ontwikkelingskansen gecreëerd. Door te werken vanuit goeddoordachte, rijke en betekenisvolle thema’s, waarbij rekening wordt gehouden met de bestaande leerlijnen, ontstaat een samenhangend geheel en een gedifferentieerd aanbod. Kinderen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en krijgen door deze werkwijze meer grip op de wereld om hen heen. Met het integreren van spel in de dagelijkse routines wordt gewerkt aan een stevige basis in de ontwikkeling van een jong kind. Deze basis is van grote invloed op het verder verloop van de onderwijscarrière van het kind. 

Terug naar boven