Basisschool Het Palet - School met de Bijbel

Froukemaheerd 1 9736 RA Groningen

  • We maken jaarlijks gebruik van het aanbod van het Natuur, Duurzaamheid en Educatie centrum Groningen
  • Schoolfoto van Basisschool Het Palet - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool Het Palet - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van Basisschool Het Palet - School met de Bijbel
  • We spellen vaak bij OERRR, een paar minuutjes lopen vanaf school.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Op Het Palet maakt elke leerling deze toets, tenzij leerlingkenmerken dat niet toelaten. Als er leerlingen zijn met een ontheffing halen we die er later uit. We gebruik de Diatoets, dit is een digitale en adaptieve toets. De toets geeft een objectief beeld van de capaciteiten op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen.

In het onderstaande overzicht staan de resultaten van de afgelopen jaren. We zijn blij met het resultaat van afgelopen jaar waarin de leerlingen een groeit hebben mogen laten zien in het behalen van de streefniveaus voor taal en rekenen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken het leerlingvolgsysteem (LVS) van Cito. Deze toetsen worden in januari (Middentoetsen) en juni (Eindtoetsen) afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen, zijn of haar observaties en andere gegevens een analyse van de groep, die vervolgens besproken wordt met de intern begeleider en de directeur. Die maken op hun beurt op basis van alle groepsanalyses een schoolanalyse.  Op basis van de resultaten kijken we waar verbeteringen nodig zijn. Die verbeteringen kunnen op groepsniveau nodig zijn, maar ook op schoolniveau.
Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De eindtoets gaat per schooljaar 2023-2024 doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.

We hebben een protocol "advisering en overgang primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs" op school. Aan het begin van groep 7 ontvangen ouders tijdens de spreekavond informatie over de wijze van het opstellen van een voorlopig advies. In het tweede deel van groep 7 ontvangen de leerlingen, samen met hun ouders het voorlopige schooladvies tijdens een gesprek op school. Om tot een voorlopig schooladvies te komen in groep 7 maken we gebruik van de Plaatsingswijzer. Daarnaast houden we rekening met werkhouding, de vaardigheid van het samenwerken, zelfstandigheid, motivatie, concentratie, het plannen & organiseren en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling.

In groep 8 zal na de toetsen van het leerling volgsysteem, een voorlopig advies met ouders en de leerling aan de hand van de Plaatsingswijzer worden besproken. De ouders hebben voor die tijd het schooladvies op papier gekregen.

De leerlingen van groep 8 maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal emotionele ontwikkeling vinden we belangrijk op onze school. Voor een goede cognitieve en persoonlijke ontwikkeling moeten kinderen zich veilig voelen. We vinden het belangrijk dat elk kind zich gekend en gezien voelt.
We leren kinderen over hun emoties en respect hebben voor elkaar. Over vertrouwen in elkaar en opkomen voor jezelf.

Op Het Palet geloven we dat we mogen leven in een veelkleurige wereld die gemaakt is door God. Een school waar we ons één voelen door ons geloof in God en waar er volop ruimte is voor je eigen kleur, je kwaliteiten en talenten. Met elkaar vormen we een kleurrijk Palet: een school waar elk kind mag groeien in geloof en mag leren zichzelf te zijn.
Kinderen ervaren op school de liefde van Christus en leren hier die liefde te beantwoorden, uit te stralen en door te geven aan hun omgeving.

Vanaf groep 1 tot en met groep 8 werken we met de Kanjertraining: een beproefde methode voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect in de klas.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven