Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van leerkrachten bestaat uit een mix van mannen en vrouwen. Daarnaast zijn er twee onderwijsassistenten, een plushulp-leerkracht, een vakleerkracht gym, een administratief medewerker, een intern begeleider en een directeur werkzaam op de school.
Kleuters leren voornamelijk tijdens spel. In onze groepen 1 en 2 werken we veelal vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Binnen deze thema's wordt uitgebreid aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling. Ook de motorische, sociaal-emotionele en kunstzinnige ontwikkeling komen aan bod. Door middel van leerdoelen bekijken we hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Ook hier evalueren we halfjaarlijks of er meer of minder aanbod nodig is per vak.
We werken met de leerlijnen van Het Jonge Kind, waarmee we bijhouden hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt.
Globaal houden we de uren aan zoals hierboven beschreven.
Op Het Palet besteden we een groot deel van de beschikbare uren aan de kernvakken lezen, taal en rekenen. Gemiddeld leren en werken de leerlingen minimaal een uur per dag aan elk kernvak. We volgen de leerlingen in hun ontwikkeling middels ons leerlingvolgsysteem. We evalueren halfjaarlijks n.a.v. de toetsen van het leerlingvolgsysteem per groep of er meer of minder aanbod nodig is per vak. Dat kan dus per groep iets verschillen. Als uitgangspunt hebben we dat minstens 50% van de onderwijstijd besteed wordt aan deze vakken.
Voor wereldoriëntatie wordt er naast de methoden Meander en Brandaan, thematisch gewerkt. Daarnaast volgen we een uitgebreid programma bij het Natuur en Duurzaamheid Educatie Groningen en gaan we daarvoor met regelmaat naar de schooltuin in Beijum. Voor meer informatie zie https://ndegroningen.nl/de-schooltuinen/
Verreweg de meeste kinderen kunnen we bij ons op school opvangen. Soms hebben kinderen extra ondersteuning en zorg nodig. We bekijken zorgvuldig per leerling hoe en of we deze ondersteuning kunnen bieden. Onze school zoekt het belang voor goed onderwijs van ieder uniek kind.
Er zijn diverse specialisten aanwezig bij ons op school. Daarnaast zijn er onderwijsassistenten aanwezig om de leerkrachten te ondersteunen in de leerlingenzorg. Er kunnen diverse arrangementen aangevraagd worden om leerlingen en/of leerkrachten extra ondersteuning te bieden.Zodra een kind bij ons op school komt beginnen we met het nauwkeurig volgen van de ontwikkeling. Dat doen we door dagelijkse observaties, methode toetsen en landelijk genormeerde toetsen. De maanden januari en juni zijn de toetsmaanden bij uitstek. Daarnaast gebruiken we de SiDi-vragenlijst voor Signaleren en Diagnosticeren van meer- en hoogbegaafde kinderen.
Meerdere malen per jaar bespreekt de intern begeleider met de leerkrachten de resultaten van de groep. Bij zorgen of opvallende zaken gaan we altijd in gesprek met u als ouder of kunt u als ouders zelf een gesprek aanvragen.
Bij Noorderbasis is er een Bovenschools Onderwijs Ondersteunings Team beschikbaar met o.a. orthopedagogen, ambulant begeleiders en een psycholoog. Indien nodig kunnen zij ingezet worden via de intern begeleider en is er de mogelijkheid om via de directeur een arrangement aan te vragen voor extra ondersteuning.
Meer informatie is te vinden in het schoolondersteuningsprofiel op de website https://www.hetpalet-groningen.nl/ons-onderwijs/passend-onderwijs/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door middel van diverse scholingen blijft het team zich ontwikkelen om voor alle leerlingen een passende plek te kunnen bieden. We leggen de focus komend jaar op het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, zodat we hen een meer passend en uitdagend aanbod kunnen bieden.
Op Het Palet zitten over het algemeen geen kleuters die komen uit de doelgroep van de voorschoolse educatie (VVE) en het VVE programma in de kinderopvang hebben gevolgd. Indien er kinderen in groep 1&2 zitten die risico hebben op achterstanden zullen we hier extra aandacht aan besteden en hun ouders hierbij betrekken.
Daarnaast volgen wij de kinderen zelf op het gebied van taal, rekenen, motoriek en spel door middel van ons leerlingvolgsysteem 'Leerlijnen van Het Jonge Kind' in ParnasSys, waarbij er gewerkt wordt aan doelen die brede ontwikkeling van kinderen stimuleren.