IKC Borgman Ebbinge

Langestraat 10 9712 LT Groningen

  • Schoolfoto van IKC Borgman Ebbinge
  • Schoolfoto van IKC Borgman Ebbinge
  • Schoolfoto van IKC Borgman Ebbinge
  • Schoolfoto van IKC Borgman Ebbinge
  • Schoolfoto van IKC Borgman Ebbinge

Het team

Toelichting van de school

Managementteam

De directeur, de unit coördinatoren en manager kindcentrum van de opvang vormen samen het managementteam. Zij leiden het team, initiëren IKC ontwikkelingen en zijn verantwoordelijk voor de organisatie binnen het IKC. De directeur vertegenwoordigt het IKC bij het bestuur van de Stichting Openbaar Onderwijs Groningen en voert de intakegesprekken met de ouders bij de aanmelding van nieuwe kinderen. Het team van het IKC vergadert op regelmatige basis over de inhoud van het aanbod binnen het IKC en blijven scherp op ontwikkeling.     

Directeur                                    Mandy Wienk
Unit coördinatoren                       Jannie Pot (unit 1) en Jeanette Schipper (Unit 2 en 3)                                                               
Coördinator opvang                     Judith Mulder
Kwaliteitsondersteuner                 Jannie Pot

Intern begeleider                         Jannie Pot

Opleider in het IKC                      Jeanette Schipper
Leerlingenadministratie                Priscilla van der Meulen
Financiële administratie                Priscilla van der Meulen
Vakdocent gym                            Steffen Veit en Sander Ottens

Leerkracht ondersteuner               Chris ten Hoope

Onderwijsassistenten                    Natasja van der Velde & eva van der Meulen 

VVE begeleider unit 1                   Annelies de Vries                           
Manager Kindcentrum                   Cristina Kral 

Hieronder lees je welke leerkrachten er in onze units werken:

Unit 1

Groep 1/2A ->   Anika van der Wijk, Jenny Hut

Groep 1/2B ->   Karin Starke, Jannie Pot

Groep 1/2C ->   Karin Boorsma, Karlijn Wajon

Groep 1/2D –>  Anouk Greving

Unit 2

Groep 3A ->        Lonneke Bosch-Duinen, Saskia van Munster

Groep 3B ->        Sterre Buitenhuis

Groep 4A ->        Jan van der Bij

Groep 4B ->        Berend Rondhuis

Groep 5A->        Jojanneke van der Honing, Karlijn Wajon

Groep 5B ->        Janine Schultink  

Unit 3

Groep 6/7A ->   Jeanette Schipper, Luuk Ploeger, Anne Rogier Leutscher

Groep 6/7B ->   Demi Hofkamp, Laura Gardien

Groep 8 ->          Anges de Boer, Chris ten Hoope    

Opvang IKC Borgman Ebbinge  

Zonnesteen (babygroep): Anouk de J Bouchien Greetje Suzanne  

Maansteen (babygroep): Dorieke Nicole Hannah  

Natuursteen (peutergroep): Inge Lisa Miranda  

Edelsteen (3+ groep) Ina Cora Nanouk  

Zandsteen (bso 4-7) Salome Manon (bbl) Willeke Mick    

Vuursteen (bso 4-7) Annelies, Renate Brenda Annemarijn  

Watersteen (7-12) Anouk S Patricia  

Kelly (flexibel) Emma (flexibel)  

MKC: Christina Kral SPM: Judith Mulder        


Assistenten, conciërges, vrijwilligers en studenten 
Op ons IKC werken diverse professionals in het onderwijs. Sommige medewerkers leveren op vrijwillige basis een bijdrage.  Ook is ons IKC een opleidingsplek voor studenten van diverse opleidingen. Studenten en medewerkers krijgen de mogelijkheid om zich op te leiden en onderzoek te doen. In samenwerking met de Hanze Hogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, het Noorderpoort college en het Alfa college zijn studenten actief binnen ons IKC.

Opleiders in school en werkbegeleider.

Om deze studenten en medewerkers goed te kunnen begeleiden heeft het IKC 1 opleider in de school en 2 werkbegeleiders. Ze onderhouden de contacten met de verschillende opleidingen en ondersteunen de leerkrachten - waar nodig -  in de begeleiding van de studenten. In bijna iedere groep is er tijdens het jaar wel een stagiair(e) aanwezig. Voor vragen hierover, kunnen jullie contact opnemen met Jeanette Schipper (j.schipper@o2g2.nl).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen ons schoolbestuur beschikken wij over een invalpool met leerkrachten en onderwijsassistenten. Bij verlof van leerkrachten lukt het meestal om vervanging te vinden. Bij onverwachte afwezigheid van leerkracht, door bijvoorbeeld ziekte, kan het voorkomen dat er geen invaller beschikbaar is.

We spannen ons ten alle tijden in om een vervangende leerkracht in te zetten. Mocht dit niet lukken dan zoeken wij intern naar oplossingen. Bijvoorbeeld door de groep te verdelen over meerdere groepen of een onderwijsassistent in te zetten. Mocht het ons niet lukken om het intern op te lossen dan kan het incidenteel voorkomen dat we ouders vragen de kinderen thuis te houden. Voor noodgevallen is er altijd opvang binnen de school aanwezig.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken binnen de groepen 1/2 met doorgaande leer/ontwikkellijnen en we zorgen voor een warme overdracht met de voorschoolse organisaties, waardoor we goed aan kunnen sluiten bij wat elk kind nodig heeft. In de groepen 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van het kleutervolgsysteem DORR. De leerlijnen zijn opgebouwd in 6 fases. Leerlingen starten in fase 1 en doorlopen zo iedere drie maanden deze fases in 2 jaar tijd. De leerkrachten ontwerpen lesactiviteiten die passen bij het doel van de verschillende fases. Bij het uitvoeren van de lesactiviteiten staat het spelend leren centraal. Er wordt gewerkt vanuit het ontwikkelingsgericht onderwijs. Bij het ontwikkelingsgerichte onderwijs is een rijke leeromgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen erg belangrijk. Leerkrachten hebben hier een begeleidende, inspirerende en stimulerende rol in. Het aangrijpingspunt is de zone van de naaste ontwikkeling. Hierbij gaan kinderen deelnemen aan een activiteit waarbij zij nog hulp nodig hebben. 


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 worden verschillende methodes ingezet om de streefdoelen te behalen die gesteld zijn door het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Daarnaast wordt naast de kernvakken een breder aanbod aangeboden waaraan het gebruikmaken en ontwikkelen van talenten ten grondslag ligt. 

Technisch en begrijpend lezen
In groep 3 wordt gebruik gemaakt van Veilig Leren Lezen Kim-versie. Deze methode gebruikt de letter als uitgangspunt. Kinderen verkennen de letter vanuit verschillende invalshoeken: kijken, luisteren, schrijven, voelen. De kinderen leren de letters systematisch bij het lezen en spellen in een context van bekende letters. De kinderen leren aan de hand van een 12-tal leerstofkernen in groep 3 lezen.  Daarnaast wordt de leerstof verwerkt in de taal en leeshoek op het ontwikkelplein, via het werken met het circuitmodel en via bewegend leren werkvormen in het speellokaal. In de groepen 4 t/m 8 wordt er gewerkt met de methode Estafette. Technisch en begrijpend lezen worden in samenhang aangeboden. Er wordt gebruik gemaakt van betekenisvolle teksten met veel variatie, waaronder informatieve teksten, recepten, moppen en gedichten. In groep 4 t/m 8 wordt er gebruik gemaakt van methode Grip op lezen. De kinderen krijgen teksten en vragen voorgelegd die zij, eerst begeleid en daarna zelfstandig, moeten oplossen. De kinderen leren op deze manier zelfstandig en effectief met teksten om te gaan. Het leren van verschillende leesstrategieën staat centraal.   

Schrijfonderwijs
Het schrijven wordt aangeleerd middels de methode Pennenstreken. In groep 2 worden de leerlingen hier al op voorbereid. De methode leert kinderen op eigen niveau en in eigen tempo leesbaar en vlot te schrijven. Het schrijven wordt functioneel aangeboden: aansluiting bij spelling en bij Veilig Leren Lezen Kim-versie. Er is een doorgaande leerlijn van groep 3 t/m 8. In de groepen 7/8 gaan kinderen zich meer een eigen handschrift aanmeten en mogen zij ook los schrijven. 

Taal
In de groepen 4 t/m 8 wordt er gewerkt met Taal Actief. De methode werkt aan woordenschat, het verkennen van taal, spreken en luisteren en schrijven. De methode informeert de kinderen wat ze leren. De methode heeft een vaste opbouw waarbij differentiatie mogelijk is. We verwerken de leerstof via de digitale leeromgeving Snappet en het projectschrift.

Spelling
Ook voor het aanleren van de spellingsregels wordt er gebruik gemaakt van de methode Taal Actief. Er wordt elke week spelling categorieën aangeboden en ingeoefend.  Ook bij deze methode is het mogelijk om te differentiëren. In groep 6 wordt er gestart met werkwoordspelling. Vanaf dat moment gaat de helft van de lessen over het correct leren schrijven van werkwoorden. Spelling wordt aangeboden met de papieren methodisch gebonden leermiddelen. In de digitale leeromgeving wordt Spelling geoefend bij het werken aan de werkpakketten.

Engels

Vanaf groep 1 krijgen de leerlingen spelenderwijs les in de Engelse taal. Hierbij wordt er onder andere gebruik gemaakt van Take it Easy. In deze methode wordt veel gebruik gemaakt van het digibord en ‘native speakers’. Het spreken en begrijpen van de taal, de basiswoorden en zinsconstructies staan centraal. 

Rekenen

De Snappet rekenleerlijnen zijn zorgvuldig opgebouwd en sluiten aan bij de kerndoelen van SLO en de referentie niveaus uit het referentiekader. De referentie doelen zijn door Snappet kleiner gemaakt, de kinderen maken daardoor meer en kleinere stappen om richting het eind niveau te komen.    

In de groepen 3 t/m 8 volgen we de rekendomeinen en de rekendoelen binnen Snappet. In de groepen 3 werken we met het circuit model waarbij kinderen met diverse leermaterialen de rekendoelen eigen maken. Groep 3 gebruikt hierbij het rekendomeinenboekje.

Bij de rekendoelen wordt er eerst één strategie aangeleerd. Wanneer kinderen deze strategie onder de knie krijgen worden andere ‘variastrategieën’ aangeboden. 

Wereldoriëntatie

We werken met grote overkoepelende thema's de zogenaamde kernconcepten. Deze kernconcepten zijn voor het gehele IKC. Vanuit het kernconcept stemt elke unit de kleinere sub thema’s af. We werken 10 weken aan een thema. Binnen een thema werken we met een geïntegreerd aanbod van vakken (taal, wereldoriëntatie en de expressie/ CKV). Bij dit thema gebruiken we ook het leerstofaanbod van onze wereldoriëntatie methode Faqta. De methode Faqta wordt middels een ontdekkende en een onderzoekende manier aangeboden in de groepen 4 t/m 8. Bij deze methode is het mogelijk om de vakgebieden los aan te bieden en geïntegreerd. Bij de lessen hebben de kinderen een zeer actieve en onderzoekende rol. Vaardigheden als samenwerken, kritisch denken, problemen oplossen, creatief denken, communiceren en ICT-vaardigheden worden hierbij aangeleerd. Tijdens de kernconcepten nodigen we graag gastdocenten uit. Ook ouders kunnen hierbij een rol spelen. Binnen deze cyclus eindigt een thema altijd met een presentatie en een afsluiting, waar we u graag voor uitnodigen. 

Studievaardigheden
Met de methode Blits leren de kinderen uit groep 7 en 8 informatie van verschillende bronnen te beoordelen, selecteren, verwerken en toe te passen. De methode hanteert een vaste en duidelijke opbouw waarin de kinderen starten met een inleiding, een heldere instructietekst krijgen en tenslotte krijgen zij de bronnen die te gebruiken zijn bij de opdrachten. 

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Aan het begin van het schooljaar wordt er gestart met de Gouden Weken. Er wordt veel aandacht besteed aan groepsvormende activiteiten. In deze weken worden stamgroepsregels opgesteld in samenspraak met de kinderen. Uitgangspunt voor sociaal-emotionele ontwikkeling is  het welbevinden en het versterken van de sociale en emotionele competenties. Na de Kerstvakantie werken we met de zilveren weken waarbij we opnieuw extra aandacht hebben voor groepsdynamiek en groepsvorming. Gedurende het gehele jaar besteden we aandacht aan de sociale-emotionele ontwikkeling en komen er diverse thema’s langs die in de groep besproken worden. We werken systematisch aan de leerlijnen sociaal gedrag en leren leren van het SLO. Leerkrachten en de kinderen werken elke week aan een gemeenschappelijk doel en via de groepsplannen werken op maat aan de individuele doelen.

Expressie
In ons IKC zijn kinderen op allerlei manieren bezig met expressieve activiteiten zoals: knutselen, tekenen, schilderen, drama, dans, muziek enz. Binnen de units wordt er gewerkt met themamiddagen, waarbij een geïntegreerd aanbod wordt aangeboden. Dit betekent o.a. dat er op deze middagen middels verschillende expressieve activiteiten groep overstijgend gewerkt wordt. Daarbij maken wij gebruik van het brede kunst- en cultuuraanbod dat in de binnenstad wordt aangeboden door diverse partners. De CKV-coördinator organiseert culturele activiteiten in samenwerking met culturele instanties, beeldend  kunstenaars en ouders. Dit aanbod wordt samengesteld vanuit het theoretisch kader Cultuur in de Spiegel. We werken vanuit procesgericht didactiek. Deze didactiek stimuleert een onderzoekende houding, de expressie en fantasie van de kinderen. Standaard is het aanbod van het cultuurmenu, waarbij alle groepen tweemaal per jaar een voorstelling bekijken op school (groep 1 t/m 4) of in één van de theaters (groep 5 t/m 8). Docenten van Vrijdag en het forum bieden op het gebied van kunstzinnige vorming, muziek en drama lessenreeksen aan. 

Bewegingsonderwijs
De kinderen van de groepen 1/2 hebben dagelijks bewegingsonderwijs. Dit kan buiten zijn of in het speellokaal. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week bewegingsonderwijs. Beide keren wordt er lesgegeven door de vakleerkracht. Leerlingen die hun lesdag starten met gym hebben vanaf 8.20 uur toegang tot de gymzaal en kunnen op aangeven van de vakleerkracht de zaal in. Iedereen doet mee op blote voeten en met kleding die veilige deelname bevordert, de motoriek niet belemmert en sociaal gepast is binnen de context van de gymles. De kinderen hebben hun lichaam vrij van ‘wearables’ zoals bijvoorbeeld ringen of sjaals. Na de gymles hebben de kinderen tijd om zich op te frissen en zich om te kleden in de kleedkamer. Daarnaast passen wij binnen het lesaanbod steeds meer het concept bewegend leren toe. Deze werkvormen vinden in de stamgroep ruimte, op het buitenplein en in het speellokaal of gymnastieklokaal plaats.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Buiten de basis, de aanvullende en zware ondersteuning ambiëren wij een verder ontwikkeling op het gebied van:

  • Het verder ontwikkelen van onze leerlijn "leren leren" voor executieve vaardigheden. Het gaat om de vaardigheden van o.a. werkgeheugen, emotieregulatie, doorzetten, taakinitiatie, planning, doelgericht gedrag, flexibiliteit en metacognitie.
  • Het geven van extra NT2 onderwijs aan leerlingen met een tweede taal achtergrond in de stamgroepen 3, 4 en 5. 
  • Het aanbod voor hoogbegaafde kinderen. We onderzoeken op welke wijze wij deze kinderen naast het huidige aanbod en de bovenschoolse plusgroep, nog beter kunnen bedienen. We organiseren ook scholing voor het team.
  • Het geven van feedback gericht op zelfregulatie en taakgerichtheid, het versterken van de intrinsieke motivatie en reflectie op eigen werk en handelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ons Integraal Kindcentrum (IKC) is een plek voor kinderen van 0 tot 13 jaar, waar we onderwijs en kinderopvang gezamenlijk en geïntegreerd onder één dak aanbieden. 

KDV
We hebben 4 stamgroepen voor de jongste kinderen van 0-4 jaar. Bij het kinderdagverblijf werken wij op de babygroepen volgens de visie van Emmi Pikler Bi de peutergroepen werken we met het VVE programma Startblokken. De stamgroep peuters van 3 jaar en ouder heeft een plek op de unit 1 waar ook onze stamgroepen 4-6 jarige spelen en leren. De medewerkers werken intensief samen en zorgen voor een goede doorgaande ontwikkeling in leerlijnen en een vloeiende overgang van peuter naar kleuter. De medewerkers volgen gezamenlijk scholing en hebben afstemmingsoverleg over de samenwerking.

Voor meer informatie en/ of inschrijven kunnen jullie terecht bij  Klantenservice SKSG Kinderopvang op telefoonnummer 050 – 3171390 of via klantenservice@sksg.nl en www.sksg.nl

Buitenschoolse opvang
Binnen het IKC werken onderwijs en opvang nauw samen. De openingstijden van de BSO zijn afgestemd op de lestijden, margedagen en vakanties. De BSO bedient exclusief alleen de kinderen van het IKC Borgman Ebbinge. Binnen de buitenschoolse opvang werken we aan talentontwikkeling en met het actieve BSO-programma dat bestaat uit vijf pijlers: Voeding & Koken, Sport & Bewegen, Kunst & Cultuur, Natuur & Duurzaamheid en Techniek & Wetenschap. Door de inzet van het actieve BSO-programma biedt de BSO de kinderen van 4 t/m 12 jaar een rijke ontwikkelomgeving met activiteiten die passen bij hun interesses en mogelijkheden. Zo worden kinderen gestimuleerd te werken aan hun talenten en kwaliteiten. Daarnaast werken we met de 8+ kinderen met het TOP-programma (Tijd voor Ontspanning en Plezier). Zo ontdekken 8+ kinderen onder deskundige begeleiding zichzelf en de wereld. Gaandeweg betekent dit meer vrijheid en zelfstandigheid. Voor meer informatie en/ of inschrijven kunnen jullie terecht bij de  Klantenservice SKSG Kinderopvang op telefoonnummer 050 – 3171390 of via klantenservice@sksg.nl en www.sksg.nl

Terug naar boven