Doordat we nauw samenwerken met SKSG kan jullie kind als het zes weken oud is, terecht op IKC Borgman Ebbinge. Kinderen van 0 tot 4 jaar worden opgevangen in baby- en peutergroepen, met hun eigen beschermde stukje tuin. De 3-jarigen grenzen met hun groep aan het ontwikkelplein waar ook de groepen 1-2 zitten en krijgen hierdoor de mogelijkheid om mee te kijken en mee te doen bij de kleuters, waardoor de overgang tussen deze fases soepel verloopt. Wij vinden het belangrijk dat jonge kinderen naar de opvang gaan. Zo leren ze al vroeg samenwerken en samen spelen. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling. De visie van de kinderopvang is spelend ontwikkelen en dit sluit aan op de visie van het spelend leren in de onderwijssetting. De groepen ondernemen regelmatig gezamenlijke activiteiten. Zo raken de kinderen al vroeg gewend aan alle vaste gezichten binnen het IKC en aan de werkwijze bij zowel opvang als onderwijs. Op het moment dat je peuter de overstap maakt naar de kleutergroep is er altijd een warme overdracht.
Als kinderen 4 jaar worden, mogen ze naar school.
Onze visie en werkwijze op het IKC spreekt veel ouders aan, waardoor we een forse groei zien in het aantal ouders die een kind willen aanmelden. Hierdoor zijn we genoodzaakt om een aannamebeleid te hanteren.
In dit aannamebeleid hebben een procedure voor instroom jongste kinderen van 4 jaar en zij-instromers beschreven. Ten behoeve van de plaatsing, mits tijdig aangemeld via een aanmeldformulier op de website gaan we uit van een aantal voorrangscriteria. We gaan daarbij uit van het principe dat kinderen in de buurt naar school gaan.
De voorrangscriteria voor plaatsing zijn:
- een broertje of zusje op onze school/ IKC hebben
- op het KDV van ons IKC zitten langer dan 1,5 jaar
- wonen binnen het stadsdeel Ebbingekwartier, de Hortus en Binnenstad oost
Als de aanmelding buiten deze voorrangscriteria valt en er is geen plek, volgt het plaatsen op een wachtlijst. Op volgorde van aanmelding, zullen we, waar mogelijk, ook andere kinderen toe laten buiten deze wijken. Er volgt altijd, na de aanmelding een kennismakingsgesprek. Daarna bij mogelijke wens tot inschrijving hanteren we ons aannamebeleid.
Uitzondering op bovenstaande procedure is mogelijk naar aanleiding van een verhuizing( met een verzoek om toegelaten te worden tot school/ IKC met een specifiek onderwijsconcept) of na onderling overleg en instemming van beide directeuren.
Ons huidige aannamebeleid zal, in de toekomst en in overleg met meerdere schoolbesturen en de gemeente, worden aangepast naar een eenduidige vorm van kennismaken, aanmelden en inschrijven.
Ons huidige aannamebeleid staat beschreven op onze website.
Stappenplan kennismaken en inschrijven:
Via het aanmeldformulier op de website meld u zich aan voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding met de directeur. Hier wordt de visie en werkwijze van ons IKC uitgelegd. Dit kan vanaf dat uw kind 2,5 jaar is.
Wanneer u uw kind wilt plaatsen op onze school/ IKC, dan vult u het inschrijfformulier voor uw kind in en mailt dat naar de administratie. U kunt uw kind inschrijven vanaf 3 jaar. Bij de inschrijving hanteren we de criteria van het aannamebeleid. Uw kind kan dus op de wachtlijst komen.
Zes weken voordat uw kind vier jaar wordt, neemt de stamgroep leerkracht contact met u op. Ook krijgt u een "Dit ben ik" formulier gemaild. Hierin kunnen persoonlijke gegevens over jullie kind worden genoteerd over ontwikkeling, sociaal gedrag, allergieën etc. We vragen u dit in te vullen en te mailen naar de administratie. ([email protected]) Daarna maakt de leerkracht een afspraak met u voor een kennismakingsgesprek. Na dit gesprek kan uw kind komen wennen. U mag daar dan bij blijven, maar u mag ook na een tijdje weggaan en uw kind lekker laten spelen en wennen. Dit hangt helemaal af van hoe uw kind de nieuwe situatie ervaart.
Na het starten op school nodigt de leerkracht u uit voor een eerste gesprek over jullie kind, dit is na ongeveer 4 weken. Wanneer de kinderen op school starten, moeten ze zindelijk zijn en zelf hun billen kunnen afvegen. Natuurlijk is dit voor jonge kinderen een leerproces en voor kleine ongelukjes hebben we extra kleren op school. Het is handig om kinderen gemakkelijke kleding aan te doen die vies mag worden en tegen een stootje kan