Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: SCOL.
Toelichting van de school
Pedagogische veiligheid
Welbevinden en veiligheid is een voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te komen. Een veilige omgeving voor kinderen en personeel is meer dan een prettige sfeer op school. Wij willen incidenten, zoals ongepast gedrag, intimidatie, pesten en agressie, voorkomen. Daarom investeren wij in een goede vertrouwensband, een prettig klimaat en heldere regels over hoe wij met elkaar omgaan. Daarnaast signaleren wij op tijd en treden we gericht op. Wij hebben de plicht zorg te dragen voor de sociale veiligheid op school. We gebruiken hiervoor de methode de Vreedzame school. Daarbij hebben we een anti-pestprotocol. Sociale en fysieke veiligheid.
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen.
SCOL is ons observatie-instrument om de sociale competentie van leerlingen te observeren.Het vermogen om zich sociaal competent te gedragen, komt kinderen niet aangewaaid. Het belang van sociaal vaardig gedrag ondervindt elke leerkracht echter dagelijks in de lespraktijk. Naarmate de groep zich sociaal competenter gedraagt, verbetert de sfeer in de groep. Kinderen voelen zich veilig, zijn gemotiveerd en presteren beter. Ook voor de leerkracht levert dit belangrijke ‘winst’ op. Minder ergernis en frustratie, meer tijd voor individuele ondersteuning van leerlingen die dit nodig hebben; kortom een duidelijke win-win-situatie!Om zich sociaal competent te kunnen gedragen, hebben kinderen kennis en vaardigheden nodig; al doende ontwikkelen zij een sociaal competente houding.Kennis: weten hoe het ‘hoort’.Vaardigheden: die kennis in praktijk kunnen brengen.Houding: die kennis en vaardigheden ook in praktijk willen en durven brengen.De SCOL is ons observatie-instrument, SCOL staat voor: de Sociale Competentie Observatielijst en wordt twee keer per jaar afgenomen. De resultaten uit SCOL worden bij de groeps-/leerlingbespreking met de intern begeleider besproken.
Binnen onze school werken wij met een protocol kindermishandeling en huiselijk geweld op basis van de vernieuwde meldcode met afwegingskader. Op onze school is een geschoolde aandachtsfunctionaris werkzaam, waarmee wij kunnen overleggen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Ons team is voorgelicht over mogelijke signalen die kunnen wijzen op huiselijk geweld en kindermishandeling.
Veiligheid in en rond de school
De veiligheid in en rond onze school moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Ons gebouw voldoet aan de veiligheidsvoorschriften, vooral in verband met de brandveiligheid. Vluchtroutes zijn niet geblokkeerd. De brandweer ziet hierop toe. Wij beschikken over een vluchtplan en houden regelmatig, al dan niet onder begeleiding van de brandweer, ontruimingsoefeningen. De speeltoestellen, die op onze buitenruimte zijn geplaatst, moeten voldoen aan bepaalde veiligheidsvoorwaarden. Ieder jaar worden alle speeltoestellen en de gymzalen door gekeurd. De gemeente zorgt ervoor dat de staat van onderhoud aan de eisen voldoet.
Rookvrije school
Wij zijn een rookvrije school. In school en tijdens schoolactiviteiten wordt niet gerookt. Daarnaast is ook het terrein rondom de school rookvrij. Door het roken te ontmoedigen zijn we met de kinderen op weg naar een rookvrije generatie