Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: SCOL en Cito Leerling in Beeld.
Toelichting van de school
Pedagogische veiligheid
Welbevinden en veiligheid is een voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te komen. Een veilige omgeving voor kinderen en personeel is meer dan een prettige sfeer op school. Wij willen incidenten, zoals ongepast gedrag, intimidatie, pesten en agressie, voorkomen. Daarom investeren wij in een goede vertrouwensband, een prettig klimaat en heldere regels over hoe wij met elkaar omgaan. Daarnaast signaleren wij op tijd en treden we gericht op. Wij hebben de plicht zorg te dragen voor de sociale veiligheid op school. We gebruiken hiervoor de methode de Vreedzame school. Daarbij hebben we een anti-pestprotocol.
Sociale en fysieke veiligheid
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen.
SCOL is ons observatie-instrument om de sociale competentie van leerlingen uit de kleuterbouw te observeren. Vanaf de groepen 3 gebruiken we het programma sociaal-emotioneel functioneren van Cito Leerling in Beeld. Op basis van de resultaten en uitslagen van deze instrumenten kunnen leerkrachten hun handelen in de klas optimaliseren.
Het vermogen om zich sociaal competent te gedragen, komt kinderen niet aangewaaid. Naarmate de groep zich sociaal competenter gedraagt, verbetert de sfeer in de groep. Kinderen voelen zich veilig, zijn gemotiveerd en presteren beter. Ook voor de leerkracht levert dit belangrijke ‘winst’ op. Om zich sociaal competent te kunnen gedragen, hebben kinderen kennis en vaardigheden nodig; al doende ontwikkelen zij een sociaal competente houding.
- Kennis: weten hoe het ‘hoort’.
- Vaardigheden: die kennis in praktijk kunnen brengen.
- Houding: die kennis en vaardigheden ook in praktijk willen en durven brengen.
Binnen onze school werken wij met een protocol kindermishandeling en huiselijk geweld op basis van de vernieuwde meldcode met afwegingskader. Op onze school is een geschoolde aandachtsfunctionaris werkzaam, waarmee wij kunnen overleggen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Ons team is voorgelicht over mogelijke signalen die kunnen wijzen op huiselijk geweld en kindermishandeling.
Ook worden ouders ééns per twee jaar bevraagd naar hun tevredenheid via een oudertevredenheidsonderzoek.
Veiligheid in en rond de school
De veiligheid in en rond onze school moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Ons gebouw voldoet aan de veiligheidsvoorschriften, vooral in verband met de brandveiligheid. Vluchtroutes zijn niet geblokkeerd. De brandweer ziet hierop toe. Wij beschikken over een vluchtplan en houden regelmatig, al dan niet onder begeleiding van de brandweer, ontruimingsoefeningen. De speeltoestellen, die op onze buitenruimte zijn geplaatst, moeten voldoen aan bepaalde veiligheidsvoorwaarden. Ieder jaar worden alle speeltoestellen op het plein en de gymzalen door een gemachtigde partij gekeurd.
Er is een verkeersplan geschreven met als doel het verkeer rondom de school in goede banen te leiden. We stimuleren leerlingen om zoveel mogelijk op de fiets te komen. Ook hebben we duidelijke afspraken over waar ouders mogen parkeren om hun kinderen af te zetten of op te halen.
Rookvrije school
Wij zijn een rookvrije school. In school en tijdens schoolactiviteiten wordt niet gerookt. Daarnaast is ook het terrein rondom de school rookvrij. Door het roken te ontmoedigen zijn we met de kinderen op weg naar een rookvrije generatie.