Openbare basisschool De Sterrensteen

Siersteenlaan 480 9743 EZ Groningen

  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Sterrensteen
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Sterrensteen
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Sterrensteen
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Sterrensteen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 hebben in het schooljaar 2022/2023 een gemiddelde score van 531.9 behaald op de Centrale Eindtoets basisonderwijs. Een score waar we tevreden mee zijn. De gemiddelde score is ten opzichte van vorig jaar gestegen.

Op de E toetsen (Cito toets einde schooljaar) vallen de volgende zaken op:

Onze leerlingen van groep 3-7 behalen op de vakken rekenen, spelling, begrijpend lezen en DMT (leessnelheid) over het algemeen ruim voldoende individuele groei. Dat betekent dat onze leerlingen t.o.v. het vorige toetsmoment (midden van het jaar) een sterkere groei maken dan de gemiddelde leerling in Nederland. Onze gemiddelde absolute scores op deze vakgebieden liggen over het algemeen onder het landelijk gemiddelde (met een paar uitzonderingen). 

Wat opvalt is dat op het gebied van begrijpend lezen de groepen 5 en 6 een lagere individuele groei laten zien dan het landelijk gemiddelde. In de groepen 3-7 wordt een opvallend hoge groei behaald op het gebied van spelling. 

Ook zien we dat gemiddeld (over de afgelopen drie jaar) gemiddeld meer leerlingen de 1f (minimumdoelen voor het basisonderwijs)/2f en 1s (streefdoelen) behalen. 

We hopen deze lijn door te trekken richting het volgende schooljaar. Dat doen we door sterk in te zetten op goed lees- en rekenonderwijs. We hebben een nieuwe rekenmethode aangeschaft. We maken meer tijd vrij voor leerkrachten die taalzwakke kinderen begeleiden. Ook hebben we duidelijke afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de taal-, reken- en leesmethode in de klassen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Iedere leerling wordt dagelijks door de leerkracht gezien. Toch zijn toetsen nodig om de vaardigheid op sommige gebieden goed in beeld te kunnen brengen. Wij maken gebruik van een aantal meetmomenten:

  • Registratie Kleuter in Beeld (een meetinstrument om vaardigheid van kleuters te meten)
  • De methodetoetsen (de toetsen die vanuit de lesmethode naar voren komen)
  • De Cito toetsen (vanaf de groepen 3 tot en met 8 wordt ieder half jaar een Cito toets afgenomen; de zogeheten M en E toetsen)
  • De doorstroomtoets (groep 8 maakt deze toets ter afsluiting van het niveau-advies richting de middelbare school)

Op basis van observaties, gesprekken, eigen inzicht én deze toetsen wordt bepaald welke stappen nodig zijn om het kind verder te helpen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

Stappen van het schooladvies en de toets:

  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

In groep 8 ontvangen alle leerlingen (en ouders) een niveau advies dat hen moet helpen om de juiste keuze richting het voortgezet onderwijs (VO) te maken. Dit advies is het geheel van toetsresultaten, observaties, gesprekken en werkhouding van en met de leerling. Het voorlopig doorstroomprofiel wordt eind groep 7 besproken. Na de doorstroomtoets (deze wordt in februari 2024 voor het eerst afgenomen in plaats van de Centrale Eindtoets basisonderwijs) volgt het definitieve advies. Uiteindelijk heeft school het laatste woord in de bepaling van het schooladvies

Uiterlijk 24 maart 2024 ontvangen alle leerlingen hun schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich aan voor de middelbare school van hun keuze.

Ouders en leerlingen dienen zelf een keuze te maken voor een specifieke middelbare school; school kan wel adviseren en meedenken richting een bepaalde middelbare school. In sommige gevallen zijn schoolkeuzes op basis van het schoolniveau uitgesloten. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons motto is 'haal het beste uit jezelf!'

We zijn een school waarbinnen de kinderen zich in een veilige en vertrouwde omgeving ontwikkelen tot zelfstandige ondernemende mensen die kritisch in de maatschappij staan en daarin een betekenisvolle rol spelen.

De Sterrensteen hecht aan sociale competenties en burgerschap. We willen een ononderbroken ontwikkeling van alle kinderen bereiken. Een goed pedagogisch klimaat met daarbinnen respect voor elkaar, vertrouwen, eigenheid, samenwerken, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid. 

Met behulp van de methode de Vreedzame school en het stappenplan 'Ik kan het altijd goed doen' ontwikkelen wij:

  • de schoolcultuur in de richting van de school als een democratische gemeenschap;
  • de sociale competenties van onze leerlingen;
  • het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen voor hun omgeving;
  • een prettig groepsklimaat

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen spelen, samen werken
  • Confictoplossing
  • Vertrouwen en respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs heeft op 10 februari 2022 op obs De Sterrensteen een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd.

Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten: lesbezoeken, documenten analyse en gesprekken met leerlingen, leraren en de schoolleiding.

De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd en te vinden op de site van de Onderwijsinspectie.

Terug naar boven