Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In onze school beschikken we over twaalf basisgroepen. In totaal heeft de school ongeveer 230 leerlingen. De acht leerjaren van onze school zijn verdeeld in drie bouwen:
- groep 1 en 2: onderbouw
- groep 3, 4 en 5: middenbouw
- groep 6, 7 en 8: bovenbouw.
We streven naar een groepsgrootte van rond de twintig leerlingen per groep. Hoe kleiner de groep, hoe meer individuele aandacht er is voor uw kind. Vanuit het leerstofjaarklassensysteem wordt de leerstof aangeboden. Daarbij is ruimte voor extra ondersteuning en extra uitdaging.
Extra ondersteuning bieden wij aan kinderen die net even wat meer tijd nodig hebben om de leerstof onder de knie te krijgen. Extra uitdaging is er voor kinderen die de stof snel beheersen en verder kunnen in de leerstof. Daarnaast bieden wij alle leerlingen de kans om in het 'Groeilab' te werken aan het ontwikkelen van hun talenten.
Pauze
Alle pauzes zijn meegenomen onder de noemer 'overige'.
Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare basisschool. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl.
Inzet van het KCOO binnen de school
Het KCOO (Kenniscentrum van het Openbaar Onderwijs) is ingericht door Openbaar Onderwijs Groningen en ondersteunt de school bij het realiseren van passend onderwijs. De school kan gebruik maken van de expertise binnen het KCOO. Belangrijke samenwerkingspartners voor de intern begeleider zijn de vaste orthopedagoog en ambulant begeleider die verbonden zijn aan de school. Daarnaast werken er bij het KCOO psychodiagnostisch medewerkers (testassistenten) en onderwijsassistenten.
Binnen het KCOO zijn verschillende specialisten vertegenwoordigd. Onder andere specialisten op het gebied van dyslexie, dyscalculie, autisme, gedrag, hoogbegaafdheid en downsyndroom. Deze kunnen via de intern begeleider betrokken worden in de school.
Inzet ambulant begeleider
Het werk van de ambulant begeleider richt zich op de hulpvragen die spelen binnen de school. Deze kunnen gericht zijn op school-, groeps-, leerkracht- en leerling niveau.
Inzet orthopedagoog
De orthopedagoog doet in samenwerking met de psychodiagnostisch medewerker onderzoek gericht op cognitieve leerontwikkeling, werkhouding, gedrag en/of sociaal-emotionele ontwikkeling.
Inzet onderwijsassistent
Inzet van een onderwijsassistent van het KCOO kan worden aangevraagd voor uitvoering van extra ondersteuning bij een individuele leerling of groep.
Driehoeksoverleg
Het driehoeksoverleg is een overlegvorm die drie tot vijf keer per schooljaar wordt georganiseerd door de intern begeleider. Zowel de vaste ambulant begeleider als de orthopedagoog van het KCOO sluiten aan bij dit gesprek. Het doel van het driehoeksoverleg is om alle zorgleerlingen binnen de school in beeld te krijgen en te houden. Op die manier kunnen de ambulant begeleider en orthopedagoog vroegtijdig ingeschakeld worden om mee te denken bij deze leerlingen. De intern begeleider kan hulpvragen met betrekking tot het individuele kind of groepen kinderen voorleggen. De ambulant begeleider en orthopedagoog hebben een adviserende rol en tijdens dit overleg kunnen afspraken gemaakt worden over de vervolgstappen.
Verwijzing SBO of SO
Wanneer gedacht wordt aan een verwijzing naar het SBO of SO wordt een ambulant begeleider of orthopedagoog van het KCOO ingeschakeld om mee te kijken wat er op school nog gedaan kan worden om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Wordt er daarna alsnog besloten om tot verwijzing over te gaan dan adviseren de ambulant begeleider en orthopedagoog de school tijdens het zoeken naar de meest passend plek voor de leerling. De orthopedagoog van het KCOO schrijft de deskundigheidsverklaring voor het aanvragen van de toelaatbaarheidsverklaring.
De medewerkers van het KCOO zijn regelmatig bij ons op school aanwezig en in de groepen. Mocht er voor uw kind een ondersteuningsvraag zijn dan wordt u als ouders/verzorgers op de hoogte gesteld. Wanneer er verder onderzoek of gerichte observatie moet plaatsvinden vragen wij de ouders/verzorgers altijd schriftelijk om toestemming. Meer informatie is te vinden op de website van het KCOO.
Bovenschoolse voorzieningen KCOO
Bovenschoolse plusklas
De bovenschoolse plusgroep is een voorziening van Openbaar Onderwijs Groningen die dient als aanvulling op het passend onderwijsaanbod van de scholen. Binnen de bovenschoolse plusgroep wordt ernaar gestreefd om hoogbegaafde leerlingen in staat te stellen het beste uit zichzelf te halen. Dit doen zij door met en van elkaar te leren. Ook in de lessen wordt veel aandacht besteed aan de sociale competenties en het zelfbeeld. Algemene informatie, de toelatingsprocedure en het aanmeldformulier zijn te vinden op de KCOO site: bovenschoolse voorzieningen.
Internationale schakelklas en ECAG
De Internationale Schakelklas (ISK) Groningen is een school voor voortgezet onderwijs. Deze klas is bestemd voor nieuwkomers in Nederland in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, die de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheersen. Het doel van de ISK is om leerlingen te schakelen naar passend regulier onderwijs, door het leren van Nederlands, schoolse- en studievaardigheden en door in te burgeren. Meer info is hier te vinden.Het Expertisecentrum Anderstaligen Groningen (ECAG) biedt scholen begeleiding, voorlichting en scholing en bouwt samen met de scholen duurzame expertise op. Meer informatie vindt u hier.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor de komende periode hebben we een aantal grotere ambities (ontwikkeldoelen) vastgesteld. Deze ambities (ontwikkeldoelen) vormen de focus voor ons handelen:
- Er is rust in de school;
- Leerkrachten hebben inzicht in de pedagogische en didactische onderwijsbehoeften van de leerlingen en handelen daarnaar;
- Door actief en onderzoekend leren zijn de leerlingen op onze school betrokken bij hun eigen leerproces;
- Op onze school is het SWAS (Samenwerken aan schoolsucces) geïmplementeerd en is er een leeromgeving waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen;
- Er is een goed aanbod voor kinderen met een NT2 problematiek beschreven;
- In het schooljaar 2022-2023 is de methode LOGO 3000 geïmplementeerd;
- Er is een gedragsdeskundige aanwezig.
Onderbouw
Ons onderwijs in de onderbouw sluit aan bij de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. De kinderen leren in een uitdagende leeromgeving. De klassen zijn zo ingericht dat de materialen uitnodigen om te gebruiken en om mee te spelen. Onze school werkt met voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Op deze manier verzekeren we de doorgaande ontwikkelingslijn.
Op onze school wordt gewerkt met een peuter-kleutergroep. De peuter-kleutergroep is een groep voor kinderen van 3 en 4 jaar. Vaste medewerkers van zowel Obs de Sterrensteen als SKSG begeleiden deze groep. In deze peuter-kleutergroep bieden we kinderen gelijke en optimale ontwikkelingskansen.