Basisschool Op de Heuvel

Ericastraat 39 6561 VX Groesbeek

  • Schoolfoto van Basisschool Op de Heuvel
  • Schoolfoto van Basisschool Op de Heuvel
  • Schoolfoto van Basisschool Op de Heuvel
  • Schoolfoto van Basisschool Op de Heuvel

Het team

Toelichting van de school

Het team van Basisschool Op de Heuvel bestaat uit leerkrachten, onderwijsassistenten en een afstemmings-coördinator die met elkaar zorgen voor een passend aanbod aan alle leerlingen. In de schoolklassen werken leerkrachten en onderwijsassistenten samen om het onderwijs te verzorgen. Voor de jongere leerlingen is er een nauwe samenwerking met de pedagogisch medewerkers van Domino gericht op gezamenlijke afstemming, activiteiten en overdracht wanneer kinderen naar school gaan. Ook is er samenwerking met Forte Welzijn, het wijkcentrum die gericht is op het creëren van meerwaarde. Bijvoorbeeld door samen te werken aan activiteiten, maar ook gericht op het in contact brengen van verschillende groepen.

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op de Heuvel is, als school van Stichting Primair Onderwijs Groesbeek (SPOG) aangesloten bij de vervangingspool van Ingenium. De vervanging van leerkrachten bij ziekte of verlof wordt centraal geregeld. De vervangingspool is gevuld met kwalitatief hoogwaardig personeel zodat een goede vervanging is gegarandeerd. Het kan gebeuren dat er geen vervanging beschikbaar blijkt. In dat geval wordt intern naar oplossingen gezocht. In uitzonderlijke gevallen zullen groepen kinderen thuis moeten blijven. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Heuvel kiest voor onderwijs in drie units. Deze units zijn samengesteld uit meerdere leerjaren.

Wij zien een meerwaarde in het werken met units omdat leerlingen daarmee meer mogelijkheden krijgen voor een passend aanbod. Daarbij helpen leerlingen elkaar ook bij de ontwikkelingstaken die de een mogelijk al wel beheerst en de ander nog niet. Deze interactie is een belangrijke meerwaarde voor het leren.

Op de Heuvel werkt toe naar meer inclusief onderwijs. Dit betekent dat leerlingen met verschillende onderwijs en ondersteuningsbehoefte samen onderwijs volgen op de reguliere school. Om dit vorm te geven kiezen we voor een groepssamenstelling die hierbij past. Meerdere medewerkers werken - als unit-team- samen in de groep, stemmen met elkaar af en zorgen voor passend aanbod. 

In elke unit werken  leerkrachten en onderwijsassistenten samen aan het best mogelijke onderwijs voor hun kinderen. Daarnaast zijn er om de klas heen verschillende professionals die het proces in de klas ondersteunen. Hierbij moet gedacht worden aan logopedisten en andere specialistische begeleiders. De leerkrachten en onderwijsassistenten werken vanuit een team dat samen verantwoordelijk is voor het totale aanbod aan de leerlingen.

Elk kind krijgt bij aanvang van het schooljaar een mentor-leerkracht toegewezen. Deze juf of meester is het eerste aanspreekpunt voor uw kind en voor u. Ouder-kindgesprekken zullen met deze leerkracht worden gevoerd.

Schooljaar 2023-2024 is de volgende verdeling van leerkrachten en onderwijsassistenten gemaakt:

UNIT 1 (vergelijkbaar met groep 1-2-3), Wytze Scheringa,  Anne van Uden, Laura de Graaf, Demi Haukes

UNIT 2 (vergelijkbaar met groep 4-5-6), Danielle van Steen, Mitch Stekhuizen, Anne Linnenbank

UNIT 3 (vergelijkbaar met groep 6-7-8)  Karlijn Lentink, Anne Linnenbank en vacature


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor kinderen in Unit 1 (hun eerste twee schooljaren) wordt door middel van een diversiteit van activiteiten aangesloten op hun ontwikkeling.

Essentieel hierbij is de ontwikkeling van communicatie. Dit is enerzijds het leren begrijpen en hanteren van taal, anderzijds gaat dit over sociale ontwikkeling. Dit gebeurt veelal spelenderwijs. Door aan te sluiten bij de ontwikkeling van de leerlingen, doelen te stellen en daarop activiteiten te plannen, worden kleuters ondersteund in hun ontwikkeling. In kleine groepjes en individueel worden er speel-leer-activiteiten uitgevoerd. 

Daarbij is taal- en (aanvankelijk) leesontwikkeling een belangrijk punt. Hieraan wordt op zoveel mogelijk momenten en situaties aandacht besteed, zowel gestructureerd, bijvoorbeeld via taalactiviteiten en kringgesprekjes als spontaan.

Basisschool Op de Heuvel biedt kinderen een taalrijke leeromgeving en een sterk pedagogisch klimaat. Dit biedt een goede basis voor de verdere ontwikkeling in de units 2 en 3. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het aanbod voor de jongere groepen gebeurt vanuit vooraf vastgestelde thema's. Hierover is afstemming met de voorschoolse groepen en wordt ook intensief samengewerkt gedurende de schooldag. Oudere groepen werken vanuit thema's die op dat moment aan bod komen in de verschillende methodes.

Dit betekent in de praktijk dat leerlingen doorlopend in aanraking komen met  zaken als creatieve vorming, drama en muziek. Deze onderdelen maken integraal onderdeel uit van het aanbod van de school. 

Ten behoeve van het onderwijs in creatieve vakken worden er vakdocenten ingehuurd voor korte perioden. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Heuvel wil een passende onderwijsplek bieden voor de leerlingen uit de wijk Stekkenberg. Om dit te doen werken we als school nauw samen met de kinderopvang en peutergroepen. Op die manier zorgen we ervoor dat kinderen al vroeg in beeld zijn en we samen kunnen kijken welke onderwijsbehoeften een kind heeft. We kijken daarbij samen of Op de Heuvel een passende plek is voor de leerling en welke extra ondersteuning er eventueel nodig is.

De jeugdconsulent is standaard 1 dag in de week op school aanwezig voor ondersteuningsvragen. Dit kunnen zowel vragen van leerlingen, ouders, maar ook leerkrachten zijn. Samen zoeken zij naar een passend antwoord en eventueel een aanbod dat hierbij aansluit. 

De school richt zich specifiek op leerlingen met een laag taalniveau. Hiervoor is een speciaal programma beschikbaar dat gericht is op het vergroten van de taalvaardigheid. Dit programma zetten we in op zowel de kinderopvang, peutergroep als ook in groep 1-2. Daarbij zijn er verschillende momenten waarop de taalontwikkeling wordt beoordeeld en er een inschatting kan worden gemaakt of aanvullende ondersteuning nodig is. Deze ondersteuning bieden we, zoveel mogelijk, binnen de school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren is het de ambitie van Op de Heuvel om meer inclusief te werken. De school wil een goede plek zijn voor alle kinderen uit de wijk en tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoefte van elke leerling. Deze ondersteuningsbehoeften kunnen op diverse terreinen liggen waarmee er dus ook een wens ligt de zorgschil rondom de school verder uit te breiden. 

Het is de intentie om het aantal medewerkers in de groep uit te breiden en om de expertise van beschikbare medewerkers te verbreden. Het is van belang de samenwerking met partners verder uit te breiden en zoveel mogelijk expertise, zowel intern als extern, beschikbaar te stellen wanneer nodig. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Beschrijving Domino:

In het moderne voorzieningenhart Op de Heuvel in Groesbeek Noord is onze groep de Tamboerijn gevestigd.

Wij spelen graag en veel buiten in onze mooie, grote en uitdagende buitenruimte (van de makers van het Avonturenbos!). We kunnen ook gebruik maken van de gymzaal.  Onze gezellige en frisse groepsruimte en slaapkamer bevindt zich aan de rechtervoorzijde van het pand.

Ons ervaren team van pedagogisch medewerkers werkt nauw samen met de peutergroep, BSO en basisschool Op de Heuvel, zodat uw kind bij het opgroeien een zo vloeiend mogelijk ontwikkelingslijn kan volgen. We spelen en vieren steeds vaker samen. Peuters bieden wij activiteiten waarbij we spelenderwijs hun ontwikkeling op gebied van taal, muziek, beginnend rekenen motoriek stimuleren. We maken hiervoor onder andere gebruik van Peuterplein.

Voorlezen vinden wij naast erg leuk, ook heel belangrijk! In ons pand is een Bibliotheek Op School (BOS) gevestigd waar alle kinderen van de TamTam en kinderdagverblijf de Tamboerijn lid van worden en boeken kunnen lenen.

Terug naar boven