Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Heuvel kiest voor onderwijs in drie units. Deze units zijn samengesteld uit meerdere leerjaren.
Wij zien een meerwaarde in het werken met units omdat leerlingen daarmee meer mogelijkheden krijgen voor een passend aanbod. Daarbij helpen leerlingen elkaar ook bij de ontwikkelingstaken die de een mogelijk al wel beheerst en de ander nog niet. Deze interactie is een belangrijke meerwaarde voor het leren.
Op de Heuvel werkt toe naar meer inclusief onderwijs. Dit betekent dat leerlingen met verschillende onderwijs en ondersteuningsbehoefte samen onderwijs volgen op de reguliere school. Om dit vorm te geven kiezen we voor een groepssamenstelling die hierbij past. Meerdere medewerkers werken - als unit-team- samen in de groep, stemmen met elkaar af en zorgen voor passend aanbod.
In elke unit werken leerkrachten en onderwijsassistenten samen aan het best mogelijke onderwijs voor hun kinderen. Daarnaast zijn er om de klas heen verschillende professionals die het proces in de klas ondersteunen. Hierbij moet gedacht worden aan logopedisten en andere specialistische begeleiders. De leerkrachten en onderwijsassistenten werken vanuit een team dat samen verantwoordelijk is voor het totale aanbod aan de leerlingen.
Elk kind krijgt bij aanvang van het schooljaar een mentor-leerkracht toegewezen. Deze juf of meester is het eerste aanspreekpunt voor uw kind en voor u. Ouder-kindgesprekken zullen met deze leerkracht worden gevoerd.
Schooljaar 2023-2024 is de volgende verdeling van leerkrachten en onderwijsassistenten gemaakt:
UNIT 1 (vergelijkbaar met groep 1-2-3), Wytze Scheringa, Anne van Uden, Laura de Graaf, Demi Haukes
UNIT 2 (vergelijkbaar met groep 4-5-6), Danielle van Steen, Mitch Stekhuizen, Anne Linnenbank
UNIT 3 (vergelijkbaar met groep 6-7-8) Karlijn Lentink, Anne Linnenbank en vacature
Voor kinderen in Unit 1 (hun eerste twee schooljaren) wordt door middel van een diversiteit van activiteiten aangesloten op hun ontwikkeling.
Essentieel hierbij is de ontwikkeling van communicatie. Dit is enerzijds het leren begrijpen en hanteren van taal, anderzijds gaat dit over sociale ontwikkeling. Dit gebeurt veelal spelenderwijs. Door aan te sluiten bij de ontwikkeling van de leerlingen, doelen te stellen en daarop activiteiten te plannen, worden kleuters ondersteund in hun ontwikkeling. In kleine groepjes en individueel worden er speel-leer-activiteiten uitgevoerd.
Daarbij is taal- en (aanvankelijk) leesontwikkeling een belangrijk punt. Hieraan wordt op zoveel mogelijk momenten en situaties aandacht besteed, zowel gestructureerd, bijvoorbeeld via taalactiviteiten en kringgesprekjes als spontaan.
Basisschool Op de Heuvel biedt kinderen een taalrijke leeromgeving en een sterk pedagogisch klimaat. Dit biedt een goede basis voor de verdere ontwikkeling in de units 2 en 3.
Het aanbod voor de jongere groepen gebeurt vanuit vooraf vastgestelde thema's. Hierover is afstemming met de voorschoolse groepen en wordt ook intensief samengewerkt gedurende de schooldag. Oudere groepen werken vanuit thema's die op dat moment aan bod komen in de verschillende methodes.
Dit betekent in de praktijk dat leerlingen doorlopend in aanraking komen met zaken als creatieve vorming, drama en muziek. Deze onderdelen maken integraal onderdeel uit van het aanbod van de school.
Ten behoeve van het onderwijs in creatieve vakken worden er vakdocenten ingehuurd voor korte perioden.
Op de Heuvel wil een passende onderwijsplek bieden voor de leerlingen uit de wijk Stekkenberg. Om dit te doen werken we als school nauw samen met de kinderopvang en peutergroepen. Op die manier zorgen we ervoor dat kinderen al vroeg in beeld zijn en we samen kunnen kijken welke onderwijsbehoeften een kind heeft. We kijken daarbij samen of Op de Heuvel een passende plek is voor de leerling en welke extra ondersteuning er eventueel nodig is.
De jeugdconsulent is standaard 1 dag in de week op school aanwezig voor ondersteuningsvragen. Dit kunnen zowel vragen van leerlingen, ouders, maar ook leerkrachten zijn. Samen zoeken zij naar een passend antwoord en eventueel een aanbod dat hierbij aansluit.
De school richt zich specifiek op leerlingen met een laag taalniveau. Hiervoor is een speciaal programma beschikbaar dat gericht is op het vergroten van de taalvaardigheid. Dit programma zetten we in op zowel de kinderopvang, peutergroep als ook in groep 1-2. Daarbij zijn er verschillende momenten waarop de taalontwikkeling wordt beoordeeld en er een inschatting kan worden gemaakt of aanvullende ondersteuning nodig is. Deze ondersteuning bieden we, zoveel mogelijk, binnen de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren is het de ambitie van Op de Heuvel om meer inclusief te werken. De school wil een goede plek zijn voor alle kinderen uit de wijk en tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoefte van elke leerling. Deze ondersteuningsbehoeften kunnen op diverse terreinen liggen waarmee er dus ook een wens ligt de zorgschil rondom de school verder uit te breiden.
Het is de intentie om het aantal medewerkers in de groep uit te breiden en om de expertise van beschikbare medewerkers te verbreden. Het is van belang de samenwerking met partners verder uit te breiden en zoveel mogelijk expertise, zowel intern als extern, beschikbaar te stellen wanneer nodig.
Beschrijving Domino:
In het moderne voorzieningenhart Op de Heuvel in Groesbeek Noord is onze groep de Tamboerijn gevestigd.
Wij spelen graag en veel buiten in onze mooie, grote en uitdagende buitenruimte (van de makers van het Avonturenbos!). We kunnen ook gebruik maken van de gymzaal. Onze gezellige en frisse groepsruimte en slaapkamer bevindt zich aan de rechtervoorzijde van het pand.
Ons ervaren team van pedagogisch medewerkers werkt nauw samen met de peutergroep, BSO en basisschool Op de Heuvel, zodat uw kind bij het opgroeien een zo vloeiend mogelijk ontwikkelingslijn kan volgen. We spelen en vieren steeds vaker samen. Peuters bieden wij activiteiten waarbij we spelenderwijs hun ontwikkeling op gebied van taal, muziek, beginnend rekenen motoriek stimuleren. We maken hiervoor onder andere gebruik van Peuterplein.
Voorlezen vinden wij naast erg leuk, ook heel belangrijk! In ons pand is een Bibliotheek Op School (BOS) gevestigd waar alle kinderen van de TamTam en kinderdagverblijf de Tamboerijn lid van worden en boeken kunnen lenen.