Basisschool Op de Heuvel

Ericastraat 39 6561 VX Groesbeek

  • Schoolfoto van Basisschool Op de Heuvel
  • Schoolfoto van Basisschool Op de Heuvel
  • Schoolfoto van Basisschool Op de Heuvel
  • Schoolfoto van Basisschool Op de Heuvel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Heuvel gebruikt sinds 2021 de Route8 eindtoets. Deze digitale toets is adaptief, de toets is daarmee voor elke leerling anders omdat de toets zich aan de individuele leerling aanpast. 

Op basis van de adviezen in combinatie met de resultaten van de eindtoets worden de leerlingen naar het VO verwezen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van onze leerlingen wordt gevolgd door middel van toetsen vanuit de methode, methode-gebonden toetsen, en CITO toetsen. Deze worden vanaf schooljaar 21-22 gedifferentieerd ingezet. Leerkrachten nemen deze toetsen af op vooraf bepaalde momenten in het schooljaar en analyseren de resultaten. Op grond daarvan maken zij een planning voor de komende periode.

Wij vinden het als team belangrijk hier met elkaar over in gesprek te gaan. Hoe we dit doen en op welke momenten is opgenomen in ons kwaliteitsbeleid. De school ziet de toetsresultaten vooral als middel om in kaart te brengen hoe de aangeboden lesstof is aangekomen bij de leerlingen en wat zij hebben geleerd.  Daarmee is de ingezette toetsing enerzijds een meting van de kwaliteit van het geboden onderwijs en anderzijds geeft het zicht op de ontwikkeling van de leerling. 

Bij het analyseren van resultaten en het opstellen van vervolgplannen is altijd de directie en de AC'er betrokken. Op deze manier zorgen we ervoor dat de leerkrachten optimaal worden ondersteund bij hun werk.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviezen VO schooljaar 2022-2023

VMBO-B : 1

VMBO-T : 2

VMBO-T/HAVO : 2

HAVO : 1

HAVO/VWO : 1

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Heuvel zet in op de ontwikkeling van de leerlingen tot zelfstandige individuen. Hierbij zijn de thema's zelfstandigheid, eigen regie en samenwerken belangrijk. Een goede balans tussen didactische resultaten en sociaal welbevinden is een voorwaarde voor persoonlijke groei.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Zelfstandigheid
  • Eigen regie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven