Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het schoolgebouw bestaat uit 8 lokalen, een groot en een klein leerplein, een ruimte voor de Intern Begeleider en een ruimte voor de directie.
De leerpleinen worden gebruikt om leerlingen te laten werken buiten de klas. dat kan individueel, in groepjes en met of zonder begeleiding. Ook extra begeleiding door leerkracht of onderwijsondersteuner kan op een leerplein plaatsvinden.
In de groepen 1 en 2 is spelen heel belangrijk. Kinderen leren wat het is om de hele dag naar school te gaan. Vanaf de eerste dag op school werken we aan een goede relatie met de leerkracht en andere leerlingen. De vaardigheden om straks het onderwijs in taal/lezen, schrijven en rekenen zo goed mogelijk te laten verlopen, worden spelenderwijs aangeboden. In de groepen 1 en 2 wordt de leerlingen geleerd om zelfstandig te kunnen werken. In deze groepen wordt gewerkt met thema’s die de leerlingen aanspreken.
Met plezier naar school gaan, dat gunnen we ieder kind. Het welbevinden van uw kind is voor ons van groot belang.
De vakken rekenen, taal en lezen krijgen veel aandacht. We kijken naar de mogelijkheden van elk kind. We maken voor alle vakken gebruik van methodes die passen bij de huidige manier van onderwijsgeven. Voor de verwerking bij Rekenen en Spelling maken we daarbij gebruik van het werken op chromebooks met behulp van het programma Snappet. Er is ruim aandacht voor creatieve vakken en wereldoriëntatie.
Op Basisschool De Hoeksteen werken we met een duidelijke en herkenbare structuur. Op de ochtenden werken we vooral aan de kernvakken Taal, Lezen en Rekenen. In de middag komen de creatieve vakken, wereldoriëntatie en soc. emotionele ontwikkeling aan bod.
Basisschool De Hoeksteen is een school met veel expertise (zie Schoolondersteuningsprofiel). In principe is elke leerling welkom, zolang we tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoefte. Indien dat niet meer lukt zullen we met de ouders gezamenlijk zoeken naar een goede onderwijsplek voor de leerling. Zowel kinderen met een zorgvraag op didactisch gebied als op het gebied van gedrag kunnen wij over het algemeen het onderwijs bieden wat nodig is. In alle gevallen dient er bij het inschrijving van kinderen gekeken te worden naar de zorgvraag van het kind en de mogelijkheden die de school heeft om adequate hulp en ondersteuning te bieden. Daarbij is de zorgvraag van de leerling van belang.
Er is extra ondersteuning gerealiseerd in alle groepen door de inzet van onderwijsassistent en LIO-stagiaires. Door deze ondersteuning efficiënt in te zetten kunnen we onderwijs bieden aan een brede doelgroep.
Specifiek voor meer- en hoogbegaafde kinderen bieden we ondersteuning door ze wekelijks ( de Barabasklas) gedurende een lesmoment met elkaar te laten werken met een programma bedoeld voor deze doelgroep. Daarbij maken we een splitsing in groep 3 -5 en 6 - 8. Deze kinderen krijgen in de groep, waar nodig, een aangepast programma.
Logopedische training kan verzorgd worden in het schoolgebouw onder schooltijd.
Kinderen met dyslexie kunnen tijdens schooltijd begeleid worden door externe aanbieders.
1-zorgroute
De 1-zorgroute geeft aan hoe de zorg en ondersteuning van de leerling wordt geregeld. De ondersteuning van de leerling start bij de basisondersteuning van de school. Extra ondersteuning op school wordt ingezet door Accent. Bovenschoolse ondersteuning kan aangevraagd worden bij het ZATT (samenwerkingsverband Oost Achterhoek) of het Onderwijszorgloket (samenwerkingsverband Doetinchem). Klik hier om de 1-zorgroute van AccentScholengroep in schema te bekijken
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Hoeksteen kent leerlingen met kleine en grote ondersteuningsbehoeftes. De ambitie is om kennis en kunde mee te laten groeien met de behoeftes van de leerlingen. Verwijzingen naar (speciaal) Basisonderwijs komen slechts zeer sporadisch voor. De ambitie is dan ook om dit zo te houden en zo mogelijk te voorkomen.
De Hoeksteen heeft goede contacten met de diverse kinderopvangorganisaties in Groenlo. Na aanmelding is er contact met de voorschoolse voorziening. Indien nodig vindt een warme overdracht plaats. Soms vindt in het aanmeldingstraject een observatie plaats door de intern begeleider op de voorschoolse voorziening. Bij aanmelding vindt een schriftelijke overdracht plaats. Dit alles uiteraard en uitsluitend met toestemming van ouders. Ruim voordat het kind vier jaar wordt vindt er een gesprek plaats tussen ouders, leerkracht en intern begeleider. Er wordt gekeken wat de leerling nodig heeft en er worden afspraken gemaakt over de wendagen.
De Hoeksteen is geen VVE-school in de ruimste zin van het woord. Toch kunnen we spreken van vroegschoolse educatie. Dit gebeurt bij ons op school en is gericht op de jongste groepen. VVE zorgt ervoor, dat een passende aanpak sneller neer kan worden gezet, omdat de problematiek bij binnenkomst al helder is. Nadat het kind gewend is, gaan we over tot aangepaste begeleiding. We vinden de taalontwikkeling bij kleuters erg belangrijk. Daarom wordt veel aandacht besteed aan de woordenschat en het stimuleren de beginnende geletterdheid. Gedurende de gehele schooltijd wordt aandacht besteed aan de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van kinderen.