Basisschool De Hoeksteen

Biss Philip Roveniusstr 8 7141 KS Groenlo

  • De Hoeksteen; een prachtige school waar kinderen en ouders met veel plezier en vertrouwen naar toe gaan.
  • Sinds 2018 zijn we officieel een Gezonde School
  • Groep 6 gaat 10 weken lang een dagdeel naar de boerderijschool
  • De digitale wereld ontdekken is leerzaam. Voor rekenen en spelling werken we met Snappet
  • In de Barabasklas is extra aandacht voor die kinderen die dat nodig hebben.

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Het team bestaat uit directeur, intern begeleider, leerkrachten, onderwijsassistenten, conciërge en schoonmaakster. Met elkaar zorgen we dat De Hoeksteen een plek is waar uw kind zichzelf kan zijn. De leerkrachten zijn uiteraard allemaal geschoold om goed onderwijs te verzorgen. Verschillende teamleden hebben een masteropleiding gevolgd op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling of rekenen. Andere leerkrachten hebben zich door extra studie gespecialiseerd op het gebied van hoogbegaafdheid, begrijpend lezen en spelling.

Voor het vak gymnastiek maken we gebruik van een vakleerkracht. Hij verzorgt op maandag en woensdag de gymlessen voor alle groepen.

De Hoeksteen biedt stagiaires van Hogeschool Iselinge en het GraafschapCollege de mogelijkheid om stage te lopen voor hun opleiding. Als stagiaire werken zij mee binnen de school en vormen zo een waardevol onderdeel van het team van De Hoeksteen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van personeel wordt in principe geregeld via AccentScholengroep, de scholenstichting waaronder De Hoeksteen valt. Accent heeft een eigen invalpool waar De Hoeksteen gebruik van maakt bij vervanging voor ziekte en ander verlof. Is er door Accent geen vervanging te regelen vanwege een tekort aan invallers dan zal de betreffende groep op de eerste dag van afwezigheid van de leerkracht door de school worden opgevangen. In het uiterste geval zal daarna een groep naar huis gestuurd moeten worden. Tot op heden heeft zich dat niet voorgedaan.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het schoolgebouw bestaat uit 8 lokalen, een groot en een klein leerplein, een ruimte voor de Intern Begeleider en een ruimte voor de directie.

De leerpleinen worden gebruikt om leerlingen te laten werken buiten de klas. dat kan individueel, in groepjes en met of zonder begeleiding. Ook extra begeleiding door leerkracht of onderwijsondersteuner kan op een leerplein plaatsvinden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 is spelen heel belangrijk. Kinderen leren wat het is om de hele dag naar school te gaan. Vanaf de eerste dag op school werken we aan een goede relatie met de leerkracht en andere leerlingen.  De vaardigheden om straks het onderwijs in taal/lezen, schrijven en rekenen zo goed mogelijk te laten verlopen, worden spelenderwijs aangeboden. In de groepen 1 en 2 wordt de leerlingen geleerd om zelfstandig te kunnen werken. In deze groepen wordt gewerkt met thema’s die de leerlingen aanspreken.

 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Met plezier naar school gaan, dat gunnen we ieder kind. Het welbevinden van uw kind is voor ons van groot belang.

De vakken rekenen, taal en lezen krijgen veel aandacht. We kijken naar de mogelijkheden van elk kind. We maken voor alle vakken gebruik van methodes die passen bij de huidige manier van onderwijsgeven. Voor de verwerking bij Rekenen en Spelling maken we daarbij gebruik van het werken op chromebooks met behulp van het programma Snappet. Er is ruim aandacht voor creatieve vakken en wereldoriëntatie. 

Op Basisschool De Hoeksteen werken we met een duidelijke en herkenbare structuur. Op de ochtenden werken we vooral aan de kernvakken Taal, Lezen en Rekenen. In de middag komen de creatieve vakken, wereldoriëntatie en soc. emotionele ontwikkeling aan bod.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisschool De Hoeksteen is een school met veel expertise (zie Schoolondersteuningsprofiel). In principe is elke leerling welkom, zolang we tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoefte. Indien dat niet meer lukt zullen we met de ouders gezamenlijk zoeken naar een goede onderwijsplek voor de leerling. Zowel kinderen met een zorgvraag op didactisch gebied als op het gebied van gedrag kunnen wij over het algemeen het onderwijs bieden wat nodig is. In alle gevallen dient er bij het inschrijving van kinderen gekeken te worden naar de zorgvraag van het kind en de mogelijkheden die de school heeft om adequate hulp en ondersteuning te bieden. Daarbij is de zorgvraag van de leerling  van belang.

Er is extra ondersteuning gerealiseerd in alle groepen door de inzet van onderwijsassistent en LIO-stagiaires. Door deze ondersteuning efficiënt in te zetten kunnen we onderwijs bieden aan een brede doelgroep.

Specifiek voor meer- en hoogbegaafde kinderen bieden we ondersteuning door ze wekelijks ( de Barabasklas) gedurende een lesmoment met elkaar te laten werken met een programma bedoeld voor deze doelgroep. Daarbij maken we een splitsing in groep 3 -5 en 6 - 8. Deze kinderen krijgen in de groep, waar nodig, een aangepast programma. 

Logopedische training kan verzorgd worden in het schoolgebouw onder schooltijd.

Kinderen met dyslexie kunnen tijdens schooltijd begeleid worden door externe aanbieders.

1-zorgroute

De 1-zorgroute geeft aan hoe de zorg en ondersteuning van de leerling wordt geregeld.  De ondersteuning van de leerling start bij de basisondersteuning van de school. Extra ondersteuning op school wordt ingezet door Accent. Bovenschoolse ondersteuning kan aangevraagd worden bij het ZATT (samenwerkingsverband Oost Achterhoek) of het Onderwijszorgloket (samenwerkingsverband Doetinchem). Klik hier om de 1-zorgroute van AccentScholengroep in schema te bekijken

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Hoeksteen kent leerlingen met kleine en grote ondersteuningsbehoeftes. De ambitie is om kennis en kunde mee te laten groeien met de behoeftes van de leerlingen. Verwijzingen naar (speciaal) Basisonderwijs komen slechts zeer sporadisch voor. De ambitie is dan ook om dit zo te houden en zo mogelijk te voorkomen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Hoeksteen heeft goede contacten met de diverse kinderopvangorganisaties in Groenlo. Na aanmelding is er contact met de voorschoolse voorziening. Indien nodig vindt een warme overdracht plaats. Soms vindt in het aanmeldingstraject een observatie plaats door de intern begeleider op de voorschoolse voorziening. Bij aanmelding vindt een schriftelijke overdracht plaats. Dit alles uiteraard en uitsluitend met toestemming van ouders. Ruim voordat het kind vier jaar wordt vindt er een gesprek plaats tussen ouders, leerkracht en intern begeleider. Er wordt gekeken wat de leerling nodig heeft en er worden afspraken gemaakt over de wendagen.

De Hoeksteen is geen VVE-school in de ruimste zin van het woord. Toch kunnen we spreken van vroegschoolse educatie. Dit gebeurt bij ons op school en is gericht op de jongste groepen. VVE zorgt ervoor, dat een passende aanpak sneller neer kan worden gezet, omdat de problematiek bij binnenkomst al helder is. Nadat het kind gewend is, gaan we over tot aangepaste begeleiding. We vinden de taalontwikkeling bij kleuters erg belangrijk. Daarom wordt veel aandacht besteed aan de woordenschat en het stimuleren de beginnende geletterdheid. Gedurende de gehele schooltijd wordt aandacht besteed aan de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van kinderen. 

Terug naar boven