Basisschool De Hoeksteen

Biss Philip Roveniusstr 8 7141 KS Groenlo

  • De Hoeksteen; een prachtige school waar kinderen en ouders met veel plezier en vertrouwen naar toe gaan.
  • Sinds 2018 zijn we officieel een Gezonde School
  • Groep 6 gaat 10 weken lang een dagdeel naar de boerderijschool
  • De digitale wereld ontdekken is leerzaam. Voor rekenen en spelling werken we met Snappet
  • In de Barabasklas is extra aandacht voor die kinderen die dat nodig hebben.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets liggen boven de door de inspectie gestelde ondergrens. Daar zijn we trots op. Scholen hebben zelf de keuze welke eindtoets gebruikt wordt. De afgelopen jaren is dat op De Hoeksteen de IEP-toets. Deze sluit naar ons idee goed aan bij de wijze waarop ons onderwijs wordt vormgegeven.

De resultaten van de eindtoets van het schooljaar 2022-2023 zijn aan de leerlingen en de scholen bekendgemaakt.. De uitslag is gedeeld met ouders en leerlingen. Het schoolresultaat van de IEP-eindtoets lag in het schooljaar 2022-2023 op 78,8.  

De inspectie werkt met zogenoemde referentieniveaus. 1 F staat voor het Functioneringsniveau dat voor groep 8 van de basisschool geldt. Op 1F niveau is de schoolscore 97,5% waarbij de signaleringswaarde van de inspectie op 85% ligt. 

1S/2F staat voor Streefniveau en een hoger Functioneringsniveau. Op 1S/2F niveau is de schoolscore 58% waarbij de signaleringswaarde van de inspectie op 49% ligt.

Op het moment dat de signaleringswaardes boven de norm van de inspectie liggen is dat voldoende. Uiteraard streven we er naar om het beste uit de kinderen te halen. De resultaten van onze leerlingen zijn over het algemeen naar verwachting. De uitstroom van onze leerlingen ligt in lijn met de adviezen die gegeven zijn medio groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met behulp van methode-onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld van CITO. Aan de hand van de resultaten wordt een databespreking gehouden met de IB-er op groepsniveau en met het team op schoolniveau. Van de data-bespreking en de analyse van de toetsen maakt de leerkracht een groepsplan of stelt het groepsplan bij. Op schoolniveau wordt gekeken naar de schoolresultaten en besproken op welke gebieden een schoolbrede aanpak nodig is en welke interventies genomen dienen te worden.

Aan de hand van jaarplannen zijn er twee maal per jaar kwaliteitsgesprekken met de stafmedewerker Kwaliteit van AccentScholengroep. In deze gesprekken wordt gesproken over de behaalde resultaten in relatie tot de gestelde doelen op de toetsen uit Leerling in Beeld. Ook komen de resultaten behaald op de Eindtoets nadrukkelijk aan de orde.

Naast de jaarlijkse CITO-toetsen worden de resultaten van de methodegebonden toetsen gebruikt voor het bijstellen van het onderwijs aan de groep of aan specifieke leerlingen. Voor de onderdelen Spelling en Rekenen maken we met ingang van het schooljaar 2020-2021 gebruik van Snappet. Snappet is een methode waarin leerlingen opdrachten digitaal verwerken. Nadat de leerkracht het doel van de les heeft besproken en een eerste instructie heeft gegeven gaan de leerlingen digitaal de opdrachten verwerken. Snappet past de moeilijkheid van de opgaven automatisch aan naar gelang de leerlingen de opgaven beantwoorden. Hierdoor wordt echt ingespeeld op de vaardigheid van de leerling. De leerkracht volgt de leerling en past gerichte instructie toe waar nodig.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op De Hoeksteen vinden er eind groep 6, eind groep 7 en in groep gesprekken plaats over het verwachte uitstroomniveau van de leerlingen richting het Voortgezet Onderwijs. Ook bij deze gesprekken zijn leerling en ouders aanwezig. Leerprestaties, aanleg, leerhouding en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. 

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 is de Eindtoets vervangen door de Doorstroomtoets. Voorafgaand aan de Doorstroomtoets ontvangen de leerlingen van groep 8 tussen 10 en 31 januari een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Begin februari volgt de Doorstroomtoets. Op basis van de uitslag die medio maart binnenkomt wordt voor 24 maart een definitief schooladvies gegeven. In de week van 25 - 31 maart melden alle leerlingen zich aan, met het definitieve advies, bij een school voor voortgezet onderwijs. Geeft de uitslag van de doorstoomtoets een hoger advies dan het voorlopig schooladvies, dan krijgt de leerling een hoger schooladvies. Tenzij dit niet in het belang van de leerling is. In dat geval zullen wij dat uiteraard motiveren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ook als het gaat om sociale opbrengsten dienen Autonomie, Relatie en Competentie uitgangspunten te zijn. We willen kinderen bewust maken van hun rol in de maatschappij. Hoe ga je om met jezelf, de ander en de wereld om je heen? In relatie zijn met de ander en de wereld is daarbij van wezenlijk belang. Deze bewustwording is zichtbaar vanuit de normen en waarden die leerkrachten uitdragen en meegeven. Warmte, veiligheid, rust, ruimte en respect zijn daarbij belangrijke pijlers. We gebruiken de methode Trefwoord om vanuit de christelijke identiteit verhalen over het geloof inhoud te geven in deze tijd. De methode Kwink richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. In het werken met de methode Blink geven we aandacht aan wereldorientatie waarbij naast algemene kennisoverdracht eigen leervragen nadrukkelijk aan de orde komen. Binnen het onderwijs op De Hoeksteen worden coöperatieve werkvormen gehanteerd. Het individueel en samen leren is daarbij nadrukkelijk aan de orde.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Motiveren
  • Samenwerken en vertrouwen
  • Waarderen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2020-2021 heeft op 28 juni een thematisch schoolbezoek plaatsgevonden met als thema: Gevolgen van de coronacrisis in het basisonderwijs. Er is een gesprek geweest op school met directie, Intern begeleider en een aantal leerkrachten. Er vindt geen rapportage plaats naar de school en er worden geen oordelen gegeven. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt voor de Staat van het Onderwijs 2022.

In het schooljaar 2019-2020 heeft de inspectie in november 2020 een thematisch schoolbezoek afgelegd op De Hoeksteen. Het thema was: Op naar het Voortgezet Onderwijs. In dit themabezoek is gesproken over de totstandkoming van de adviezen aan onze leerlingen. Er vindt geen rapportage plaats naar de school en er worden geen oordelen gegeven. De resultaten van het onderzoek zijn gebruikt voor de Staat van het Onderwijs 2021.


Terug naar boven