Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hieronder een overzicht van de bezetting van onze groepen:
Groep 1 /2: Juf Anneke van Hevele op maandag t/m donderdag.
Juf Carolien Manneke op vrijdag.
Groep 3 /4: Juf Stephanie de Valcke op maandag en dinsdag.
Juf Monique Risseeuw op woensdag t/m vrijdag.
Groep 5/6: Juf Esther Apperlo op maandag en dinsdag.
Juf Ellen Stobbelaar op woensdag t/m vrijdag.
Juf Jodie op donderdagochtend.
Groep 7/8: Juf Carolien Manneke op maandag- t/m donderdagochtend.
Juf Jodie de Back op maandag t/m vrijdag (m.u.v. donderdagochtend).
Op de dagdelen dat er een ‘dubbele’ groepsbezetting is, worden er groepen afgesplitst of zijn twee leerkrachten in de groep aanwezig.
Stagiaire
In groep 5 en 6 zal er een 3e jaars Pabo student haar stage doen op maandag en dinsdag. Deze stage loopt tot eind januari.
Juf Saskia Rentmeester is intern begeleider – zorgcoördinator. Zij is elke week 1,5 dag bij ons op school. Saskia is tijdelijk bij ons op school en haar werkdagen zijn wisselend.
Juf Carolien Manneke, plaatsvervangend directeur. Aanwezig op maandag- t/m donderdagochtend en vrijdag.
Mevr. Ellen Perdaen, directeur Meerstromenschool. Aanwezig op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagochtend.
Verder zijn er een aantal vrijwilligers die hulp bieden zoals, RT, logopedie, conciërgewerkzaamheden enz.
De onderwijstijd in de groepen 1 en 2 kenmerkt zich door veel speel- en leermomenten. Kleuters leren door dingen te ervaren en te onderzoeken, dit gebeurt spontaan, maar wordt ook tijdens vooraf geplande activiteiten aangeboden. Hiervoor wordt o.a. de methode Onderbouwd gebruikt.
In de onderbouw wordt evenals in de bovenbouw tenminste 50% van de onderwijstijd besteed aan taal- en rekenactiviteiten.
In de midden- en bovenbouw besteden we minstens 50% van de onderwijstijd aan reken- en taalactiviteiten.
Elk jaar evalueren we ons lesrooster; waar hebben we extra onderwijstijd voor nodig? Dit doen we op basis van de jaarevaluatie. Soms kiezen we er voor om vakgebieden op dezelfde tijd op het rooster in te plannen, hierdoor kan er groepsdoorbrekend gewerkt worden.
Als prestaties op een bepaald vak achterblijven, gaan we als school op zoek naar de reden daarvoor. We bekijken de methode, ons eigen handelen en ook de onderwijstijd. Dat vraagt soms keuzes van ons die we dan moeten maken.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school.
Doubleren
Op de Meerstromenschool kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Bij ons op school blijft een kind enkele zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. We proberen doubleren zoveel als mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3.
Op de Meerstromenschool vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen en wat meer tijd nodig heeft. En dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardighedenToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen ons team willen we graag dat er enkele specialisten opgeleid worden.
Te denken aan Leesspecialist, Rekenspecialist en specialist Sociaal emotioneel.
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat erop gericht is om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar te verminderen. Hierdoor kunnen deze kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool. Dat kan een positief effect hebben op hun verdere schoolloopbaan.
VVE valt in twee delen uiteen:
Voorschoolse educatie.
Dit gebeurt op de peuterspeelzaal en/of het kinderdagverblijf en richt zich op peuters van 2 à 2,5 en 3 jaar. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van gemeenten.
Vroegschoolse educatie.
Dit gebeurt op de basisschool en is gericht op kleuters.
Een VVE-programma richt zich op meerdere ontwikkelingsgebieden.
Het omvat de:
Taalontwikkeling. Hierbij gaat het om woordenschat en het stimuleren van de beginnende geletterdheid.
Beginnende rekenvaardigheid. Hierbij gaat het om het leren tellen, het meten en de oriëntatie in ruimte en tijd.
Motorische ontwikkeling. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van de grove en de fijne motoriek.
Sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij gaat het om het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samen spelen en werken.