Basisschool De Meerstromen

Monnikenstraat 3 4503 AT Groede

  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen
  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen
  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen
  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen
  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken op de Meerstromenschool de IEP-toetsen om de tussenresultaten te meten. Wij nemen diverse toetsen af op de momenten waarop dit moet en op de wijze zoals die omschreven is in de handleiding. In de toetskalender die we elk jaar opstellen, is te vinden welke toetsen we op welk moment afnemen.

De resultaten van de toetsen worden uiteraard met ouders / verzorgers besproken tijdens oudergesprekken. Als team bekijken we de resultaten natuurlijk ook uitvoerig. Zowel op leerlingniveau als op klas- en schoolniveau. Op basis daarvan bekijken we welke aanpassingen we willen doen. Dat kan ook weer op de diverse niveaus; per kind, klas of heel de school.

Daarnaast hebben we uiteraard ook de methodegebonden toetsen, meestal noemen we dat een proefwerk of een dictee vanaf groep 3. Deze worden gewaardeerd en in het administratieprogramma opgenomen. Deze resultaten ziet u verwerkt terug op de rapporten van de kinderen. Maar we doen er natuurlijk meer mee. We kijken of kinderen de aangeboden stof beheersen of dat ze nog extra aandacht nodig hebben voor het geleerde. Daar passen we dan vervolgens ons onderwijsaanbod of de instructie op aan. De aanpassingen die gedaan worden zijn opgenomen in de leerlingkaart welke in ons leerling administratiesysteem ParnasSys is opgenomen. Waar nodig worden plannen van aanpak gemaakt, ook deze zijn hier in terug te vinden. 

De uitkomst van de toetsen en andere testen zijn ook onderwerp van gesprek in de kindgesprekken die we voeren met de leerlingen. In de groepen 1 en 2 hebben we uiteraard nog geen proefwerken. Daar werken we met de methode Onderbouwd, waarin leerdoelen omschreven zijn. De leerkracht kijkt kinderen het aangeboden programma "onder de knie hebben". Ook hier kijkt de leerkracht uiteraard naar de vervolgstappen en past het aanbod en de instructie aan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hier ziet u onze adviezen die we meegeven met de kinderen voor het vervolgonderwijs, afgezet tegen landelijke gemiddeldes en afgezet tegen de daadwerkelijke plaatsing.

Wij willen u er op wijzen dat hierin het voortgezet onderwijs een zelfstandige afweging kan maken. Ouders, basisschool en voortgezet onderwijs hebben hier wel overleg over als dat nodig is, maar uiteindelijk gaat de basisschool er niet over. De meeste scholen voor voortgezet onderwijs hebben geen brugklassen in alle mogelijke adviezen. Het voortgezet onderwijs in onze regio werkt vooral met brugklassen VBMO B/K, brugklassen VMBO T / HAVO en HAVO /VWO. Een leerling met een advies HAVO zal dus op één van de twee genoemde brugklassen terecht komen en niet in een brugklas HAVO omdat deze simpelweg niet bestaat in onze regio. Soms halen we een percentage niet omdat we in de grensstreek ook te maken hebben met scholen in België. De niveaus lopen niet altijd gelijk en ook komt het voor dat deze scholen geen gegevens uitwisselen met ons.

Vanuit Groede hebben we het meest contact met de school voor het voortgezet onderwijs in Oostburg (’t Zwincollege). We hebben in groep 8 al enkele kennismakingsdagen op ’t Zwin en er volgt ook een warme overdracht medio mei (na de adviezen). Daarnaast gaan er ook kinderen naar Terneuzen, Vlissingen en België.

Wij informeren de scholen over onze leerlingen en blijven op de hoogte van de prestaties van onze oud-leerlingen binnen de afspraken van de AVG-wet.

Als school adviseren we ouder(s) / verzorger(s) van leerlingen uit groep 8 elk jaar over het niveau voor het voortgezet onderwijs. Het opstellen van het basisschooladvies wordt gedaan door de groepsleerkrachten van groep 7 en 8, maar op onze school zijn alle leerkrachten van de groepen betrokken bij de totstandkoming van het advies. Het schooladvies wordt namelijk in de leerlingbespreking besproken met de leerkrachten, intern begeleider en directie. Een advies opstellen doen we vooral op basis van de ervaringen die we hebben met de kinderen in de afgelopen acht jaar en met nadruk op de leerjaren 6-7-8. Ook de Entreetoets wordt meegenomen. Het verloop van de vaardigheidsscores van het leerlingvolgsysteem (CITO-toetsen) zijn hier eveneens een onderdeel van. Daarnaast wordt bij het schooladvies rekening gehouden met aspecten zoals: gedrag, werkhouding, motivatie, belangstelling, sociaal-emotionele ontwikkeling en inzet. De positieve en belemmerende factoren van een leerling worden bekeken en geanalyseerd, daarnaast wordt gekeken of een leerling compenserende mogelijkheden heeft. Uiteindelijk gaat het er om dat elke leerling een zo goed mogelijk advies krijgt voor een passende vorm van vervolgonderwijs.  

In februari is er in groep 8 een gesprek waarbij een voorlopig schooladvies wordt gegeven. De leerlingen mogen hierbij aanwezig zijn. De leerkrachten maken hun advies met de ouders bespreekbaar en polsen eigen ideeën en verwachtingen van ouders en of de leerling. Na dit gesprek wordt het advies definitief. Dit advies wordt schriftelijk vastgelegd. Het definitieve advies wordt op het OSO formulier en op het schooladviesformulier genoteerd en ouders ondertekenen dit. Wanneer de ouders zich niet kunnen vinden in het schooladvies, tekenen zij voor gezien en volgt er een gevolggesprek. Tijdens dit gesprek kunnen de directie, intern begeleider en of een afgevaardigde van het VO aanwezig zijn.  

Voor 1 april wordt het advies doorgegeven aan de school voor voortgezet onderwijs. In de periode april zullen kinderen deelnemen aan een eindtoets. Deze deelname is verplicht. Onze school neemt deel aan de CITO eindtoets.  

Wanneer de definitieve scores binnen zijn worden deze besproken met het team. Meestal vormt dit een bevestiging op het eerder gegeven advies. De resultaten worden met een uitlegbrief en de mogelijkheid tot een aanvullend gesprek aan de ouders meegegeven. Het eindtoetsresultaat is in geval van een lagere score dan het schooladvies niet belangrijker dan onze eigen inschatting. Het schooladvies blijft in dat geval onveranderd. Als de score op de eindtoets een hoger advies geeft dan het eerder geformuleerde schooladvies, dan wordt na overleg met het team besloten of er een bijstelling nodig is. Dit gebeurt in samenspraak met ouders, ouders worden hierover geïnformeerd middels een brief. De school blijft eindverantwoordelijk voor het schooladvies.  

Met deze beschrijving willen wij een helder beeld geven van de zorgvuldige procedure die leidt tot een advies voortgezet onderwijs.  

Het percentage leerlingen dat naar de diverse vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Het is afhankelijk van de samenstelling van groep 8. We stellen ons ten doel het maximale uit elk kind te halen en er zodoende voor te zorgen dat het kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terechtkomt en op die school goed mee kan komen. Op onze school willen we het beste onderwijs voor uw kind met daarbij ook de beste opbrengsten. Die opbrengsten houden we nauwkeurig bij via ons Leerlingvolgsysteem ParnasSys en op de leerlingkaarten, waardoor we de ontwikkelingen van de kinderen goed kunnen volgen.  

Het voortgezet onderwijs rapporteert ons jaarlijks hoe het met onze oud-leerlingen gaat. Dit stelt ons in staat om te bepalen in hoeverre onze adviezen juist zijn geweest.  

Wanneer oude leerlingen enkele maanden op ’t Zwincollege zitten, worden de leerkrachten van groep 8 uitgenodigd op een mentoravond. Zij krijgen dan te horen hoe “onze” leerlingen het doen op het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Didactiek is de manier hoe we kennis, vaardigheden en leerhoudingen onderwijzen aan leerlingen. Een goed pedagogisch klimaat staat of valt met het contact tussen de leraar en zijn leerlingen. We willen de emotionele- en sociale veiligheid voor alle kinderen in hoge mate realiseren door nog verder te investeren in de persoonlijke relatie van leerkracht- leerling (o.a. door kindgesprekken). Als het contact goed is, voelen de leerlingen zich veilig, kunnen ze actief mee doen, zijn de leerprestaties hoger en kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Hoewel het bij didactiek en pedagogiek om twee verschillende componenten gaat, kunnen zij binnen schoolverband niet los van elkaar worden gezien. Onze ambitie is het pedagogisch en didactisch vlak volledig met elkaar te combineren, zodat voor elke leerling de condities zo goed mogelijk zijn en ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Gedurende het hele schooljaar besteden wij aandacht aan groepsvorming en saamhorigheid in iedere groep. Aan het begin van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan het vormen van de groep door gerichte activiteiten. Als de groepssamenstelling in de loop van het jaar verandert kan daardoor ook de groepsdynamiek veranderen. Ook dan zetten we extra activiteiten in.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • normen en waarden
  • veiligheid
  • burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Zoals elke school in Nederland staan wij onder toezicht van de Inspectie van het Onderwijs. Hun rapporten over onze school kunt u hieronder vinden. Met hun aanbevelingen proberen de kwaliteit van ons nog verder te verbeteren.

Terug naar boven