Basisschool De Meerstromen

Monnikenstraat 3 4503 AT Groede

  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen
  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen
  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen
  • Schoolfoto van Basisschool De Meerstromen

In het kort

Toelichting van de school

`Welkom op de schoolpagina van de Meerstromenschool. Op deze pagina vindt u informatie over onze school. Naast deze bron van informatie vertellen wij u graag in een persoonlijk gesprek wat meer over onze school en waar wij voor staan. U kunt onze contactgegevens vinden op deze site en wij nodigen u van harte uit om kennis te komen maken of om uw vragen persoonlijk te komen stellen.

Wij ontvangen u graag.

Met vriendelijke groet,

Team Meerstromenschool te Groede.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Samen sterk
  • Verbondenheid
  • Eigenheid
  • Trots
  • Verwondering

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De Meerstromenschool is de enige basisschool in het dorp en is dan ook een echte dorpsschool. Hij is gelegen midden in de woonkern, in een rustige omgeving. De school is gebouwd in 2009. De school wordt bezocht door ongeveer 70 leerlingen. Het leerlingenaantal daalt de laatste jaren licht (zie prognose leerlingaantal), we vallen in een "krimpregio". 

Onze school wordt echter door veel kinderen bezocht (20%) die buiten de kern Groede wonen en in hun eigen kern een school hebben. Zij komen naar onze school omdat wij in ons onderwijs ondersteuning bieden aan de onderwijsbehoeften die zij nodig hebben. 

Per 1 augustus 1984 is in Groede een fusieschool basisschool De Meerstromen ontstaan tussen de Protestants-Christelijk en de Rooms-Katholieke school, waar alle levensovertuigingen welkom zijn. De identiteit van de school is interconfessioneel. Een deel (40%) van de leerlingen heeft een Protestanta-Christelijke / Rooms- Katholieke achtergrond. Een klein deel van hen bezoekt regelmatig de kerk.
Omdat onze school interconfessioneel is, wordt voor een dusdanige organisatie gezorgd, dat er rekening gehouden wordt met ieders godsdienstige opvatting. Er wordt ook schooltijd ter beschikking gesteld voor het deelnemen aan Communie- en Vormselprojecten in Oostburg.

Vanuit een Christelijke levensovertuiging proberen we de kinderen te helpen bij hun groei naar het volwassen worden. Er wordt naar gestreefd elk kind op zijn/ haar niveau en mogelijkheden verder te helpen zonder onderbreking, vandaar dat er veel aandacht wordt besteed aan een goede begeleiding van de kinderen gedurende de gehele schooltijd. Door een prettige sfeer te scheppen proberen we een situatie te laten ontstaan, waarin het kind zich thuis voelt en zodoende fijn kan leren en spelen.  

Het gebouw voldoet aan de moderne eisen die we aan een basisschool mogen stellen. Zo is er een apart speellokaal die wordt gebruikt door de BSO en deels als leslokaal. In het schooljaar 2024-2025 willen we de ontwikkeling tot Kindcentrum maken, waarbij we zowel opvang als onderwijs voor kinderen van 0-13 jaar kunnen aanbieden.

Er is een speelplein voor groep 1 en 2, een speelplein voor groep 3 t/m 8, een gemeenschappelijke ruimte en aparte ruimten voor leraren, directie en intern begeleider. De gymzaal bevindt zich tegenover de school en het sportveld op ongeveer 200 m.

De leeftijdsverdeling in het dorp Groede kenmerkt zich t.o.v. het landelijk gemiddelde dat de leeftijdsgroep 'personen 25-45 jaar' in groede 18,5% is en het landelijk gemiddelde op 24.4% zit. Deze leeftijdscategorie zorgt in principe voor de aanwas van onze leerlingen. Mede door het gemeentebeleid betreffende een tweede woning, is de aanschaf van een woning in Groede voor starters lastig vanwege de hoge huizenprijzen en het overbieden door investeerders (ook uit het buitenland).

In Groede wordt er veel gebruik gemaakt van informele opvang. Opa’s oma’s kennissen vangen kinderen voor- en na schooltijd veel op. 28% van de leerlingen maakt gebruik van BSO. De BSO is echter maar 3 dagen op school gefaciliteerd. Het komende schooljaar willen we de gehele week opvang realiseren en zullen we de overgang naar een Kindcentrum maken. 

De samenstelling van de meeste gezinnen bestaat uit twee ouders, 15% van de kinderen heeft gescheiden ouders. En 2% van de kinderen heeft een één oudergezin. De cultuur van de bevolking van het dorp is autochtoon (79%). Er is een klein aantal inwoners met een westerse migratie achtergrond (14%) en maar enkele inwoners van het dorp hebben een niet westerse migratie achtergrond. De kinderen op onze school met een westerse migratieachtergrond zijn voornamelijk Pools (6% van de leerling). 3 % van de leerlingen is Turks, zij behoren tot de leerlingen met een niet westerse migratie achtergrond. De kinderen met een westerse migratieachtergrond zitten voornamelijk in de onderbouw, in deze groepen hebben we daarom in lichte vorm te maken met NT2. De grotendeels autochtone populatie en west Zeeuws-Vlaanderen, maakt dat we ook te maken hebben met dialect.

Medewerkers van de basisschool en medewerkers van Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen werken nauw met elkaar samen. De leerlingen zijn verdeeld over 4 combinatiegroepen. Wanneer er een dubbele groepsbezetting is, wordt er gewerkt met het concept co-teaching (wat inhoudt dat er gedeeltelijk twee onderwijsprofessionals voor de groep staan.

Voorschools hebben weinig peuters (met een risico op onderwijs/ taalachterstand) een VVE- verklaring, waardoor zij extra dagdelen kunnen gebruik maken van het voorschools aanbod. Door samen activiteiten te organiseren met de peutergroep wordt de doorstroom van peuter naar kleuter gewaarborgd.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
65
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Aanvang: Kinderen worden op zijn vroegst 10 minuten voor aanvang van de lessen op school verwacht. Dit is dan ten vroegste om 8.20u.



Wanneer u uw kind eerder op school wilt brengen, dan dient u gebruik te maken van de BSO. 



Kinderen van groep 1 en 2 mogen vanaf 8.20u naar binnen gebracht worden via de kleuteringang.



Kinderen van groep 3 t/m 8 komen via de hoofdingang naar binnen.



Afspraken over jassen en tassen worden in de klas kenbaar gemaakt.



Om 8.30u starten de lessen, kinderen graag aanwezig vóór deze tijd! Ook de kleuters straten om 8.30u, graag rekening houden dat het wat meer tijd kost bij hen om jas/tas op te ruimen. 


Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Privacy

Op school behandelen we de privacy van onze leerlingen zorgvuldig. Om goed onderwijs te kunnen geven, onze leerlingen te begeleiden en de administratie bij te houden, bewaren we gegevens over onze leerlingen. We bewaren alleen gegevens die nodig zijn voor het onderwijs. Deze gegevens worden veilig opgeslagen en alleen bevoegde personen hebben toegang tot ze.Voor het gebruik van foto's en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de schoolwebsite, sociale media, infobrief (via Parro), vragen we bij inschrijving uw toestemming. Ouders kunnen altijd besluiten om geen toestemming te geven of eerder gegeven toestemming in te trekken. Als u vragen heeft over het gebruik van foto's en video's, kunt u terecht bij de groepsleerkracht of directeur.Bij het verwerken van persoonsgegevens houden we ons aan de relevante wetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Voor meer informatie over onze aanpak en uw rechten, kunt u terecht op de website van Elevantio: Privacyverklaring - Elevantio.  Als u nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze Functionaris voor Gegevensbescherming via [email protected]  

Agressie, geweld en seksuele intimidatie

Wij vinden het belangrijk om een veilige school te creëren waar zowel kinderen als leraren zich thuis en op hun gemak voelen. Een school waar ouders hun kinderen met vertrouwen naartoe laten gaan. Een school waar iedereen weet en voelt dat het veilig is en waar iedereen met respect behandeld wordt, ongeacht hun rol binnen de school.

We hebben een schoolveiligheidsbeleid. Hierin zijn onder andere de wettelijke richtlijnen, informatie over alle functionarissen binnen de school met betrekking tot sociale veiligheid, het klachtenreglement, de meldcode en meldplicht, het ARBO-beleid (fysieke veiligheid en controle van speeltoestellen), sociale media, preventief beleid, veiligheidsmonitoring en protocollen met betrekking tot dit onderwerp opgenomen.  


Gedragscode

Het kan voorkomen dat onderwijspersoneel geconfronteerd wordt met intimiderend gedrag van ouders. Het is belangrijk dat scholen duidelijk maken dat dit gedrag niet getolereerd wordt. Daarom is er de overheidscampagne ‘Veilige Publieke Taak’, die aandacht vraagt voor respectvol gedrag jegens personeel in openbare functies, waaronder het onderwijs. In het kader van respectvol gedrag is er een gedragscode ontwikkeld voor ouders met kinderen op scholen van onze onderwijsgroep, of ouders die overwegen hun kind(eren) aan te melden.

De gedragsnormen zijn als volgt:

-          Agressie en geweld, zowel fysiek als verbaal, tegen medewerkers, directie, stagiaires, leerlingen of bestuursleden van de school worden nooit getolereerd.
-          Medewerkers in de school moeten de ruimte krijgen om hun werk goed te doen.
-          Hun aanwijzingen moeten worden opgevolgd.
-          De orde mag op geen enkele wijze worden verstoord.
-          Houd u aan de schoolregels die ook voor de kinderen gelden.
-          Benader uw kind, andere kinderen, de leerkracht en andere ouders positief.
-          Breng uw kind op tijd naar de klas.
-          Bewaar de rust in het schoolgebouw.
-          Maak een afspraak met de leerkracht als u iets wilt bespreken.
-          Uit eventuele ontevredenheid naar de leerkracht of de directie zonder te schelden, dreigen of schreeuwen.

Daarnaast geldt de regeling voor time-out, schorsing en verwijdering (zie de klachtenprocedure) en wordt gehandeld volgens het veiligheidsplan van de school.   

Informatieverstrekking ouders 

Als school hebben we ook de wettelijke verplichting om ouders (ouders, voogden of verzorgers: artikel 1 Wet op het primair onderwijs) te informeren over de vorderingen van hun kinderen. Deze informatie omvat alle relevante zaken met betrekking tot de leerling, zoals rapporten, nieuwsbrieven, voortgangsrapportages, de schoolgids en ouderavonden. Als het gezin uit beide ouders bestaat (huwelijk of geregistreerd partnerschap), zal de communicatie tussen school en ouders uniform zijn. Dit kan anders zijn in het geval van gescheiden ouders. Binnen het schoolbestuur zijn afspraken gemaakt over de informatievoorziening aan ouders, die te vinden zijn in het protocol op de website van de school. 

Handle with care

Onze school neemt deel aan het project ‘Handle with Care’, waarin we samenwerken met de politie. Het doel van dit project is om een leerling die mogelijk te maken heeft gehad met huiselijk geweld en/of kindermishandeling, en waarbij de politie is ingeschakeld, de volgende dag op school een veilige omgeving te bieden.

Uit onderzoek blijkt dat dit een groot verschil kan maken. De leerkracht kan de leerling dan steunen en rekening houden met wat hij of zij nodig heeft. Het is belangrijk dat een leerling zich gehoord, gezien en begrepen voelt. Door deze aandacht kan een leerling eerder tot rust komen, sneller herstellen van wat hij of zij heeft meegemaakt en mogelijk letsel voorkomen.

Om de leerling deze ondersteuning te kunnen bieden, informeert de politie onze school door middel van een ‘Handle with Care-signaal’. Bijzonderheden en details over de thuissituatie worden niet aan ons doorgegeven door de politie. Als de directeur of intern begeleider het signaal ontvangt, zal hij of zij zo snel mogelijk contact opnemen met de groepsleerkracht van de betreffende leerling om de leerling de nodige ondersteuning te bieden. Vervolgens zal de groepsleerkracht of intern begeleider contact opnemen met de ouders om hen te informeren over de stappen die op school zijn genomen.

Als school behandelen we het signaal van de politie zeer zorgvuldig. We delen het alleen met collega's die hiervan op de hoogte moeten zijn. Bovendien slaan we het signaal niet op en registreren we het niet in een systeem. Het doel van 'Handle with Care' is puur om de leerling de volgende dag na huiselijk geweld de benodigde ondersteuning te bieden. Daarom is het signaal nergens terug te vinden. Bij elk incident probeert Veilig Thuis eerst contact op te nemen met de ouders om hen vooraf te informeren over het 'Handle with Care'-signaal dat naar school wordt gestuurd. Als dit niet mogelijk is (bijvoorbeeld als ouders niet bereikbaar zijn), gebeurt dit zo snel mogelijk achteraf.

Als u meer wilt weten over dit project, neem dan gerust contact met ons op.

Terug naar boven