Kinderen zijn vanaf hun 5e verjaardag leerplichtig. Dan moeten zij dus naar school. Echter, kinderen zijn op de dag dat ze 4 jaar worden van harte welkom bij ons op school!
Kinderen, die de leeftijd van 4 jaar hebben bereikt, mogen worden ingeschreven als leerling. Ouders van nieuwe leerlingen kunnen contact op nemen om een persoonlijk gesprek te plannen met de directie middels mail of telefoon. Tijdens dit gesprek zal er ook een rondleiding door de school plaats vinden om de sfeer te proeven en kort kennis te maken met de leerkrachten.
Ouders krijgen, indien gewenst, na afloop van het gesprek een aanmeldingsformulier mee.
Voor het aanmelden van een nieuwe leerling moet er een formulier door de ouders worden ingevuld. Dit is nodig daar de school over een aantal gegevens moet beschikken. Bij het gesprek dient door de ouders het identiteitsbewijs getoond te worden om het BSN nummer te controleren. De door de ouders verstrekte gegevens worden vanzelfsprekend door de school als vertrouwelijke informatie behandeld. Dat betekent dat de school de gegevens niet aan anderen zal doorgeven. Verder heeft alleen de gemeente uit hoofde van het toezien op de leerplicht inzage in de gegevens. Als de school het aanmeldingsformulier positief beoordeeld, ontvangen de ouders thuis een bewijs van inschrijving. De beoordeling van het aanmeldingsformulier is nodig, omdat het mogelijk is dat de aangemelde leerling specifieke zorgbehoeften heeft, waarvan de school eerst moet nagaan of het deze kan bieden.
Wanneer de leerling aangemeld is, neemt de kleuterjuf contact op voor een overleg met de ouders. Kinderen zijn hierbij van harte welkom. Op dit moment worden ook de vijf oefenmomenten vastgesteld.
Kinderen, die de leeftijd van 3 jaar en 10 maanden bereikt hebben, kunnen maximaal vijf keer de school bezoeken bij wijze van de zogenoemde oefendagen. Ze kunnen dan kennis maken met de leerkracht en de andere kinderen in de klas.
Aanvullend op de klachtenregeling vermelden we de procedure rondom ‘Toelating, weigering, time-out, schorsing en verwijdering’. De volledige procedure is te vinden op de website van Elevantio www.elevantio.nl Ouders hebben een keuzevrijheid: zij zoeken een school die het beste aansluit bij hun eigen opvattingen en ideeën over goed onderwijs en die zij het beste vinden aansluiten bij aard en karakter van hun kind (levensbeschouwelijke, pedagogische en didactische uitgangspunten). In principe zijn alle kinderen welkom op onze school. Er wordt geen onderscheid gemaakt op grond van levensbeschouwing, cultuur of handicap.
De (on)mogelijkheden van de individuele basisschool zijn bepalend voor de toelating van een kind.
Hierbij wordt gekeken naar:
- de capaciteiten van het team in relatie tot de gewenste zorg van het kind, het zorgprofiel van de school
- de groepsgrootte
- de groepssamenstelling
- de beschikbare huisvesting
- de beschikbare personeelsformatie
Het niet honoreren van een toelating van een kind wordt tot een minimum beperkt. Ouders ontvangen een schriftelijke mededeling, met redenen omkleed, van het besluit indien een kind niet wordt toegelaten. De toelating van een kind mag niet afhankelijk zijn van een financiële bijdrage van de ouders. Ouders en leerlingen dienen de bijzondere grondslag van de school te onderschrijven of te respecteren. Leerlingen zijn verplicht met alle activiteiten mee te doen; uitsluitingen, bijvoorbeeld van het bijwonen van vieringen en godsdienstlessen zijn niet mogelijk een en ander met inachtneming van artikel 58 WPO.
Binnen het schoolbestuur wordt een protocol rondom time-out, schorsing en verwijdering gehanteerd. Het is een eenduidig protocol en treedt in werking als er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, waarbij psychisch en of lichamelijk letsel aan derden is toegebracht. Er worden 3 vormen van maatregelen genomen:
- Time-out
- Schorsing
- Verwijdering
Time-out.
Een ernstig incident leidt tot een time-out met onmiddellijke ingang. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
· In geval van een time-out wordt de leerling voor de rest van de dag de toegang tot de school ontzegd.
· Tenzij redelijke gronden zich daartegen verzetten worden de ouders/verzorgers onmiddellijk van het incident en de time-out gemotiveerd op de hoogte gebracht (zie noot 1).
· De time-out maatregel kan eenmaal worden verlengd met 1 dag. Daarna kan de leerling worden geschorst conform de schorsingsprocedure. In beide gevallen dient de school vooraf of – indien dat niet mogelijk is – zo spoedig mogelijk na het effectueren van de maatregel contact op te nemen met de ouders.
· De ouders/verzorgers worden op school uitgenodigd voor een gesprek. Hierbij is de groepsleerkracht en een lid van de directie van de school aanwezig.
· Van de het incident en het gesprek met de ouders wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de ouders voor gezien getekend en in het leerlingendossier opgeslagen (zie noot 2).
· De time-out maatregel kan alleen worden toegepast na goedkeuring door de directie van de school.
· De time-out maatregel wordt na toepassing schriftelijk of per mail gemeld aan het bevoegd gezag.
Schorsing.
Pas bij een volgend ernstig incident, of in het afzonderlijke geval dat het voorgevallen incident zo ernstig is, kan worden overgegaan tot een formele schorsing. De wettelijke regeling voor het openbaar onderwijs is hierbij van toepassing.
Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
· Het bevoegd gezag van de school wordt voorafgaand aan de schorsing in kennis gesteld van deze maatregel en om goedkeuring gevraagd.
· Gedurende de schorsing wordt de leerling de toegang tot de school ontzegd. Voor zover mogelijk worden er maatregelen getroffen waardoor de voortgang van het leerproces van de leerling gewaarborgd kan worden (zie noot 3).
· De schorsing bedraagt maximaal 3 weken en kan hooguit 2 maal worden verlengd (zie noot 4).
· De betrokken ouders/verzorgers worden door de directie uitgenodigd voor een gesprek betreffende de maatregel. Hierbij dienen nadrukkelijk oplossingsmogelijkheden te worden verkend, waarbij de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de opvang van de leerling op de school aan de orde komen.
· Van de schorsing en het gesprek met de ouders wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de ouders/verzorgers voor gezien getekend en in het leerlingendossier opgeslagen.
· Het verslag wordt ter kennisgeving verstuurd aan:
o Het bevoegd gezag
o De ambtenaar leerplichtzaken
o De inspectie onderwijs
· Ouders kunnen beroep aantekenen bij het bevoegd gezag van de school. Het bevoegd gezag beslist uiterlijk binnen 14 dagen op het beroep.
Verwijdering:
Bij het zich meermalen voordoen van een ernstig incident, dat ingrijpende gevolgen heeft voor de veiligheid en/of de onderwijskundige voortgang van de school, kan worden overgegaan tot verwijdering. De wettelijke regeling voor het openbaar onderwijs is hierbij van toepassing.
Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
- Verwijdering van een leerling van school is een beslissing van het bevoegd gezag.
- Voordat men een beslissing neemt, dient het bevoegd gezag de betrokken leerkracht en de directie te horen. Hiervan wordt een verslag gemaakt wat aan de ouders ter kennis worden gesteld en door de ouders voor gezien wordt getekend.
- Het verslag wordt ter kennisgeving opgestuurd naar
o De ambtenaar leerplichtzaken
o De inspectie onderwijs
Het bevoegd gezag informeert de ouders schriftelijk en met redenen over het voornemen tot verwijdering, waarbij de ouders gewezen wordt op de mogelijkheid van het indienen van een bezwaarschrift.
- De ouders krijgen de mogelijkheid binnen zes weken een bezwaarschrift in te dienen.
- Het bevoegd gezag is verplicht de ouders te horen over het bezwaarschrift.
- Het bevoegd gezag neemt een uiteindelijke beslissing binnen vier weken na ontvangst van het bezwaarschrift.
- Een besluit tot verwijdering is pas mogelijk nadat een andere basisschool of een andere school voor speciaal onderwijs is gevonden om de leerling op te nemen of dat aantoonbaar is dat het bevoegd gezag, gedurende acht weken, er alles aan heeft gedaan om de leerling elders geplaatst te krijgen.
Noot 1: Als veiligheid voorop staat, en dat zal regelmatig het geval zijn, moet de time-out niet afhankelijk gesteld worden van het contact met ouders. Wanneer ouder(s) niet bereikt kunnen worden dan is verwijderen uit de klas en opvang elders een oplossing.
Noot 2: De time-out is geen officieel instrument, maar kan niettemin bruikbaar zijn bij onveilige situaties of bij het herstellen van de rust binnen de school: het is principieel geen strafmaatregel maar een ordemaatregel in het belang van de school; daarom geen aantekening van de time-out maar van het incident in het dossier van de leerling.
Noot 3: Schorsing mag niet betekenen dat het doen van toetsen (denk aan cito-entree of eindtoetsen) wordt belemmerd. Dit vraagt passende maatregelen, bijv. het wel tot de school toelaten voor het doen van deze toets. Daarnaast kan het beschikbaar stellen van (thuis)studiemateriaal tot de mogelijkheden behoren.
Noot 4: Wezenlijk is dat de schorsing aan een maximum termijn gebonden is; zij mag geen verkapte verwijdering worden; de termijn is zo gekozen dat in het ernstigste geval de school voldoende tijd ter beschikking heeft om een eventuele verwijderingsbeslissing op zorgvuldige wijze voor te bereiden.