Kanjerschool
Wij zijn een kanjerschool! En daar zijn wij trots op. De leerkrachten zijn opgeleide kanjertrainers en geven wekelijks kanjerlessen. De kanjertraining richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Door verhalen en oefeningen krijgen leerlingen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen.
De vijf kanjerafspraken uit deze methode zijn:
1. We vertrouwen elkaar.
2. We helpen elkaar.
3. We werken samen.
4. We hebben plezier.
5. We doen mee.
Voor meer informatie zie www.kanjertraining.nl.
Gedragscode
Op onze school heerst een open sfeer. Om deze sfeer te kunnen handhaven, vinden wij het belangrijk dat afspraken die men met elkaar maakt, vastgelegd worden. Zoals iedere school hanteren wij bepaalde gedragsregels, waarbij de richtlijnen passen binnen onze schoolcultuur.
We hanteren een registratiesysteem voor ‘incidenten’ binnen en buiten de klas en monitoren wij pestgedrag op school. Pesten moet voorkomen of bestreden worden. Wij hanteren hiervoor op school een pestprotocol, deze staat beschreven in het sociale veiligheidsbeleid (zie bijlage).
Op basisschool Open Hof wordt gebruik gemaakt van de notitie sociale veiligheid. Hierin zijn alle afspraken rondom gedragsregels vastgelegd. Binnen onze school vervult Gijs de Kort de rol van coördinator sociale veiligheid. Ouders, leerlingen maar ook leerkrachten kunnen de coördinator sociale veiligheid inschakelen mochten ze te maken krijgen met pesten.
Verder wordt op school gebruik gemaakt van Kanjer!, KanVas en MijnKleutergroep. Ook maken we gebruik van een Protocol Social Media, Pestbeleid, Gedragscode, Protocol Rouw en verdriet, Kind en Scheiding en protocol schorsing en verwijdering.
Coördinator Sociale Veiligheid (SVC)
De coördinator sociale veiligheid van onze school (Gijs) is een inhoudelijk geschoolde professional. Hij coördineert het beleid sociale veiligheid op schoolniveau: hij maakt en handhaaft de beleidsnotitie sociale veiligheid; zorgt dat het thema met regelmaat op de agenda staat; is het aanspreekpunt van de school voor ouders en leerlingen; start de monitor op (één van de vier instrumenten om de sociale veiligheid in kaart te brengen); bekijkt/analyseert de monitor of wordt geïnformeerd door degene die de analyse maakt trekt conclusies uit de monitor; indien nodig worden deze besproken met de intern-begeleider/directeur; beschikt over kennis en vaardigheden op het gebied van de preventie en aanpak van pesten. De coördinator sociale veiligheid is een herkenbaar aanspreekpunt voor leerlingen en ouders in geval van pesterijen op school. Hij wijst hen de weg naar oplossingen en houdt de vinger aan de pols totdat het pesten echt is gestopt.
Wat doet een interne vertrouwenscontactpersoon?
De IVP is verbonden aan de school. Deze persoon is laagdrempelig te benaderen en kent de school, de leerkrachten en de populatie. De IVP is het aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en medewerkers die klachten hebben over gedragingen en beslissingen van het bevoegd gezag of het personeel, dan wel over het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen door het bevoegd gezag of personeel. Hoewel de functie van de IVP naar haar aard en naam een grote mate van vertrouwelijkheid met zich mee brengt, kan van de vertrouwenspersoon niet worden verlangd dat zij in alle gevallen geheimhouding betracht. De IVP heeft geen wettelijke geheimhoudingsplicht. Als zij van oordeel is dat de klager zich in een dusdanig ernstige situatie bevindt dat het noodzakelijk is andere personen/instanties op de hoogte te stellen, kan zij besluiten de geheimhouding niet te hanteren. Bij een vermoeden van een zedenmisdrijf is de IVP verplicht dit te melden. Daarnaast is de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van toepassing. Een IVP zal een klager nooit geheimhouding hoeven te beloven. Zij kan wel duidelijk maken dat zij erg terughoudend en vertrouwelijk met de informatie om zal gaan.
De interne vertrouwenspersoon is een inhoudelijk geschoolde professional en neemt jaarlijks deel aan scholings-en netwerkbijeenkomsten. Doel hiervan is dat zij goed op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en dat zij getraind blijft in het voeren van moeilijke gesprekken. Er zal in dit netwerk aandacht besteed worden aan intervisie en gelegenheid zijn om met elkaar ervaringen uit te wisselen.
Een belangrijke taak is preventie, daarom is het belangrijk dat IVP bekend is bij leerlingen. Daarom gaan de IVP-ers elk schooljaar langs de groepen om informatie te geven over wanneer leerlingen bij hen terecht kunnen.
Kanjer! Preventief en curatief programma
Basisschool Open Hof heeft samen met de partners van Kindcentrum Frankische Driehoek gekozen voor het preventieve en curatieve programma Kanjer!
Op schoolniveau verzorgt de methode Kanjer! het volg- en adviessysteem, bestaande uit:
- leerlingvragenlijst voor groep 5 t/m 8
- docentenvragenlijst en adviessysteem voor groep 1 t/m 8
- oudervragenlijst voor groep 1 t/m 8
- sociogram op basis van cijfers voor groep 5 t/m 8
- sociogram op basis van smileys voor groep 3 t/m 8
- sociale veiligheidslijst voor groep 5 t/m 8
Deze onderdelen hebben als doel in kaart te brengen wat er aan de hand zou kunnen zijn met een leerling: Hoe kijkt de leerling naar zichzelf? Hoe ervaart de leerkracht het gedrag van de leerling? Is de leerling sociaal aanvaard door de klasgenoten? Vervolgens wordt in overleg met ouders en kind (vanaf groep 5) een gezamenlijk plan van aanpak besproken en aangeboden. Twee keer per jaar worden de vragenlijsten afgenomen.
Op klassenniveau wordt in alle groepen één keer per week een les uit de methode Kanjer! gegeven. Tevens wordt de Kanjertaal door de hele school, het gehele Kindcentrum gesproken. In groep 7 en/of 8 krijgen de kinderen een cursus Marietje Kessels.
Op individueel niveau wordt naar aanleiding van de eigen observaties van leerkrachten en ouders en naar aanleiding van de vragenlijsten en/of sociogrammen een eigen plan voor kinderen opgesteld. Dit valt dan onder het groepsplan gedrag, die voor heel de groep is beschreven. Dit wordt gedaan van groep 1 t/m 8. Individuele cursussen waarvan wij als school gebruik maken zijn: Playing for success, SOVA training en bijvoorbeeld kiestraining.