RK Basisschool Holtkamp

Joseph Lunslaan 5 4463 CV Goes

  • Schoolfoto van RK Basisschool Holtkamp
  • Schoolfoto van RK Basisschool Holtkamp
  • Schoolfoto van RK Basisschool Holtkamp
  • Schoolfoto van RK Basisschool Holtkamp
  • Schoolfoto van RK Basisschool Holtkamp

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het meten van tussentijdse resultaten verlopen volgens een cyclisch proces (handelingsgericht werken). Leerlingen ontvangen onderwijs van de onderwijsprofessional aan de hand van tussen- en kerndoelen. Het behalen van die doelen kan aan de hand van methodes of aan de hand van leerlijnen of ontwikkelingsgebieden. Er is een verschil in aanpak tussen groep 1-2 en groep 3 tot en met 8.

Groep 1-2 formuleren aan de hand van thema's beredeneerd aanbod om de ontwikkeldoelstellingen omschreven als in het leerlingvolgsysteem KIJK te behalen. In hun themaplanning beschrijven zij tevens op welke wijze zij differentiëren in het aanbod teneinde zo veel mogelijk aan te kunnen sluiten op de specifieke onderwijsbehoeften van hun groep en leerlingen. Zij voeren groepsbesprekingen waarin de tussenresultaten worden besproken en de ingezette preventies en interventies geëvalueerd. De onderwijsprofessionals inspireren elkaar in bouwvergaderingen over hun ingezette preventies en interventies door uit te wisselen tijdens de evaluatiemomenten van de M-toetsen en de E-toetsen.

Voor groep 3 geldt hetzelfde met het grote verschil dat onderwijsprofessionals een methode gebruiken om doelstellingen te behalen. Van hen wordt veracht dat zij hun aanbod voortdurend evalueren en bijstellen zodat ook zij tot beredeneerd aanbod komen. Ze voeren tevens groepsbesprekingen met de IB en inspireren elkaar ook in bouwbijeenkomsten tijdens de eerder genoemde evaluatiemomenten (M en E).

De IB-er maakt een schoolevaluatie en overziet het geheel. Ook werkt IB de beschrijving van de schoolpopulatie bij zodat in de evaluatie gecontroleerd kan worden of we nog steeds op gepaste wijze aansluiten op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Let op! Wij wisselen geanonimiseerde gegevens over toetsen met het NRO/NCO uit voor het nationaal cohortonderzoek. U kunt hiervoor in Parro toestemming geven of intrekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het voorlopig advies wordt in het najaar van het lopend schooljaar geformuleerd. De leerkrachten stellen een advies op aan de hand van resultaten, motivatie en betrokkenheid. De leerkrachten adviseren kansrijk! De IB-er formuleert een advies op basis van resultaten: door middel van dialoog ontstaat een gezamenlijk schooladvies. Vervolgens vinden gesprekken met leerlingen en ouders plaats waarin het voorlopig advies wordt gedeeld. Ouders worden op hoogte gebracht van de procedure dat jaar: advies is leidend, maar kan bijgesteld worden aan de hand van de uitslagen van het leerlingvolgsysteem of de eindtoets. Bijstellen gebeurt altijd in overleg. Leerlingen gaan verder in het schooljaar, maken in januari/februari toetsen van het LVS . Op basis van die uitslagen ontstaat het definitief advies. In april maken leerlingen de eindtoets. Op basis daarvan kan het advies bij worden gesteld. Dit gebeurt in overleg met ouders. Leerkrachten van groep 8 gaan in het volgend jaar naar de VO-scholen om zich te laten informeren over de voortgang van hun oud-leerlingen. Als oud-leerlingen in het derde leerjaar zitten, krijgen wij een overzicht van af- en opstromers. Daarop kunnen wij ons beleid analyseren en als nodig aanpassen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilige school is een plaats waar onderwijsprofessionals voortdurend aandacht besteden aan het realiseren van een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. De onderwijsprofessionals kijken kritisch naar zichzelf en dragen er zorg voor dat elk incident tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag zal leiden. Dit gebeurt in een cultuur waarin zowel leerlingen, ouders, partners en onderwijsprofessionals aan het denken worden gezet over hun houding en handelen doordat er open over gesproken kan worden.

De opdracht van een school is enerzijds het overbrengen van kennis aan leerlingen of leren hoe zij kennis kunnen vergaren, anderzijds het aanleren van vaardigheden of eigenschappen om redzaam te kunnen zijn in de maatschappij. Dat heeft geleid tot een visie op mens en maatschappij: op de Holtkampschool mag jij jezelf zijn. Alle leerlingen, ouders, onderwijsprofessionals en partners hebben een veilige omgeving gecreëerd waarin wederzijds respect, omzien naar elkaar en besef van de wereld om je heen belangrijk zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokken
  • Innovatief
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven