Kindcentrum De Marke

de Weegbree 21 9461 KM Gieten

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Marke
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Marke

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op een school met kleine groepen schommelen de percentages per jaar behoorlijk. Een jaar met één of twee leerlingen aan de boven- of onderkant heeft grote invloed. 

Het afgelopen jaar hebben 8 leerlingen de overstap naar het VO gemaakt. Hiervan gingen 12,5% naar VMBO BB, 37,5% naar VMBO KB, 37,5% VMBO TL en 12,5% naar HAVO.

Bekijken we de uitstroom naar het VO over de afgelopen 3 jaren, dan zijn er in totaal 22 leerlingen naar het VO gegaan. Hiervan heeft 9% een verwijzing gekregen naar VMBO BB, 36% VMBO KB, 23% VMBO TL, 9% HAVO, 14% HAVO/VWO en 9% naar VWO.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school maakt gebruik van de midden en eind toetsen van DIA. Deze toetsen worden minimaal 2x per jaar op vooraf vastgelegde momenten afgenomen en geanalyseerd. De analyse gebeurd op kindniveau, groepsniveau en schoolniveau. Waar nodig worden interventies of veranderingen in het onderwijs gerealiseerd.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Zie toelichting bij de resultaten eindtoets.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Marke kent veel diversiteit onder leerlingen. We zijn allemaal anders en uniek. We willen leerlingen bijbrengen om naar elkaar om te kijken en oog te hebben voor elkaar. We schenken extra aandacht aan de sociale contacten tussen leerlingen. We willen op een positieve manier met elkaar omgaan. Zowel tijdens het werken als in de vrije situaties.

We gebruiken hiervoor onder andere de methodiek Taakspel. Door het structureel spelen van dit "spel" zien we dat leerlingen elkaar op een positieve manier aanspreken op hun taakgedrag. Dit vertaalt zich weer in een positieve omgang met elkaar op het plein, tijdens spelmomenten of een andere vrije situatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • De school maken we samen
  • Veilig voor iedereen
  • Oog voor elkaar.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de rapporten van de inspectie kunt u lezen dat de inspectie tevreden is over het onderwijs op De Marke.

Terug naar boven