Kindcentrum De Marke

De Weegbree 21 9461 KM Gieten

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Marke
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Marke
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Marke
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Marke
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Marke

In het kort

Toelichting van de school

Het is onze missie dat ieder kind kan groeien vanuit zijn of haar eigen kracht. Waarbij we de belofte doen aan iedereen dat we samen op weg gaan naar jouw toekomst. Dat doen we vanuit de kernwaarden; gestructureerd, krachtig, nieuwsgierig en verbindend.

De Marke biedt modern daltononderwijs en opvang vanuit een christelijke levensvisie waar kinderen hun eigen kwaliteiten ontplooien en vaardigheden leren voor de toekomst.  Door structuur te bieden en heldere kaders te scheppen geven we de kinderen de ruimte om meer uit zichzelf te halen. De Marke heeft hoge ambities voor elk kind. Het is onze kracht om deze ambities af te stemmen op kwaliteiten van de leerlingen. We zijn trots op wat we samen bereiken. De Marke gaat en staat voor de verbinding met ouders, leerlingen en de omgeving. We geloven dat we het beste eruit halen door te bouwen op elkaars kracht. We zijn nieuwsgierig naar de ander en willen nieuwe wegen ontdekken. Dat vraagt lef en een proactieve houding. Durf te dromen!

Ons kindcentrum staat voor:

Ervaren, groeien en doen:
 

  • In een veilig klimaat, waarin je leert leren.
We maken het kindcentrum samen, het is van jou en mij. Samen zorgen we ervoor dat we het fijn hebben met elkaar. Je mag hier fouten maken en het nog een keer proberen.
 
  • Vanuit de principes van Dalton.
Je leert zelfstandig te denken en handelen, maar ook samen te werken met een ander of in een groepje. Je mag verantwoordelijk zijn voor je keuze en je leert te reflecteren op je werk, je leerproces en je gedrag.
 
  • Om je kwaliteiten te ontdekken en te ontwikkelen.
Elk kind is uniek en heeft zijn eigen kwaliteiten. We willen je helpen je kwaliteiten te ontdekken en je begeleiden om dit te ontwikkelen.
 
  • Intrinsiek waar het kan, begeleid waar het moet.
Alle kinderen zijn verschillend als het gaat om werktempo, leerstijl en belangstelling. Waar het kan willen we aansluiten wat bij jou past en je hierin uitdagen. Soms weet je het zelf al heel goed en gaat het als vanzelf. Wanneer het nodig is, geven we je de begeleiding om een volgende stap te kunnen maken.
 
  • Overal, samen en alleen!
Je leert hier samenwerken en zelfstandig te werken, in de klas en op het leerplein. Als team werken we samen met leerlingen en ouders om je zo optimaal mogelijk voor te bereiden op je toekomst.


Manier van werken
Het is onze taak kinderen voor te bereiden op hun toekomst. Hierbij staat niet slechts kennis centraal, maar leren kinderen ook vaardigheden, zoals de 21th-century skills, die ze nodig hebben om later succesvol te kunnen zijn. De wereld verandert snel en er ontstaan steeds nieuwe banen, mogelijkheden en ontwikkelingen. We geven kinderen de kans hun talenten te benutten en te ontdekken waar ze goed in zijn en leren hen ‘leren’.

Kenmerken van ons onderwijs zijn:
  • We werken volgens de principes van dalton.
  • Het schooljaar is verdeeld in vier periodes. Iedere periode is er een gesprek tussen leerkracht, ouder en kind om te praten over wat de afgelopen periode is gerealiseerd en wat de doelstellingen voor de komende periode is
  • Tijdens kindgesprekken en oudergesprekken wordt de ontwikkeling van uw kind besproken en wordt gekeken naar ontwikkelpunten voor de komende periode. 
  • Voor het inoefenen van rekenen en taal wordt naast papier ook gebruik gemaakt van een iPad.
  • Instructie door leerkrachten van goede kwaliteit volgens het “Doordacht Passend Lesmodel”.
  • De leerlingen werken in hun eigen basisgroep. Hier krijgen ze alle vakgebieden aangeboden. De onderwijsassistent schuift op verschillende momenten in de klas aan. De leerkracht geeft instructie, de onderwijsassistent begeleidt de leerlingen in de groep met de start van een instructieles, het verwerken van de leerstof na een instructie of het afronden van een instructieles.
  • Meer gedifferentieerd, doordat leerlingen die op een ander niveau instructie nodig hebben de mogelijkheid hebben in een gepaste instructiegroep instructie te krijgen.
  • Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, krijgen de mogelijkheid voor extra uitdaging vanuit de methodiek, extra uitdaging via de plusgroep van de school en extra uitdaging in de plusklas van CKC Drenthe.
  • Een deel van de dag zijn de leerlingen zelfstandig op het leerplein bezig. Dit kan individueel of in een klein groepje.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • aansluiten bij ieder kind
  • kindcentrum
  • dalton
  • in een veilig klimaat
  • je mag het leren leren

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Sinds schooljaar 2016-2017 groeit de school weer gestaag. Het vorige schooljaar zijn we gestart met 43 leerlingen, dit jaar met 51. We verwachten dat de groei zal doorzetten.


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
38
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.

Terug naar boven