Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Rots beschikt over een team deskundige leerkrachten. Elk teamlid stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Hierin is aangegeven welke deskundigheidsbevordering wenselijk is en waar persoonlijke wensen en kwaliteiten ingezet kunnen worden. Leerkrachten hebben zich tijdens opleidingen, workshops en studiedagen bekwaamd als onderwijsontwikkelaar, interne begeleider, taal- leesspecialist, rekenspecialist, gedragsspecialist, I coach en bedrijfshulpverlening en interne contactpersoon.
De leerlingenzorg
Op De Rots wordt gewerkt met groepsplannen. In een groepsplan worden de leerlingen zoveel mogelijk geclusterd naar onderwijsbehoeften. De leerkracht onderzoekt wat de leerlingen nodig hebben. In het najaar volgt er een tussen evaluatie en worden de plannen indien nodig aangepast. Na de toetsronde in januari worden er een nieuwe plannen opgesteld. Na de toetsronde in juni wordt er, een overdracht gemaakt voor de volgende groep. In een groepsplan wordt beschreven aan welk doel wordt gewerkt en welke aanpak een groepje leerlingen nodig heeft. Hierbij wordt o.a. rekening gehouden met leerlingen die meer aandacht nodig hebben en leerlingen die extra uitdaging vragen. Indien er zorgen zijn worden ouder(s)/verzorger(s) betrokken en als er vragen zijn kunt u contact opnemen met de leerkracht.
Onze leerlingenzorg laten we voldoen aan de volgende uitgangspunten:
- Alle leerlingen voelen zich geaccepteerd en veilig binnen de groep en op school
- Leerlingvolgsysteem van Cito gebruiken we in groep 1 tot en met 8
- In de groepen 1 en 2 gebruiken we het ontwikkeling volgsysteem van Parnassys; leerlijnen voor het jonge kind.
- In groep 3 t/m 8 gebruiken we KIJK voor sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen
- Bij leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen we vast welke hulp nodig is
- Voor de leerlingen die juist heel weinig ondersteuning nodig hebben, kijken we welke uitdaging we hen kunnen bieden
- Gesprekken rondom zorg voeren we met ouders, leerkrachten en deskundigen
- Lessen zijn zo georganiseerd dat kinderen ook tijdens die lessen begeleiding krijgen waar nodig
- Leerlingen met een verwijzing naar een andere school hebben een toelaatbaarheidsverklaring nodig van het samenwerkingsverband
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.