Wat is de klachtenregeling?
Protocol interne klachtenafhandeling
Het algemeen beleid is in alle gevallen gericht op het voorkomen van klachten. Problemen kunnen in eerste instantie snel besproken worden met de direct betrokkenen en in verreweg de meeste gevallen is het mogelijk om samen tot een oplossing te komen. Als er onverhoopt toch klachten zijn, streven wij altijd naar een adequate afhandeling. In eerste instantie vindt de klachtbehandeling plaats binnen de school. Volgens afspraken, vastgelegd in het protocol “interne klachtafhandeling”, wordt het bestuur ingeschakeld. In onderstaande gevallen kan het intern klachtenprotocol gebruikt worden.
- Klachten aangaande communicatie, begeleiding en schoolbeleid.
- Klachten aangaande agressie, geweld, discriminatie, seksuele intimidatie en ander ongewenst gedrag.
Behandeling van klachten vindt eerst intern plaats (zie contactpersonen van De Vuurvlinder). Bij een niet bevredigend resultaat wordt de klacht behandeld door de klachtencommissie van Stichting Uniek. Alle scholen onder het bevoegd gezag hebben aansluiting bij de klachtencommissie voor het Katholiek basisonderwijs te Woerden, tel. 070-3861697, [email protected].
Een klacht aangaande communicatie, begeleiding en schoolbeleid kan bij de contactpersoon voor klachten of de externe vertrouwenspersoon gemeld worden en wordt allereerst met de aangeklaagde besproken. Het is mogelijk (en soms zelfs wenselijk) om bemiddeling te vragen wanneer dit nodig is. Indien dit overleg niet leidt tot een bevredigend resultaat, dan wordt de klacht ingediend bij de direct leidinggevende van de aangeklaagde. De leidinggevende neemt de klacht in behandeling volgens toepassing van het principe van ‘hoor en wederhoor’ van de betrokkenen. Indien ook dat niet leidt tot een bevredigende oplossing, dan wordt de klacht bij het bevoegd gezag ingediend. Indien ook daar de klacht niet naar bevrediging wordt afgehandeld, kan de klager zich via de formele route wenden tot de klachtencommissie van Stichting Uniek. De vertrouwenspersoon van Stichting Uniek is te bereiken bij Vertrouwenswerk.nl, Annelies de Waal tel. 06-33646887, [email protected]. Stichting Uniek is aangesloten bij de Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs, Postbus 394, 3440 AJ Woerden, tel. 070-3861697,
Een klacht aangaande agressie, geweld, discriminatie, seksuele intimidatie en ander ongewenst gedrag wordt altijd gemeld bij de vertrouwenspersoon. De school heeft één of meer contactpersonen voor klachten aangewezen. Deze kunnen de klager in contact brengen met de externe vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon neemt, na daartoe te zijn gevraagd door de klager, alleen of samen met de klager contact op met de leidinggevende van de aangeklaagde ter afhandeling van de klacht. In dit gesprek wordt de klacht ingediend en wordt met name gesproken over de te ondernemen acties.