Basisschool De Kabas

Tuinen 28 8801 VW Franeker

  • Groep 1-2
  • Groep 4
  • Groep 3
  • Groep 5 leest voor aan groep 1-2
  • Gymles in sportzaal de Trije, bovenbouw.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Kabas doet mee aan de landelijke Cito- Eindtoets. Deze wordt jaarlijks afgenomen in groep 8. Naast individuele scores geeft Cito ook per leervak een gemiddelde score. Deze score vertelt iets over de opbrengsten van de school. Cito hanteert een norm tussen 500-550.



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Kabas wordt voortdurend bekeken of de kinderen nog voldoende in ontwikkeling zijn. Dit gebeurt dagelijks d.m.v. observaties en nakijkwerk en/of nabespreken van gemaakt werk. Leerkrachten signaleren zo snel of kinderen de dagelijkse leerstof nog niet helemaal begrijpen (zeer korte zorgcyclus).

Daarnaast worden methodetoetsen geanalyseerd en wordt bekeken welke onderdelen de kinderen wel/niet beheersen. Er wordt een plan gemaakt voor de volgende blokperiode, waarin de nog niet beheerste onderdelen weer worden herhaald (korte zorgcyclus).

Over de lange termijn worden de leerlingen gevolgd met het Cito- leerling volgsysteem. De leerlingen van groep 3 t/m 8 worden 2 keer per schooljaar gevolgd met behulp van de Cito- leerlingvolgsysteem toetsen. In groep 6 en 7 doen we mee aan de Cito- Entreetoets. De kinderen van groep 8 doen mee aan de Cito- Eindtoets.vDeze toetsen zijn methode- onafhankelijke toetsen, wat wil zeggen dat zij een goed beeld geven van de ontwikkeling (lezen, rekenen, spellen) van onze leerlingen, t.o.v. andere kinderen in Nederland. 

In de groepen 1-2 gebruiken we bij De Kabas het Digikeuzebord. Dankzij het observatiesysteem in het bord kan de leerkracht zien en analyseren en volgen hoe het kind zich ontwikkeld ten opzichte van de kleuter ontwikkelgebieden en -doelen. Kleuters kunnen via het bord zelf aangeven wat ze gaan doen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De eindtoets in groep 8 wordt niet meer in februari gemaakt, maar wordt tegenwoordig in april afgenomen. Hierdoor wordt de beschikbare onderwijstijd maximaal benut, worden zo recent mogelijke gegevens overgedragen aan het voortgezet onderwijs en komt het schooladvies centraal te staan bij de toelating tot het voortgezet onderwijs.

Het Primair en Voortgezet Onderwijs in Friesland hebben samen besloten het advies dat een kind krijgt op de basisschool voor een school voor voortgezet onderwijs te baseren op de meerjarige ontwikkeling van de leerling, zoals die zichtbaar wordt vanaf groep 6 in het leerlingvolgsysteem van de school. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling. De eerste twee onderdelen tellen het zwaarst.

De toelatingscommissie van de school voor Voortgezet Onderwijs beslist over de plaatsing, na overleg met de basisschool. Hierbij zijn per onderwijsniveau vier profielen waarop een leerling kan worden aangemeld:

1.Basisprofiel; vereiste niveau voor betreffende onderwijsniveau

2.Plusprofiel; voor leerlingen die m.b.t. het betreffende onderwijsniveau wat over lijken te hebben.

3.Bespreekprofiel; voor leerlingen die niet geheel voldoen aan de eisen voor het betreffende onderwijsniveau. Hierbij dient de basisschool een onderbouwing aan te leveren.

4.Disharmonisch profiel; voor leerlingen die niet aan de eisen van het betreffende onderwijsniveau voldoen maar waarvoor de verklaring gevonden wordt in een gediagnosticeerde leerstoornis of een diagnose op sociaal-emotioneel gebied. Ook hierbij dient de basisschool een onderbouwing aan te leveren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Eens in de vier jaar doet de inspectie uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur en zijn scholen. Wat gaat goed, wat kan beter en wat moet beter? Er staan tijdens een onderzoek vier vragen centraal: 1.Is er voldoende zicht op de onderwijskwaliteit en wordt er gestuurd op verbetering van de onderwijskwaliteit? 2.Is er een professionele kwaliteitscultuur en functioneert het bestuur transparant en integer? 3.Wordt er actief gecommuniceerd over de eigen prestaties en ontwikkelingen van het bestuur en die van zijn scholen? 4.Is het financieel beheer deugdelijk? In december 2018 heeft de inspectie positief geoordeeld over de BMS kwaliteit.

Terug naar boven