Basisschool De Kabas

Tuinen 28 8801 VW Franeker

  • Groep 1-2
  • Groep 4
  • Groep 3
  • Groep 5 leest voor aan groep 1-2
  • Gymles in sportzaal de Trije, bovenbouw.

Het team

Toelichting van de school

Op De Kabas bestaat het onderwijsteam uit 20 leerkrachten, een coordinator passend onderwijs (cpo), een onderwijsassistent en een drietal begeleiders passend onderwijs voor onze leerlingen met het Down syndroom. Wij werken op beide locaties samen met collega's van Stichting Kinderopvang Friesland (SKF), pedagogisch medewerkers. Ook zijn er verschillende vrijwilligers - veelal ouders - actief op De Kabas. 

De Kabas is met twee andere BMS scholen/IKC's in de regio een opleidingsschool i.s.m. hogeschool NHL Stenden. Het houdt in dat wij pabo stagiairs de mogelijkheid bieden om bij ons stage te lopen en af te studeren door een goede samenwerking tussen de opleidingsschool en de onderwijspraktijk. Ook stagiairs (bv onderwijsassistenten) vanuit het mbo bieden wij opleidingsplekken. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het komt voor dat een leerkracht door verlof/ziekte niet in staat is er voor de kinderen te zijn. In zo’n situatie is het veelal noodzakelijk dat er een invalleerkracht ingeschakeld wordt, tenzij er in het Kabas-team een leerkracht is die extra ingezet kan worden of er voor wordt gekozen om groepen samen te voegen of kinderen over groepen te verdelen. De Kabas en andere BMS scholen werken samen met SLIM personeelsbemiddeling. Bij ziekte kan De Kabas een aanvraag indienen voor een invalleerkracht bij SLIM. Zij stemmen vraag en aanbod op elkaar af. De BMS beschikt ook over een eigen pool van invalleerkrachten, het Supportteam. De bemiddeling voor Supportteammedewerkers verloopt ook via de noordelijke invalpool SLIM. Het komt ook bij De Kabas voor dat wanneer een leerkracht ziek is, leerlingen naar huis worden gestuurd omdat er een tekort aan vervangers is. Vanzelfsprekend doen wij er alles aan om dit te voorkomen. Onder invloed van het lerarentekort, maar ook onder invloed van de coronapandemie bijvoorbeeld, is het echter onmogelijk om uit te sluiten dat school erin slaagt om naar huis sturen van groepen altijd te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Kabas werken in 2022-2023 met 11 lesgroepen. Wij bieden kleuteronderwijs in drie groepen 1-2 en kennen verder: groep 3, groep 4, groep 5, groep 5/6, twee groepen 7 en een groep 8. St. Kinderopvang Friesland (SKF)verzorgt kinderopvang voor baby, peuter en vso/bso. De SKF biedt een breed aanbod van naschoolse activiteiten waar kinderen die gebruik maken van de BSO veelal gratis of tegen een geringe vergoeding gebruik van kunnen maken. Ook als uw kind geen gebruik maakt van de BSO kan het tegen een vergoeding deelnemen.

Onderwijs voor cognitief (hoog) begaafde kinderen

Op De Kabas is aandacht voor leerlingen die meer aan kunnen dan de gemiddelde leerstof. Binnen de methode kunnen deze kinderen werken met ‘compacten en verrijken’: ze maken minder opdrachten en hiervoor in de plaats wordt er extra uitdaging geboden. Daarnaast wordt er gewerkt met een Plusklas. In de plusklas zitten kinderen die op meerdere gebieden hoog op de Citotoetsen scoren en een dusdanige ontwikkelingsvoorsprong hebben dat de leerstof in de groep niet meer bij hen past. Daarnaast kunnen dit ook kinderen zijn waarbij het vermoeden tot onderpresteren bestaat. Voor de toelating tot de Plusklas gebruiken wij een stappenplan gebaseerd op de jaarlijkse signaleringslijsten (SIDI). Daarbij gaan we ervan uit, dat eerst in de klas verrijking en uitdaging geboden wordt. We gebruiken hier o.a. zogenaamde Levelkisten voor. Als blijkt dat dit niet volstaat, kan een leerling in aanmerking komen voor de Plusklas. De Plusklas kan worden gezien als een extra instructiegroep als onderdeel van hoe er wordt omgegaan met verschillen in leren tussen kinderen.

In een heel enkel geval hebben leerlingen onvoldoende aan het aanbod op school. Voor hen is er project 8941, de externe bovenschoolse plusklas in Leeuwarden. Naar aanleiding van de Sidi-signalering en observaties wordt door de CPO en de leerkracht in kaart gebracht of een leerling in aanmerking komt voor Project 8941. Een toelatingscommissie van Project 8941 beslist uiteindelijk of er plaats is voor de leerling

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Visie op het jonge kind

Om van het werken en spelen in de kleutergroep een fijne en stimulerende tijd te maken, hebben we een manier van werken ontwikkeld waarbij alle vormingsgebieden samengevoegd worden in een beredeneerd aanbod. Dit staat voor een thematisch aanbod van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kleuters. Thema’s lopen van vakantie tot vakantie en zie je in alle kleuterruimtes terug gekoppeld aan de ontwikkeling van woordenschat, taal, spel en alle andere ontwikkelgebieden voor jonge kinderen. Programma’s en methodieken waar we ideeën uithalen en die ons ondersteunen bij het beredeneerde thematische aanbod in de kleutergroepen zijn: • 123zing! • Programma fonemisch bewustzijn( ontwikkeling fonemisch bewustzijn, klanken, letters enz.) • Met sprongen vooruit ( getalbegrip, cijfers, ruimtelijke ontwikkeling, meten en meetkunde) • Kleuteruniversiteit ( thematisch onderwijs) • Wereldoriëntatie • Prentenboeken en online woordenschatplaten • Kanjertraining

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op De Kabas voldoen wij aan de beweegnorm van de Rijksoverheid door het aanbieden van 90 minuten bewegingsonderwijs per groep. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het zorgteam van de Kabas bestaat uit de directeur en de intern begeleider en kan indien nodig worden uitgebreid met de maatschappelijk werker, schoolarts, school verpleegkundige, psycholoog, fysiotherapeut, orthopedagoog of ambulant begeleider. De Kabas is een school waar de lijnen kort zijn. De benodigde zorg kan naar behoefte worden ingekocht. Zo kiezen we zelf welke instanties of deskundige op bepaalde momenten wenselijk is.

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt De Kabas over specifieke interne deskundigheid. Binnen het team is er deskundigheid op het gebied van o.a. dyslexie en spelling, gedragsproblematiek, psychiatrische beelden, motorische ontwikkeling, Vve, hoogbegaafdheid, dyscalculie en faalangst. In schooljaar 2015-2016 wordt scholing gevolgd over hoofdbegaafdheid (verdieping), spelbegeleiding, kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en voeren we het protocol ERWD (rekenproblemen en dyslexie) in.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De stip op de horizon voor De Kabas is het vormen van een Integraal Kindcentrum (IKC) voor kinderen van 0 tot 13 jaar in samenwerking met de Stichting Kinderopvang Friesland. De Kabas komt in aanmerking voor nieuwbouw. Voor het nieuw te bouwen IKC doet de gemeente Waadhoeke momenteel (maart 2023) onderzoek naar een geschikte locatie in Franeker. 

Terug naar boven