Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Kabas werken in 2022-2023 met 11 lesgroepen. Wij bieden kleuteronderwijs in drie groepen 1-2 en kennen verder: groep 3, groep 4, groep 5, groep 5/6, twee groepen 7 en een groep 8. St. Kinderopvang Friesland (SKF)verzorgt kinderopvang voor baby, peuter en vso/bso. De SKF biedt een breed aanbod van naschoolse activiteiten waar kinderen die gebruik maken van de BSO veelal gratis of tegen een geringe vergoeding gebruik van kunnen maken. Ook als uw kind geen gebruik maakt van de BSO kan het tegen een vergoeding deelnemen.
Onderwijs voor cognitief (hoog) begaafde kinderen
Op De Kabas is aandacht voor leerlingen die meer aan kunnen dan de gemiddelde leerstof. Binnen de methode kunnen deze kinderen werken met ‘compacten en verrijken’: ze maken minder opdrachten en hiervoor in de plaats wordt er extra uitdaging geboden. Daarnaast wordt er gewerkt met een Plusklas. In de plusklas zitten kinderen die op meerdere gebieden hoog op de Citotoetsen scoren en een dusdanige ontwikkelingsvoorsprong hebben dat de leerstof in de groep niet meer bij hen past. Daarnaast kunnen dit ook kinderen zijn waarbij het vermoeden tot onderpresteren bestaat. Voor de toelating tot de Plusklas gebruiken wij een stappenplan gebaseerd op de jaarlijkse signaleringslijsten (SIDI). Daarbij gaan we ervan uit, dat eerst in de klas verrijking en uitdaging geboden wordt. We gebruiken hier o.a. zogenaamde Levelkisten voor. Als blijkt dat dit niet volstaat, kan een leerling in aanmerking komen voor de Plusklas. De Plusklas kan worden gezien als een extra instructiegroep als onderdeel van hoe er wordt omgegaan met verschillen in leren tussen kinderen.
In een heel enkel geval hebben leerlingen onvoldoende aan het aanbod op school. Voor hen is er project 8941, de externe bovenschoolse plusklas in Leeuwarden. Naar aanleiding van de Sidi-signalering en observaties wordt door de CPO en de leerkracht in kaart gebracht of een leerling in aanmerking komt voor Project 8941. Een toelatingscommissie van Project 8941 beslist uiteindelijk of er plaats is voor de leerling
Visie op het jonge kind
Om van het werken en spelen in de kleutergroep een fijne en stimulerende tijd te maken, hebben we een manier van werken ontwikkeld waarbij alle vormingsgebieden samengevoegd worden in een beredeneerd aanbod. Dit staat voor een thematisch aanbod van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kleuters. Thema’s lopen van vakantie tot vakantie en zie je in alle kleuterruimtes terug gekoppeld aan de ontwikkeling van woordenschat, taal, spel en alle andere ontwikkelgebieden voor jonge kinderen. Programma’s en methodieken waar we ideeën uithalen en die ons ondersteunen bij het beredeneerde thematische aanbod in de kleutergroepen zijn: • 123zing! • Programma fonemisch bewustzijn( ontwikkeling fonemisch bewustzijn, klanken, letters enz.) • Met sprongen vooruit ( getalbegrip, cijfers, ruimtelijke ontwikkeling, meten en meetkunde) • Kleuteruniversiteit ( thematisch onderwijs) • Wereldoriëntatie • Prentenboeken en online woordenschatplaten • Kanjertraining
Op De Kabas voldoen wij aan de beweegnorm van de Rijksoverheid door het aanbieden van 90 minuten bewegingsonderwijs per groep.
Het zorgteam van de Kabas bestaat uit de directeur en de intern begeleider en kan indien nodig worden uitgebreid met de maatschappelijk werker, schoolarts, school verpleegkundige, psycholoog, fysiotherapeut, orthopedagoog of ambulant begeleider. De Kabas is een school waar de lijnen kort zijn. De benodigde zorg kan naar behoefte worden ingekocht. Zo kiezen we zelf welke instanties of deskundige op bepaalde momenten wenselijk is.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt De Kabas over specifieke interne deskundigheid. Binnen het team is er deskundigheid op het gebied van o.a. dyslexie en spelling, gedragsproblematiek, psychiatrische beelden, motorische ontwikkeling, Vve, hoogbegaafdheid, dyscalculie en faalangst. In schooljaar 2015-2016 wordt scholing gevolgd over hoofdbegaafdheid (verdieping), spelbegeleiding, kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en voeren we het protocol ERWD (rekenproblemen en dyslexie) in.
De stip op de horizon voor De Kabas is het vormen van een Integraal Kindcentrum (IKC) voor kinderen van 0 tot 13 jaar in samenwerking met de Stichting Kinderopvang Friesland. De Kabas komt in aanmerking voor nieuwbouw. Voor het nieuw te bouwen IKC doet de gemeente Waadhoeke momenteel (maart 2023) onderzoek naar een geschikte locatie in Franeker.