Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Omdat we in hetzelfde gebouw zitten als Simon Vestdijk (voortgezet onderwijs) hebben we meer faciliteiten tot onze beschikking als we dat willen. Zo is er een kooklokaal en een technieklokaal waar we gebruik van mogen maken.
Gezamenlijk hebben we een foyer met een mooi podium. Hier houden we vieringen, ouderavonden etc.
Naast de faciliteiten in het gebouw, beschikken we ook over een heel mooi, ruim schoolplein. Waar spelen, bewegen en leren gecombineerd worden. Zowel verhard als onverhard met zelfs een klein "bos".
Ook hebben we een moestuintje waar we bijvoorbeeld: Aardbeien, mini komkommers, maar ook groentes kweken en telen.
In de groepen 1/2 werken de leerkrachten aan de totale brede ontwikkeling van het jonge kind. Spelend leren heeft hierin een prominente rol. We stemmen ons onderwijs aanbod af op de cruciale leerdoelen voor taalontwikkeling en de wiskundige oriëntatie. Concreet zijn dit de leerdoelen van het SLO. De leerkrachten werken planmatig en structureel aan deze doelen en gebruiken de methodes Schatkist en DaVinci als bronnenboek om zo de doorgaande lijn van ons onderwijs te borgen. De leerkrachten observeren de leerlingen tijdens de activiteiten en checken (op speelse wijze) of het doel beheerst wordt. Middels doelenregistratie houden leerkrachten bij welke doelen beheerst worden en welke nog een keer aan bod moeten komen.
Leerlingen oefenen de lesdoelen die in relatie staan tot de leerdoelen. Dit aanbod is verwerkt in thema’s. Leerlingen van groep 1 en 2 werken dagelijks in werk-, speel- en ontdekhoeken waarin zij spelend leren. Wanneer leerlingen de ruimte krijgen om te spelen, zullen ze zich verder ontwikkelen. Spelen heeft meerdere positieve effecten op de ontwikkeling. We besteden dagelijks aandacht aan:
- Sociaal emotionele ontwikkeling
- Motorische ontwikkeling
- Spraaktaal ontwikkeling
- Aanbod rijke taalomgeving
- Spelenderwijs stimulerende rekenvaardigheden
- Cognitieve ontwikkeling.
We volgen de leerlingen van groep 1 en 2 middels dagelijkse observaties in het kader van de leerdoelen van SLO (Parnassys). Op basis van de resultaten krijgen de leerlingen individueel en/of in een (sub)groep op een of meerderen onderdelen extra aandacht of een verrijkt aanbod
Wij gebruiken voor wereld Oriëntatie de methode DaVinci. DaVinci is een methode die werkt vanuit thema's. In deze thema's zijn de kerndoelen: Oriëntatie op jezelf, canon van de Nederlandse geschiedenis, 21ste eeuwse vaardigheden, burgerschap, filosofie, levensbeschouwing, techniek en wetenschap verwerkt.
Dit betekent dat het uren tabel in de basis klopt, maar dat tijdens de lessen DaVinci ook aandacht wordt besteed aan andere vakgebieden.
O.b.s. de Opslach is de openbare school in Franeker. We willen zoveel mogelijk leerlingen van een passend onderwijsaanbod voorzien in een veilig pedagogisch klimaat. Het schoolgebouw is rolstoelvriendelijk en beschikt over een invalidentoilet. Binnen ons onderwijs bieden we basis ondersteuning aan en werken we intensief samen met onze ketenpartners en voorzieningen die ons onderwijs ondersteunen. In ons school ondersteuningsprofiel hebben we aangegeven welke specialisaties we bezitten en hieruit kunnen ook de grenzen van de zorg gefilterd worden.
We kijken bij een aanmelding altijd zorgvuldig of er speciale behoeftes zijn. Als dit het geval is, kijken we goed of wij deze ondersteuning kunnen bieden. Zo zorgen we er voor dat het kind op de juiste school met de juiste ondersteuning komt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen kijken of we een collega op kunnen leiden die specialist jonge kind wordt.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang en Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met een Stichting Kinderopvang Friesland in het gebouw van de school.
Hier is voor gekozen omdat de communicatie dan makkelijker is en we op deze manier het pedagogisch beleid op elkaar af kunnen stemmen.