Wat is de klachtenregeling?
Een school is een omgeving waar mensen intensief met elkaar omgaan. Gewoonlijk worden de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school in goed onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding afgehandeld. Klachten kunnen betrekking hebben op de begeleiding van leerlingen, toepassing van corrigerende maatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten. Soms is een meningsverschil zodanig, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij de school betrokken is, in te zien. Mocht u het gevoel krijgen, dat u niet serieus genomen wordt of dat er niet goed naar u geluisterd wordt, dan kunt u de zaak bespreken met de directie of de interne contactpersoon van de school.
Interne contactpersoon op school:
De interne contactpersoon op de Opslach zijn de interne contactpersonen onze IBers: Tamara Spoelstra en Geertje Stornebrink. Vanuit de ouders ligt deze rol bij de MR van school.
Externe procedure Onze school is voor de vertrouwenspersoon aangesloten bij GGD Fryslân. De vertrouwenspersoon handelt de klacht af volgens een vaste procedure, behandelt alle zaken strikt vertrouwelijk en is geen verantwoording schuldig aan de school. Hierdoor kan het kind en/of ouder/verzorger vrijuit spreken en een klacht voorleggen.
Meer informatie GGD Fryslân heeft een folder ontwikkeld “Vertrouwenspersoon voor ouders”. Deze folder is te downloaden via de website van GGD Fryslân, www.ggdfryslan.nl Ook de meldingsregeling ‘Ongewenst gedrag binnen het onderwijs’ is te downloaden via de website van GGD Fryslân: www.ggdfryslan.nl De vertrouwenspersoon voor onze school is mevrouw Marianne Kokshoorn. Zij is te bereiken bij: GGD Fryslân via tel: 088 229 9855, e-mail: m.kokshoorn@ggdfryslan.nl GGD Fryslân, Postbus 612, 8901 BK Leeuwarden, tel. 088 22 99 444
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) De school is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de “Landelijke Klachtencommissie voor het openbaar en het algemeen toegankelijk onderwijs (LKC)”. De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing. Een klacht kan bij het schoolbestuur of rechtstreeks schriftelijk bij de LKC worden ingediend. De externe vertrouwenspersoon, mevrouw Marianne Kokshoorn van de GGD, kan u daarbij behulpzaam zijn als u dat wenst.
Klachtenregeling Elan Onderwijsgroep