O.b.s. Op 'e Trije

Hegebeintumerdyk 16 9172 GP Ferwert

  • Gebruik makend van natuurlijke uitdagende speelmaterialen. Er is veel groen rondom de school.
  • Leerlingen van Op 'e Trije worden betrokken bij de groei en bloei van verschillende groenten in de moestuin.
  • Leerlingen van Op 'e Trije krijgen muziekles van een vakleerkracht. Na een periode van oefenen volgt een muziekvoorstelling voor ouders.
  • Schoolfoto van O.b.s. Op 'e Trije
  • Schoolfoto van O.b.s. Op 'e Trije

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer het voorkomt dat een leerkracht niet voor de groep kan staan in verband met ziekte of verlof zal er een voor de leerlingen zo passend mogelijke oplossing gevonden worden binnen de mogelijkheden van de school. Zo proberen we de leerkrachten in eerste instantie te vervangen met eigen personeel (een groepsleerkracht of de directeur van de school). Immers dit zijn de mensen die de kinderen kennen en vertrouwd met hen zijn. Mocht dit niet lukken, dan zoeken we naar vervangers uit de eigen onderwijsgroep. Deze mensen zijn bekend met de manier van werken, zoals die bestuurlijk is afgesproken (bijvoorbeeld werken met tablets of bekende methoden). In het uiterste geval zullen de kinderen worden verdeeld over de andere groepen. Mocht dit lang aanhouden, dan zullen de groepen bij toerbeurt thuis moeten blijven.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met de combinatiegroepen 1/2; 3/4; 5/6 en 7/8. Vaak organiseren wij ook groepsdoorbrekende activiteit. We merken dat dit de onderlinge verbondenheid en de sfeer op onze school ten goede komt. Daarnaast leren de oudere kinderen de jongere kinderen uitleggen en leren de jongere kinderen op hun beurt van de oudere kinderen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Elke leerling krijgt op de basisschool vakken die wettelijk verplicht zijn. Per vak wordt dit beschreven in kerndoelen. De kerndoelen geven aan wat een kind aan het einde van de basisschool moet weten en kunnen. Overige uren worden ingezet t.b.v creatieve ontwikkeling (bijvoorbeeld talentontwikkeling)

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Elke leerling krijgt op de basisschool vakken die wettelijk verplicht zijn. Per vak wordt dit beschreven in kerndoelen. De kerndoelen geven aan wat een kind aan het einde van de basisschool moet weten en kunnen. De vakken schrijven, sociale emotionele ontwikkeling en talentontwikkeling zijn niet opgenomen in de urentabel

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Uitgangspunt: Het belang van het kind (en de medeleerlingen) staat voorop!

Passend onderwijs betekent dat iedere leerling het onderwijs en de ondersteuning krijgt waar hij of zij recht op heeft. We vinden het belangrijk dat leerlingen een zo ononderbroken mogelijke schoolcarrière doorlopen en uitstromen bij het niveau dat past bij hun mogelijkheden en talenten. We streven naar een basisondersteuning binnen onze school. De begeleiding en ondersteuning vindt zoveel mogelijk binnen de klas plaats en wordt geïntegreerd in het reguliere onderwijsleerproces.

De school zoekt afstemming tussen de mogelijkheden van de school en de behoeften van de leerling. De leerkracht wordt geacht, op basis van zijn deskundigheid, gedifferentieerd met leerlingen te kunnen werken, al dan niet met behulp van schoolinterne ondersteuning zoals de intern begeleider en of interne/externe expertise van bijvoorbeeld ambulant begeleider of schoolmaatschappelijk werker. De leerkracht en de intern begeleider zijn de verbinding tussen leerling, ouders, en ondersteuners zoals ambulant begeleiders.

Voor een deel van de leerlingen is de basis binnen de school niet voldoende om tegemoet te komen aan hun onderwijs- of ondersteuningsvraag. Voor deze leerlingen wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld, waarin wordt vastgelegd waarin zij extra ondersteuning nodig hebben. Deze ondersteuning wordt een arrangement genoemd en kan kort of langdurend zijn.

Een klein deel van de leerlingen is aangewezen op de meest specialistische zorg, zoals school voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Een toelaatbaarheidsverklaring wordt aangevraagd wanneer onze school onvoldoende begeleiding en ondersteuning kan bieden aan de leerling en dus onvoldoende kan aansluiten bij de onderwijsbehoeften. Naast leerling kenmerken zijn er ook specifieke schoolkenmerken die de grenzen van onze zorg bepalen.

·         Het overschrijden van de maximale groepsgrootte

·         Het aantal leerlingen met extra onderwijsbehoeften in de groep

·         De aanwezige deskundigheid binnen het team

·         De mogelijkheden van ons aanbod en de materialen

·         De mate waarin de leerling en leraar extern worden ondersteund

·         De mate waarin de school kan terugvallen op medewerking en hulp van de ouders

·         De mate waarin de veiligheid van de leerling, medeleerlingen, hun ouders en teamleden gewaarborgd kan worden

·         De mate waarin de school de medische ondersteuning kan verlenen

·         De mate waarin de school het ontwikkelingsperspectief van de leerling kan uitvoeren

·         De mate waarin het functioneren en het gedrag van de leerling niet ten koste gaat van de groep en de school

·         De mate waarin de leerling een werkhouding en motivatie heeft om zich te ontwikkelen        

Op ‘e Trije heeft geen adequaat aanbod voor alle leerlingen die zich aanmelden en ziet ook geen mogelijkheden om dit te realiseren voor o.a. leerlingen waarvoor onderstaande geldt:

Als er sprake is van ernstige meervoudige problematiek. Bijvoorbeeld naast problemen in de thuissituatie, leerproblemen en gedragsproblemen waarbij er te weinig expertise aanwezig is op de school.

Ouders die niet mee willen werken en weigeren afspraken met school te maken. Ouders en leerlingen dienen zich te conformeren aan de regels van de school. In de omgang tussen de ouders en school hechten we veel waarde om uit een mond te praten. Medewerkers en leerlingen van de school dienen zich veilig te voelen.  

Kinderen met gedragsproblemen: Voor kinderen in de volgende categorieën heeft de school geen adequaat aanbod en ziet de school geen mogelijkheden om dit te realiseren:

Kinderen die de grenzen van de school dermate overschrijden waarbij de veiligheid van kinderen en/ of personeel in het geding is. Bij ernstig grensoverschrijdend gedrag gaat de groep vóór het individuele kind.

AIs er sprake van een psychiatrische stoornis (bijv. ADHD, PDD-NOS, ASS, ODD etc. ) dan moet duidelijk worden wat de mate is, waarin deze stoornis zich openbaart. Van belang is of het kind leerbaar is en of het hem/haar, met een aangepaste pedagogische aanpak van de leerkracht, lukt zich zelfstandig te focussen op de taak om zo het reguliere lesprogramma te volgen en belemmert het gedrag van het kind het onderwijsaanbod voor andere leerlingen niet.  

Kinderen met werkhoudingproblemen: Voor kinderen in de volgende categorieën heeft de school geen adequaat aanbod en ziet de school geen mogelijkheden om dit te realiseren:

Kinderen die vastlopen en niet komen tot leren en niet te begeleiden zijn.

Kinderen die naast ernstige werkhoudingproblemen ook problemen op sociaal-emotioneel gebied en/of problemen in de thuissituatie hebben, zodanig dat specifieke hulpverlening nodig is.   

Kinderen met een lichamelijke handicap:

Is er sprake van een lichamelijke handicap dan kan aangemeld worden mits de nodige aanpassingen en zorg kunnen worden gerealiseerd zodat het kind het reguliere onderwijsprogramma kan volgen.  

Voor leerlingen met cognitieve problemen

Leerlingen met een verstandelijke beperking worden met een aangepast uitstroomprofiel begeleid met een aangepast programma. De mogelijkheden zijn hierin wel beperkt. De mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerling bepalen voor een groot deel of de school in staat is de leerling te begeleiden.

Extra ondersteuning

Multidisciplinair overleg (MDO)

Het komt voor dat een leerling, ondanks veel extra begeleiding, herhaald en aantoonbaar onvoldoende profiteert van het onderwijsaanbod (basisondersteuning/preventieve ondersteuning). Dit zijn leerlingen die in aanmerking komen voor extra ondersteuning. Zij ontvangen extra aanbod, extra ondersteuning en/ of extra begeleiding. De intern begeleider kan deze leerlingen aanmelden bij het Multidisciplinair overleg (MDO) van Elan Onderwijsgroep. Het MDO heeft een adviserende rol bij aanmelding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en bij het eventueel toekennen van een ondersteuningstraject. De voorzitter van het MDO leidt de besluitvorming over de toekenning van een ondersteuningstraject. Ondersteuning kan bestaan uit de inzet van een ambulant begeleider. Als onderwijsgroep hebben we de beschikking over ambulante begeleiders met expertise op het gebied van gedrag en werkhouding, leer- en ontwikkelstoornissen en lichte verstandelijke beperkingen. Een ander traject is ondersteuning vanuit het bestuurlijke budget van Elan Onderwijsgroep voor lichte en zware ondersteuning. Deze middelen worden ingezet voor specifieke deskundigheid, extra ondersteunend personeel of extra leer- en/of hulpmiddelen. Voor alle leerlingen die in aanmerking komen voor extra ondersteuning, stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Ouders geven instemming op het handelingsdeel van dit plan. 

Talentgroep

Elan Onderwijsgroep heeft voor meer- en hoogbegaafde leerlingen van groep 5 t/m 8 een Talentgroep. In de Talentgroep komen leerlingen van verschillende scholen eenmaal in de twee weken een dagdeel bijeen. Het onderwijsaanbod is afgestemd op de leer- en persoonskenmerken van meer- en hoogbegaafde leerlingen en dient als aanvulling op passend onderwijsaanbod van de eigen school. Meer informatie over aanmelding, inhoud en afspraken zijn te vinden op de website van Elan Onderwijsgroep.

Kinderen die meer aankunnen

Eenmaal per week worden leerlingen die cognitief meer uitgedaagd kunnen worden begeleidt door een leerkracht. Dit is een vast moment per week. Gedurende de week kunnen de leerlingen werken aan de uitdagende opdrachten. De leerkracht monitort het leerproces en daagt hen ook uit. We gebruiken hiervoor het begaafdenprogramma Acadin. Naast dit programma worden leerlingen ook uitgedaagd middels projectlessen of andere uitdagende opdrachten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De leerkrachten die werkzaam zijn bij ons op school zijn allen bevoegd en volgen waar nodig scholing. Een leerkracht volgt de opleiding tot Orthopedagoog en 2 collega's (onderwijsassistenten) volgen de opleiding tot leerkracht.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs aan jonge kinderen

In de groepen 1 en 2 gaan we uit van de belangstellings- en belevingswereld van het kind. Er wordt gewerkt in speel-, werk- en ontdekhoeken met als functie: spelend en ontdekkend leren. Behalve aan creatieve en expressievakken waarbij kinderen leren zich te uiten, wordt er veel aan taalontwikkeling en rekenontwikkeling gedaan door middel van spelletjes, liedjes, versjes, inzet van de computer en prentenboeken. Goed luisteren en spreken zijn belangrijk voor het latere taal- en leesonderwijs.

De eigen ontwikkeling van een kind is niet allesbepalend voor het aanbod. De voortgang wordt ook afgezet tegen een gewenste lijn. Daarbij maken we gebruik van de leerlijnen van Onderbouwd. Spelenderwijs komen alle ontwikkelingsgebieden voor kleuters aan bod aan de hand van verschillende thema’s.  We volgen de ontwikkeling van ieder kind nauwgezet via de leerlijnen uit Onderbouwd en observaties van de groepsleerkracht. Hiermee brengen we het gedrag, het spelen, het werken, de taal- en rekenontwikkeling, het omgaan met anderen etc. in kaart. Zo kunnen wij vaststellen of een kind zich voldoende ontwikkelt, dan wel een voorsprong of een vertraging in de ontwikkeling heeft. Wanneer wij vinden dat uw kind op school extra hulp nodig heeft, hoort u dat zo snel mogelijk van ons. Deze hulp vindt meestal in de klas plaats. Wanneer dat nodig is, schakelen we hulp van buitenaf in.  Afhankelijk van de uitkomst krijgt een leerling op één of meer onderdelen een verrijkt aanbod en extra aandacht. Dit kan zijn omdat een leerling ergens moeite mee heeft maar het kan natuurlijk ook zijn dat het juist meer uitdaging zoekt. Als de gekozen aanpak onvoldoende resultaten oplevert, kan de leerkracht hulp zoeken binnen de school (bij collega's en/of een leerlingbespreking bij de intern begeleider) of buiten de school. Wordt er hulp gezocht buiten de school dan is dit altijd in overleg en met toestemming van de ouder(s)/verzorger(s). Uiteraard vinden wij het belangrijk dat u als ouder(s)/verzorger(s) voortdurend betrokken bent bij de ontwikkeling van uw zoon/dochter.

We hebben werktafels opgesteld met het zicht naar de instructieplek van de leerkracht. Zo is het mogelijk dat alle leerlingen de leerkracht goed kunnen zien en andersom. In deze opstelling kunnen de leerlingen ook leren samenwerken en overleggen (En dat kunnen ze, hoe klein ze ook zijn!).

We starten de ochtend in groep 1 en 2 met een inloopactiviteit. Tijdens het inloopwerken is de leerkracht er voor de leerlingen, ouders zijn welkom in de klas tot 8.30 uur. Na de inloop starten de kleuters in de kring met een activiteit. Na de kring werken we aan voorbereidende taal en rekenactiviteiten. Daarnaast wordt er elke dag gewerkt met een ‘werkles’ circuit. De kleuters werken ongeveer 3 weken in hetzelfde groepje waarna er wordt gewisseld. Er wordt thematisch gewerkt aan ontwikkelingsdoelen van alle vakgebieden.

Eten

‘s Ochtends wordt tijd genomen om gezamenlijk fruit te eten. Samen met een beker drinken kan het fruit ´hapklaar´in een bakje worden meegenomen naar school. Leerlingen mogen geen snoep of koek e.d. mee. Tussen de middag eten en drinken de kinderen hun meegebrachte lunch en hun drinken.

Gymnastiekkleding

Vrijwel dagelijks staat lichamelijke opvoeding op het programma. Het achterste deel van de ruime hal is daarvoor speciaal geschikt en ingericht met toestellen. Enkele keren in het jaar wordt de gymles verzorgd in de sporthal tegenover de school. Het is belangrijk dat de kinderen zich passend kunnen verkleden. Een shirtje, een broekje en schoentjes kunnen op school blijven. I.v.m. de hygiëne verdient regelmatige controle door de ouder(s)/verzorger(s) aanbeveling.

Kleding

De activiteiten in de kleuterafdeling zijn divers. De kans dat door het spel in de zandbak, bij het verven, aan de watertafel of bij het knippen en plakken de kleding vuil wordt is reëel. Zelfs met in school aanwezige schortjes en shirts is dat niet te voorkomen. We vragen daarvoor begrip, te meer daar veel beperkingen een goede leersituatie in de weg staan.

Wat is voor- en vroegschoolse educatie? 

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Terug naar boven