O.b.s. Op 'e Trije

Hegebeintumerdyk 16 9172 GP Ferwert

  • Gebruik makend van natuurlijke uitdagende speelmaterialen. Er is veel groen rondom de school.
  • Leerlingen van Op 'e Trije worden betrokken bij de groei en bloei van verschillende groenten in de moestuin.
  • Leerlingen van Op 'e Trije krijgen muziekles van een vakleerkracht. Na een periode van oefenen volgt een muziekvoorstelling voor ouders.
  • Schoolfoto van O.b.s. Op 'e Trije
  • Schoolfoto van O.b.s. Op 'e Trije

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets? 

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. 

Wat betekenen de scores?

Om te beoordelen of de leerresultaten van leerlingen op een school voldoende zijn, worden ze vergeleken met de leerresultaten op scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie,?met?eenzelfde schoolweging.??Dit doet de onderwijsinspectie om scholen zo eerlijk mogelijk te beoordelen. Bij de beoordeling van leerresultaten gebruikt de inspectie een?signaleringswaarde?als?ondergrens?en een landelijk gemiddelde als streefniveau voor een school.?De?signaleringswaarden zijn?het?minimumniveau voor de leerresultaten?van een school.? 

Welke conclusies trekt de school uit de scores?

Voor het trekken van conclusies?hebben we als school?eerst gekeken hoe de scores op de onderdelen van de?eindtoets zijn:?taalverzorging, lezen en rekenen.?

Dit schooljaar is een bijzonder jaar. I.v.m. de lockdown heeft de groep een periode online onderwijs gevolgd, net zoals het schooljaar hiervoor.  

Het percentage leerlingen dat 1F heeft behaald is op alle onderdelen 100%, dus signaleringswaarde en landelijk gemiddelde is behaald.

Het percentage 2F/1S is bij rekenen en taalverzorging 50% en bij lezen 67%.  Als we alleen kijken naar de resultaten van dit jaar, dan is op alle vakgebieden de signaleringswaarde behaald, het landelijk gemiddelde niet. Als we kijken naar de gegeven adviezen, dan zouden alle 6 leerlingen op Lezen 2F moeten halen, dit zijn er nu 4. Twee leerlingen met een HAVO/VWO advies hebben 2F niet behaald. Bij de toetsen van de middenronde groep 8 hadden deze 2 leerlingen 2F ook nog niet behaald. Alle 6 leerlingen zouden 2F op Taalverzorging behaald moeten hebben, dit is 3 van de 6 gelukt. Ook hier hebben de 2 leerlingen met HAVO/VWO advies 2F niet behaald. Alle 6 leerlingen zouden op rekenen 1S niveau moeten halen, dit is 3 leerlingen niet gelukt, Bij de toetsen van de middenronde groep 8 hadden deze 3 leerlingen 2F ook nog niet behaald. 

De scholing BL met Karin van de Mortel krijgt komend jaar een vervolg. Het is na een jaar nog lastig te concluderen of er al vooruitgang zichtbaar is. Wel kunnen we concluderen dat alle leerlingen op 1F of hoger scoren, vorig jaar scoorden er nog leerlingen <1F. 

Voor Taalverzorging is nog niet gewerkt met de gelijknamige toets.  

Komend schooljaar start groep 3 en 4 met de WIG V op papier, zodat er weer voldaan wordt aan de kerndoelen. Groep 5 t/m 8 werkt met Snappet, maar switcht van leerdoelen naar instruct 1 (WIG V)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Iedere dag is een toetsmoment voor de kinderen. Leerkrachten observeren voortdurend en kijken direct het werk na, waarna bijgesteld, gecoacht en gestuurd wordt om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de leerlingen. Twee keer per jaar worden de Dia toetsen gegeven (M en E toetsen). Deze worden zowel op groeps- als op school niveau geanalyseerd. Mogelijke interventies worden met het team bepaald en waar nodig besproken met ouders en leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vervolgsucces

Onze leerlingen krijgen op basis van de ontwikkeling op de basisschool in groep 8 een schooladvies. We gaan ervan uit dat minimaal 75% van onze leerlingen in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs nog op hetzelfde niveau zit wat in groep 8 als schooladvies gegeven is. Meer dan 75% van onze leerlingen zit nog op hetzelfde niveau. Dit betekent dat de kwaliteit van de schooladviezen goed is; weinig leerlingen hebben een te hoog of te laag advies gekregen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven