Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Beatrixschool hebben we van groep 1 t/m 8 homogene groepen. Kinderen die 4 jaar geworden zijn, kunnen in principe in een bestaande kleutergroep worden opgenomen.
Doordat het aantal leerlingen per jaargroep niet altijd een indeling in enkele groepen mogelijk maakt, ontstaan er soms combinatiegroepen. Elk schooljaar kunnen wij, wanneer het aantal leerlingen per jaargroep de indeling in enkele groepen onmogelijk maakt, besluiten om andere heterogene groepen (combinatiegroepen) samen te stellen. We kunnen dan bijvoorbeeld kiezen voor een combinatiegroep 5/6.
Aan het eind van elk schooljaar houden wij de groepssamenstelling van iedere groep en ieder leerjaar tegen het licht. Er kunnen op dat moment redenen zijn om de groepssamenstelling te wijzigen en tot een herverdeling van één of meerdere groepen te komen. De aanleiding is doorgaans van formatieve of organisatorische aard, maar er kan eveneens sprake zijn van schoolbeleid of een verstoring van het evenwicht binnen de groepen.
Bij de samenstelling van de groepen houden we in elk geval rekening met:
- evenredige mix tussen jongens en meisjes
- goede verdeling van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (extra aandacht voor de cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling)
- vriendjes/vriendinnetjes (geldt alleen bij herverdeling, niet bij instroom van 4-jarigen)
Wij werken op dit moment in groep 1 en 2 met een instroomgroep 1, een 1-2 combinatie en een groep 2.
Spel zien wij als belangrijk uitgangspunt in de vormgeving van ons kleuteronderwijs. De kinderen krijgen de ruimte om spelenderwijs hun omgeving te verkennen en te leren. De kinderen werken in thema’s die aansluiten bij hun belevingswerelden die betekenisvol zijn. De thema's zijn leidraad voor creatieve opdrachten, taalverwerving, muziek, spel, beweging en voorbereidend rekenen. De kinderen werken aan allerlei reken- en taalopdrachten, passend bij hun leeftijd. Ook oefenen we met de kinderen met begrijpend luisteren, een voorloper van begrijpend lezen. Het voorbereidend schrijfonderwijs is in het programma opgenomen. De kinderen krijgen een onderwijsaanbod dat zo goed mogelijk past bij hun ontwikkelingsniveau. Uitgangspunt bij het voorbereiden van de thema’s zijn de leerlijnen uit ons leerlingvolgsysteem ParnasSys.
Iedere dag besteden we tijd aan godsdienstonderwijs.
Er wordt een of twee keer per dag buiten gespeeld. Naast het buiten spelen worden er gymlessen gegeven door een vakdocent in de gymzaal.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Voor de groepen 3 t/m 8 wordt de verdeling zoals deze wordt aangegeven gebruikt bij het maken van het lesrooster. Voor individuele groepen kan hier in overleg met de IB-er worden afgeweken van het aantal uren op het verdeelrooster, bijvoorbeeld wanneer de resultaten van een bepaald vakgebied hier om vragen.
Ondersteuningsprofiel
Op de Beatrixschool hanteren we een leerstofjaarklassensysteem. Onze school levert basisondersteuning en daarnaast extra ondersteuning. We geven per groep gedifferentieerd les aan maximaal drie subgroepen: een basisgroep (ontwikkelende groep), een groepje met cognitief sterkere leerlingen (ontdekkende groep) en een groepje met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (sturende groep). In bepaalde gevallen krijgt een kind begeleiding buiten de groep. Dit kan met of zonder eigen leerlijn zijn. Het doel is om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de eigen groep, hoge verwachtingen te hebben. Alleen als het echt noodzakelijk is gaat een leerling volgens een eigen leerlijn werken. Dit wordt dan goed vastgelegd in een groeidocument, het ontwikkelingsperspectief plan (OPP).
Er is een groep leerlingen, met een sterke behoefte aan meer praktische lessen. Deze behoefte kan ontstaan vanuit hun eigen talenten, leerstrategieën, cognitieve mogelijkheden, lijfelijke onrust of het gevoel niet erkend en/of begrepen te worden. Deze leerlingen gaan naar de Klusklas.
Daarnaast is er een Plusklas en een Meerwerkklas voor leerlingen die werken aan executieve vaardigheden (o.a. taakaanpak en samenwerking) en aan de 3 soorten intelligentie (zie theorie van Robert Sternberg). In de bijlage vindt u ons ondersteuningsprofiel: Samen zorgen we voor elke leerling!
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren wordt er scholing gegeven op het gebied van HB onderwijs.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.