Protestants Christelijke Basisschool Beatrix

Smidsweg 49 3852 XA Ermelo

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix

Het team

Toelichting van de school

Op de Beatrixschool werken 21 personeelsleden. 



De school heeft een managementteam die bestaat uit de directeur, de intern begeleider, de onderbouwcoördinator en de bovenbouwcoördinator. De directeur is integraal verantwoordelijk voor het te voeren schoolbeleid. De VPCO heeft een bestuurder.



Er zijn 16 leerkrachten, van beginnende tot zeer ervaren leerkrachten. Het team wordt ondersteund door een intern begeleider, een leerkrachtondersteuner, een remedial teacher en een administratief medewerker. Het is een warm en betrokken team op alle gebieden; op elkaar, op de leerlingen en op de omgeving. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er ligt een protocol ter goedkeuring bij de MR (sept. 2024)

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Beatrixschool hebben we van groep 1 t/m 8 homogene groepen. Kinderen die 4 jaar geworden zijn, kunnen in principe in een bestaande kleutergroep worden opgenomen. 



Doordat het aantal leerlingen per jaargroep niet altijd een indeling in enkele groepen mogelijk maakt, ontstaan er soms combinatiegroepen. Elk schooljaar kunnen wij, wanneer het aantal leerlingen per jaargroep de indeling in enkele groepen onmogelijk maakt, besluiten om andere heterogene groepen (combinatiegroepen) samen te stellen. We kunnen dan bijvoorbeeld kiezen voor een combinatiegroep 5/6.  



Aan het eind van elk schooljaar houden wij de groepssamenstelling van iedere groep en ieder leerjaar tegen het licht. Er kunnen op dat moment redenen zijn om de groepssamenstelling te wijzigen en tot een herverdeling van één of meerdere groepen te komen. De aanleiding is doorgaans van formatieve of organisatorische aard, maar er kan eveneens sprake zijn van schoolbeleid of een verstoring van het evenwicht binnen de groepen.  



Bij de samenstelling van de groepen houden we in elk geval rekening met:




  • evenredige mix tussen jongens en meisjes

  • goede verdeling van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (extra aandacht voor de cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling)

  • vriendjes/vriendinnetjes (geldt alleen bij herverdeling, niet bij instroom van 4-jarigen)


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken op dit moment in groep 1 en 2 met een instroomgroep 1, een 1-2 combinatie en een groep 2.

Spel zien wij als belangrijk uitgangspunt in de vormgeving van ons kleuteronderwijs. De kinderen krijgen de ruimte om spelenderwijs hun omgeving te verkennen en te leren. De kinderen werken in thema’s die aansluiten bij hun belevingswerelden die betekenisvol zijn. De thema's zijn leidraad voor creatieve opdrachten, taalverwerving, muziek, spel, beweging en voorbereidend rekenen. De kinderen werken aan allerlei reken- en taalopdrachten, passend bij hun leeftijd. Ook oefenen we met de kinderen met begrijpend luisteren, een voorloper van begrijpend lezen. Het voorbereidend schrijfonderwijs is in het programma opgenomen. De kinderen krijgen een onderwijsaanbod dat zo goed mogelijk past bij hun ontwikkelingsniveau. Uitgangspunt bij het voorbereiden van de thema’s zijn de leerlijnen uit ons leerlingvolgsysteem ParnasSys.

Iedere dag besteden we tijd aan godsdienstonderwijs.

Er wordt een of twee keer per dag buiten gespeeld. Naast het buiten spelen worden er gymlessen gegeven door een vakdocent in de gymzaal.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

Voor de groepen 3 t/m 8 wordt de verdeling zoals deze wordt aangegeven gebruikt bij het maken van het lesrooster. Voor individuele groepen kan hier in overleg met de IB-er worden afgeweken van het aantal uren op het verdeelrooster, bijvoorbeeld wanneer de resultaten van een bepaald vakgebied hier om vragen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuningsprofiel 

Op de Beatrixschool hanteren we een leerstofjaarklassensysteem. Onze school levert basisondersteuning en daarnaast extra ondersteuning. We geven per groep gedifferentieerd les aan maximaal drie subgroepen: een basisgroep (ontwikkelende groep), een groepje met cognitief sterkere leerlingen (ontdekkende groep) en een groepje met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (sturende groep). In bepaalde gevallen krijgt een kind begeleiding buiten de groep. Dit kan met of zonder eigen leerlijn zijn. Het doel is om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de eigen groep, hoge verwachtingen te hebben. Alleen als het echt noodzakelijk is gaat een leerling volgens een eigen leerlijn werken. Dit wordt dan goed vastgelegd in een groeidocument, het ontwikkelingsperspectief plan (OPP). 

Er is een groep leerlingen, met een sterke behoefte aan meer praktische lessen. Deze behoefte kan ontstaan vanuit hun eigen talenten, leerstrategieën, cognitieve mogelijkheden, lijfelijke onrust of het gevoel niet erkend en/of begrepen te worden. Deze leerlingen gaan naar de Klusklas.

Daarnaast is er een Plusklas en een Meerwerkklas voor leerlingen die werken aan executieve vaardigheden (o.a. taakaanpak en samenwerking) en aan de 3 soorten intelligentie (zie theorie van Robert Sternberg). In de bijlage vindt u ons ondersteuningsprofiel: Samen zorgen we voor elke leerling!

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren wordt er scholing gegeven op het gebied van HB onderwijs.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven