Protestants Christelijke Basisschool Beatrix

Smidsweg 49 3852 XA Ermelo

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindresultaten DIA doorstroomtoets 2023:

Percentage ten minste 1F

Lezen 100%

Taalverzorging 100%

Rekenen 92%

Percentage ten minste 1S/2F

Lezen 84%

Taalverzorging 88%

Rekenen 64%

Percentage behaalde referentieniveaus

1F gemiddelde van drie jaar, 97,7%

1S/2F gemiddelde van drie jaar, 71,2%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het systematisch volgen van de ontwikkeling van kinderen

Groep 1/2

In de kleutergroepen volgen we de ontwikkeling van de leerlingen aan de hand van de leerlijnen Jonge Kind. Welbevinden en betrokkenheid zijn voor ons belangrijke voorwaarden voor een optimale ontwikkeling.

We kijken naar verschillende ontwikkelingsgebieden:

  • spel
  • sociaal emotionele ontwikkeling
  • taal
  • rekenen
  • motoriek

Aan de hand van deze gegevens stemmen we de begeleiding en instructie in de klas af op de behoefte van leerlingen. 

De overgang van groep 2 naar groep 3

Op basis van dagelijkse observaties en de observaties aan de hand van leerlijn jonge kind, wordt het onderwijs afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling.
In groep 3 beginnen de kinderen met het aanvankelijk leesproces, rekenen en schrijven. Een grote, belangrijke stap voor de kinderen, waar ze natuurlijk ook aan toe moeten zijn. In groep 2 wordt hier heel nadrukkelijk aan gewerkt op allerlei manieren. Voorbereidende schrijfoefeningen, ordenen en tellen, maar het kind moet vooral ook op sociaal-emotioneel gebied aan groep 3 toe zijn. Daarom leert het kind samenwerken, concentratie vasthouden, taakgericht werken, zelfstandig taken uitvoeren enzovoort.

Indien de leerling eind januari de doelen van de eerste helft van groep 2 onvoldoende behaalt wordt kleuterbouwverlenging overwogen. Tijdens elk gesprek worden ouders op de hoogte gesteld van de ontwikkeling van hun kind. Indien er twijfel is over de doorstroom naar groep 2 of 3 worden ouders uiterlijk in februari geïnformeerd. Ouders worden betrokken bij de extra ondersteuning die de leerling zal krijgen in de tweede helft van groep 2.

Groep 3 t/m 8

Vanaf groep 3 worden de ontwikkelingen van alle kinderen gevolgd met twee soorten toetsen:
1. Methode gebonden toetsen: dit zijn de toetsen die in de lesmethodes zelf zijn opgenomen.
2. Niet methode gebonden toetsen: dit zijn de Cito-toetsen. De Cito-toetsen rekenen, begrijpend lezen (vanaf half groep 4), technisch lezen en spelling nemen wij twee keer per jaar af. 

In groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig schooladvies. In groep 8 geven de leraren het definitieve schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs wat gebaseerd is op de Cito toetsen die de kinderen in groep 6, 7 en 8 gemaakt hebben en de kindkenmerken.

In groep 8 werken we met de eindtoets van DIA. Deze wordt in april gemaakt. De uitslag van de eindtoets is niet meer bepalend voor het type vervolgonderwijs. Het definitieve schooladvies wordt niet alleen bepaald door de resultaten van de toets, maar we kijken ook naar kindkenmerken en methode gebonden toetsen. Daarnaast geeft de DIA-eindtoets ons een indicatie van het onderwijs dat de leerlingen op de Beatrixschool hebben genoten.

Reflecteren en evalueren.

De leerkracht reflecteert een aantal keer per jaar op de uitslagen van de toetsen met de leerlingen in klassengesprekken en individuele kindgesprekken. Daarnaast wordt ook door de leerkrachten gereflecteerd en geëvalueerd tijdens de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider en tijdens vergaderingen in teamverband. Er wordt een opbrengstanalyse opgesteld waarin resultaten geanalyseerd worden en interventies te verbetering van het onderwijs worden opgesteld op groep- en schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Scholen zijn verplicht om een schooladvies af te geven voor alle leerlingen in het laatste schooljaar van het basisonderwijs. Het schooladvies mag bestaan uit een schoolsoort, of uit twee naastgelegen schoolsoorten (Een enkelvoudig of meervoudig schooladvies). Indien mogelijk geven we een meervoudig advies. Over het schooladvies zijn een aantal procedurele stappen opgenomen in de wetgeving. Het is aan het professionele oordeel van de school om het schooladvies vast te stellen en te bepalen welke aspecten onderdeel zijn van de afweging van het advies. Een VO-school moet zich baseren op het advies van de basisschool. De adviescommissie bestaat uit de leerkrachten van groepen 6, 7 en 8 en de intern begeleider. Zij bepalen gezamenlijk wat het schooladvies gaat worden. De directeur blijft eindverantwoordelijk. 

Het schooladvies van leerlingen in groep 8 moet voor 24 maart door de school worden vastgesteld. Het schooladvies moet worden vastgesteld in een Onderwijskundig Rapport (Alleen voor zorgleerlingen) en voor 24 maart zijn geregistreerd in BRON. Via OSO worden de leerling dossiers verstuurd.   

Na het schooladvies maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. Deze doorstroomtoets zal plaatsvinden in de eerste volledige week van februari. Als het advies dat uit de doorstroomtoets komt hoger is dan het schooladvies, is de school verplicht om het advies te heroverwegen. Het is aan het professionele oordeel van de school om het advies wel of niet naar boven bij te stellen. Mocht het advies bijgesteld worden, dan wordt dit gecommuniceerd aan ouders. Naar beneden bijstellen is niet mogelijk. 

De doorstroomtoets meet de taal-en rekenvaardigheden van de leerling. Scholen die dat willen, kunnen ook een toets voor wereldoriëntatie afnemen. Wij doen dat op onze school niet.  Op basis van prestaties geeft de eindtoets een advies voor een passende schoolsoort: het toets-advies. Sinds 2014-2015 is het maken van de eindtoets voor groep 8 leerlingen verplicht.

Het advies van school is leidend bij de overgang van leerlingen naar het VO. Dit maakt dat wij zeer zorgvuldig en weloverwogen gebruik maken van deze informatiebronnen, bij het tot stand komen van het advies. Deze informatiebronnen gebruiken wij:  

resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen groep 6, 7 en 8 

zorgdossier van de leerling  

gedragskenmerken en sociaal emotionele vaardigheden  

werkhouding, taakgerichtheid en zelfstandigheid  

motivatie en doorzettingsvermogen  

resultaten op methodegebonden toetsen  

eventueel resultaat capaciteitenonderzoek  

ondersteuning vanuit de thuissituatie van de leerling  

eventuele diagnoses  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen de Beatrixschool is een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat een voorwaarde om tot effectief onderwijs te komen.
Vanuit de wetenschap is bekend dat, als leerlingen zich veilig voelen in een omgeving, ze sneller en beter in staat zijn kennis tot zich te nemen. Om ruimte te creëren voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs zetten we in op een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat waarin kinderen door leraren in hun sociaal-emotionele ontwikkeling worden gestimuleerd en begeleid.
Op de school heerst er een klimaat van rust, regelmaat en structuur waarin wangedrag en pesten niet wordt getolereerd. De leraren kennen effectieve pedagogische strategieën en dienen als rolmodel voor de leerlingen. Zij zijn eenduidig in hun aanpak voor belonen, corrigeren en straffen. Door het "modelen" van gedrag worden leerlingen een professionele schoolhouding aangeleerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Betrokkenheid
  • Openheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De VPCO heeft de volgende herstelopdrachten:

Het bestuur moet ervoor zorgen dat het personeel zijn bekwaamheid bijhoudt in een bekwaamheidsdossier.

Het bestuur moet ervoor zorgen dat de scholen de leerresultaten van leerlingen beter analyseren zodat zij voldoende handvatten bieden voor het afstemmen van het onderwijs.

Het bestuur moet met de scholen concrete en toetsbare doelen afspreken, die terug te zien zijn in de schoolplannen.

Aan deze drie doelen is het afgelopen jaar hard gewerkt. De leerresultaten op de Beatrix worden geanalyseerd en hierop wordt geacteerd door alle teamleden om het onderwijs nog beter af te stemmen op de leerlingen. We hebben hoog ingezet en zien hiervan mooie resultaten.

Terug naar boven