Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school hebben de leerkrachten de onderwijsbehoeften (pedagogisch en didactisch) van de kinderen in hun groep in kaart gebracht; zogenoemde ondersteuningsbehoeftes. Op basis daarvan zorgen de leerkrachten voor gedifferentieerd en gestructureerd onderwijs in een veilige omgeving. Zij zorgen voor de leerstof, de uitleg, opdrachten en begeleiding, die past bij zowel de groep als bij het individuele kind.
In de kleutergroepen werken wij met gemengde groepen. Vanaf groep 3 werken we met leerstofjaarklassen. Het kan voorkomen dat er groepen bij elkaar geplaatst worden in een combinatiegroep, maar niet meer dan twee leerjaren bij elkaar.
De overheid heeft vastgesteld hoeveel tijd scholen moeten besteden aan onderwijs (onderwijstijd). Onze kinderen krijgen ruim 7520 uur les in de acht jaar dat ze onze school bezoeken. De kinderen van groep 1 t/m 4 krijgen dit schooljaar 904,25 uur les. De kinderen van groep 5 t/m 8 krijgen dit schooljaar 980,25 uur les. Hiermee voldoen wij aan de wettelijke norm.
Bij de invulling van de onderwijstijd houden wij ons aan de verplichte tijd per vak, maar kunnen wij ook beredeneerd afwijken als wij zien dat er een bepaalde groep tegenvallende resultaten zijn bij een bepaald vak. Natuurlijk roosteren wij dan meer instructie- en verwerkingstijd in voor dat vak.
Ondersteuningsprofiel
Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de andere kinderen op school. Op onze school kunnen wij goed omgaan met verschillen tussen kinderen. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Dat betekent echter niet dat ieder kind met een specifieke ondersteuningsbehoefte op onze school geplaatst kan worden. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal opnieuw een afweging gemaakt worden.
Het Kenniscentrum, bestaande uit orthopedagogen, ondersteunt de leerkrachten om de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld te brengen en op welke wijze de leerkracht het handelen hierop kan afstemmen.Het complete Schoolondersteuningsplan (SOP) is te lezen op onze website.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband 2309 Zeeluwe
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie hiervoor het hoofdstuk 'Ambities voor passend onderwijs' in het Schoolondersteuningsplan.
Wij starten met twee gemengde kleutergroepen, de Stampertjes en de Hubbeltjes. Dat wil zeggen dat kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar in een groep zitten. Jonge kinderen leren heel veel door kijken en nadoen. Vooral het competentiegevoel van de kleuters wordt verstevigd wanneeer zij kunnen laten zien wat zij al kunnen. Er ontstaan ook relaties, die de hele basisschooltijd standhouden en vaak nog lang daarna. We hebben voor de kleuters drie zones ingericht.
- gebied rood: alles op het gebied van de ontluikende geletterdheid
- gebied blauw: alles op het gebied van de creatieve ontwikkeling
- gebied groen: alles op het gebied van de ontluikende gecijferdheid
De kleuters krijgen een breed aanbod. Dat doen we vanuit een beredeneerd aanbod; ieder kind krijgt wat het nodig heeft om de volgende stap te maken. Om de kleuters in hun ontwikkeling te volgen gebruiken we de leerlijnen van Parnassys en Kindbegrip. Op die manier is ook goed te volgen welke doelen we willen behalen met de kinderen zodat de overstap naar het formele leren vol zelfvertrouwen gemaakt kan worden. De leerlijnen en de observaties maken dat we de kinderen in de kleutergroep een aanbod op maat kunnen bieden, dat wat zij nodig hebben.