Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Opbrengstgericht werken
Als school is het onze taak goed onderwijs te verzorgen. Dat betekent dat we al onze leerlingen onderwijs aanbieden passend bij hun mogelijkheden in een bij voorkeur ononderbroken leerlijn van 8 jaar waardoor ze kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs dat bij hen past. Wij brengen daarom met regelmaat d.m.v. onafhankelijke toetsen in kaart waar het kind staat ten opzichte van de eigen ontwikkelingslijn en passen ons handelen daarop aan. Onze intern begeleider helpt onze leerkrachten om voor ieder kind dit proces inzichtelijk te houden.
Leerlingvolgsysteem
Vanaf groep 3 maken de kinderen regelmatig toetsen: methodegebonden toetsen en de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem (LVS); deze toetsen beslaan verschillende vakgebieden. Resultaten worden digitaal vastgelegd, zodat een goed overzicht van de voortgang van de leerling ontstaat. Daarnaast kunnen de resultaten van de individuele kinderen vergeleken worden met het gemiddelde van de groep. Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan o.a. gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders. De groepsleerkracht beheert deze gegevens. Eens in de acht weken bespreken de leerkrachten van elke groep samen met de intern begeleider de groepsresultaten. Hierbij komt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen ter sprake. Aan het einde van het schooljaar bespreekt de groepsleerkracht de leerlingen met de volgende leerkracht. Regelmatig bespreken alle leerkrachten met elkaar de ontwikkelingsvoortgang van de kinderen die gedurende langere tijd speciale aandacht of zorg nodig hebben.
Rapport
Twee keer per jaar krijgen de kinderen een rapport mee. Het rapport geeft u informatie over de inzet, de werkhouding en de schoolvorderingen van uw kind. Daarnaast worden in het rapport ook indicaties gegeven over de totale vorming en ontwikkeling van uw kind. De resultaten van de Cito-toetsen worden na afname in het midden en aan het einde van het jaar aan u verstrekt. De scores van uw zoon/dochter kunt u ook volgen in het ouderportaal.
Aan het eind van groep 7 zal de leerkracht een voorlopig advies geven. In februari volgt dan het schooladvies van de leerkracht van groep 8. Deze adviezen zijn gebaseerd op observaties, cijfers, de informatie uit het leerlingvolgsysteem, het leerpotentieel (middels de NSCCT) en overleg met collega’s.
Daarnaast doen de leerlingen van groep 8 in februari mee aan de doorstroomtoets. De resultaten daarvan zijn in maart bekend. Als een leerling de doorstroomtoets beter maakt dan verwacht, zullen wij als school het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de doorstroomtoets. Soms maken leerlingen de toets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.
Nadat dit besproken is met de leerling en diens ouders geeft de school uiterlijk 1 april het advies van de leerkracht door aan het voortgezet onderwijs (VO).
Naar het VO
In de loop van het schooljaar zal de school de leerlingen en hun ouders op de hoogte houden van open dagen van alle middelbare scholen in Epe en omgeving. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor voortgezet onderwijs (VO) volgt een afspraak tussen de leerkracht groep 8 en de brugklascoördinator van de VO-school. Hiermee willen wij bijdragen aan een soepele overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We bevorderen het onderlinge vertrouwen in de groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Hierdoor kunnen kinderen weer tot leren komen en leerkrachten aan lesgeven. De sociale veiligheid vinden we belangrijk en een prettig schoolklimaat voor kinderen willen we stimuleren.
We willen dat kinderen zich op een positieve manier weten te handhaven in sociaal (stressvolle) omstandigheden. We handelen hierbij vanuit dit perspectief: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.