Wat is de klachtenregeling?
Scholen zijn verplicht om een klachtenregeling te hebben. Onze school is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie onderwijs, die valt onder de stichting Onderwijsgeschillen. Het adres van de landelijke klachtencommissie is Postbus 85191, 3508 AD Utrecht.
De commissie is te bereiken onder telefoonnummer 030-2809591. De klachtenregeling kunt u inzien op school of opvragen bij het bestuursbureau van de stichting Present. Klachten kunnen in de meeste gevallen opgelost worden door ze op school te bespreken met de leerkracht of directie of met de speciaal daarvoor aangewezen contactpersoon. Indien het interne traject geen oplossing biedt, dan kan de klacht besproken worden met de externe vertrouwenspersoon of uiteindelijk worden behandeld door de landelijke klachtencommissie.
De interne contactpersoon is een binnen de school aangewezen functionaris voor de eerste opvang van leerlingen en/of ouders die een klacht hebben. Bij klachten op het gebied van machtsmisbruik verwijst de contactpersoon naar de externe vertrouwenspersoon en helpt ouders/leerlingen eventueel het eerste contact te leggen. Daarnaast heeft de interne contactpersoon een taak op het gebeid van het verbeteren van het schoolklimaat en de veiligheid op scholen. De interne contactpersoon (tevens pest coördinator) op onze school Moniek Groeneveld i.s.m. E.van Ede.
Een externe vertrouwenspersoon heeft vooral een taak in de opvang en de hulpverlening. Deze persoon begeleidt en ondersteunt ouders, leerlingen en medewerkers van school bij de behandeling van klachten waarbij sprake is van machtsmisbruik. Van machtsmisbruik is onder andere sprake in geval van seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld. De externe vertrouwenspersoon is er alleen voor klachten tussen ouders/leerlingen en medewerkers van een school en tussen leerlingen onderling. De externe persoon (en ook de klachtencommissie) is er dus niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Indien u een klacht heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Deze kijkt hoe de klacht het beste aangepakt kan worden. In eerste instantie zal er altijd geprobeerd worden een oplossing te zoeken tussen ouders / leerlingen en school. Indien dit niet lukt, kan overwogen worden een klacht in te dienen bij de klachtencommissie.
Als externe vertrouwenspersoon is voor onze school aangewezen mevr. J. Jongert, van menscounselling, Oosterleek 15, 1609 GA Oosterleek, tel. nr. 06-15566929, www.menscounselling.nl