Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsverdeling nieuwe schooljaar:
Aan het eind van ieder schooljaar (juni) wordt de groepsverdeling voor het volgende schooljaar bekend gemaakt in het KAS-journaal. Het uitganspunt voor deze verdeling is ieder schooljaar weer het kunnen geven van goed onderwijs. Hierbij spelen een heleboel factoren een rol, zoals groepsgrootte (het liefst maximaal 25 leerlingen), verdeling jongens/meisjes, verdeling van zorg (zowel cognitief als sociaal-emotioneel), onderwijsbehoefte van leerlingen, etc. Doordat er jaarlijks zo'n 25 tot 35 leerlingen instromen op onze school, kan het steeds vaker voorkomen dat we bij de groepsverdeling combinatieklassen moeten maken. Dit betekent automatisch dat het niet vanzelfsprekend is dat leerlingen ieder schooljaar weer in dezelfde samenstelling in dezelfde klas komen. Door hier van te voren al goed aandacht aan te besteden in de klas en bij de gesprekken met ouders, willen we hiermee eventuele teleurstelling van leerlingen en/of ouders zien te voorkomen. De criteria voor de verdeling, zoals hierboven besproken, zijn leidend voor de nieuwe indeling. Er wordt na publicatie van de verdeling niet meer gewisseld van leerlingen tussen de groepen. Pas als blijkt dat een leerling gedurende het schooljaar niet goed op zijn/haar plek is in een klas, kan er besloten worden om een leerling te plaatsen in een ander klas.
Overgangscriteria:
Of een kind overgaat naar een volgend leerjaar wordt door de school bepaald. Dit geldt voor alle groepen. Hier bestaan geen wettelijke regels voor.
Overgang van groep 2 naar groep 3.
Bij de overgang van onze leerlingen van groep 2 naar groep 3, kijken wij of de ontwikkeling van het kind ver genoeg is om naar groep 3 te gaan. Wanneer wij twijfels hebben of de ontwikkeling van uw kind hierin voldoende is, zullen wij dit met u als ouders/verzorgers al bij het tweede contactmoment (februari/maart) bespreken. In mei/juni, zullen we vervolgens bepalen of uw kind wel of niet naar groep 3 kan. In het uiterste geval kan ervoor gekozen worden om een proefplaatsing in groep 3 te overwegen. Dit is echter zeer uitzonderlijk en moet weloverwogen gedaan worden, omdat er kans bestaat dat de leerling daarna weer teruggaat naar groep 2.
Zittenblijven of versnellen
Vanaf groep 3 zal een kind alleen in uitzonderlijke gevallen nog blijven zitten. Wij zijn als school ervan overtuigd dat we de leerstof en instructies moeten aanpassen aan de onderwijsbehoefte van ieder kind. Hiermee willen we een zo soepel mogelijke doorstroom naar het VO verzorgen. Soms kan het echter voorkomen dat een leerling achterblijft in zijn/haar ontwikkeling of juist een (grote) sprong maakt. In dit geval kan ervoor gekozen worden om een leerling te laten doubleren (zittenblijven) of te laten versnellen (een groep overslaan). Ook deze keuzes zullen vroegtijdig worden besproken met de ouders/verzorgers. Soms kan hierbij ook gekozen worden om de leerling uiteindelijk in groep 7 uit te laten stromen naar het Praktijkonderwijs (PRO), naar een Intermezzo klas of toch gewoon naar een reguliere VO klas, omdat de leerling hiervoor oud genoeg is.
Bewegend leren
Bewegen is belangrijk voor de motorische ontwikkeling en motorisch vaardig zijn is van belang bij het ontdekken en verkennen van de omgeving om je heen. De effecten van bewegen zijn echter veel breder. Zo heeft bewegen een positief effect op de gezondheid en is bewegen van belang bij de ontwikkeling van de hersenen. Daarnaast is bewegen belangrijk bij het leren van taal en sociale omgang met leeftijdsgenootjes. De leerlingen van de groepen 1 t/m 2 krijgen wekelijks meerdere malen gym in de speelzaal en rondom school van zowel de eigen leerkracht als van onze vakdocent gym. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 krijgen 2 gymnastieklessen in de week van een uur. Deze gymlessen krijgen zij van dezelfde vakdocent. Dit is 1 uur gym in de gymzaal en 1 uur buiten. Aangeraden wordt om de kinderen op de gymdagen makkelijk zittende kleding en schoeisel aan te trekken, waarin zij zich makkelijk kunnen bewegen. De dagen dat er geen gymles is voor de leerlingen, krijgen zij bewegend leren van de eigen leerkracht tijdens de reguliere lessen. Bewegend leren is natuurlijk geen gym, maar bij bewegend leren wordt een lesactiviteit gekoppeld aan bewegingsoefeningen. Dit kan zowel bij de instructie als bij het verwerken van de leerstof zijn. Deze oefeningen duren gemiddeld 5 tot maximaal 15 minuten per keer.
Muziekles
Elke donderdag krijgen onze leerlingen muziekles van een vakleerkracht in het muzieklokaal. Onderzoek laat zien dat ook muziek een positief effect heeft op de ontwikkeling van kinderen. Het vergroot hun wereld en levert een bijdrage op cognitief, emotioneel, sociaal en creatief vlak. Wij hebben een vakleerkracht muziek die wekelijks op donderdag voor de leerlingen van de groepen 3 t/m 8 muzieklessen verzorgt. Ook de leerlingen van de groepen 1/2 krijgen om de week les van dezelfde vakdocent muziek. Daarnaast hebben alle leerlingen soms ook muziek van hun eigen leerkracht.
Het lesgeven aan de groepen 1 en 2 verschilt iets van die aan andere groepen. Het leerstofaanbod verloopt vanuit een beredeneerd aanbod met o.a. behulp van de methode Schatkist. Het werken/leren in de groepen 1 en 2 gebeurt veelal spelenderwijs, waarbij er wordt gewerkt aan tafels en in hoeken. Voor bewegingsonderwijs maken we gebruik van het schoolplein en het speellokaal. Een keer per week wordt er een half uur gym gegeven door een vakdocent gym. De leerlingen van de groepen 2 krijgen op vrijdag nog een extra half uur gym van dezelfde gymdocent.
We bieden de leerlingen in de groepen 1/2 heel veel verschillende keuzemogelijkheden om tegemoet te komen aan de verschillen in ontwikkeling en interesses. Door observatie en registratie in het kleuter observatiesysteem BOSOS volgen we de ontwikkeling van ieder kind in de onderbouw.
Onze school werkt volgens een continurooster (5-gelijke dagen model) met 5 dagen van 8.30 uur tot 14.00 uur. Hierbij eten de leerlingen tussen de middag op school. De leerlingen van de groepen 1 zijn op vrijdag nog vrij en de leerlingen van de groepen 2 gaan op vrijdag tot 12.00 uur naar school. De wettelijke onderwijstijd voor de groepen 1 t/m 8 is vastgesteld op minimaal 7520 uur. Per schooljaar zijn er extra vrije dagen voor de leerlingen ingeroosterd binnen de gestelde onderwijstijd. Dit zijn landelijk vastgestelde feestdagen buiten het vakantierooster om en (mid)dagen die gebruikt worden voor scholing van het team (studie dagen of studiemiddagen). Deze dagen worden jaarlijks vastgesteld. Met het gehanteerde rooster en de daarbij behorende schooltijden voldoen wij ruimschoots aan de minimaal wettelijk vastgestelde onderwijsuren van 7520 uur.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s)/verzorger(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen aan het DOA. Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u hier ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De begeleiding van de hoog- en meerbegaafden is in het schooljaar 2022/2023 opgezet. Deze willen we in de komende jaren voortzetten/verbeteren. Door ons eigen leerlingvolgsysteem, zijn de leerkrachten nog beter in staat om de ontwikkeling van iedere kind te volgen en hierdoor de ondersteuningsbehoefte van iedere leerling beter in kaart te brengen.
Kinderen van 2,5 tot 4 jaar kunnen zich op onze voorschool ontwikkelen op een speelse manier. Ze leren spelen met leeftijdsgenootjes in een veilige en rijke omgeving. Doordat de voorschool gevestigd is in basisschool Kardinaal Alfrinkschool, is de overgang naar groep 1 minder groot. Ook bieden wij een doorgaande ontwikkellijn door de nauwe samenwerking. De kinderen kennen de school, de omgeving en de leerkrachten immers al. Spelen is voor kinderen niet alleen een manier om zich te uiten, maar ook de manier om te leren en zich te ontwikkelen. Een rustige ongedwongen sfeer is een voorwaarde voor kinderen om tot spel en ontwikkeling te komen. Door mee te doen met de groep leren peuters razendsnel belangrijke (sociale) vaardigheden aan. Een kind dat spelervaring opdoet op de voorschool, kan met meer zelfvertrouwen beginnen aan de basisschool. Met behulp van het VVE programma Uk&Puk worden de activiteiten gestructureerd aangeboden en bestrijken het gehele brede terrein van de ontwikkeling van de peuters. Naast de stimulering van de taalontwikkeling wordt met behulp van uitdagende activiteiten veel aandacht besteed aan de rekenvaardigheid, de motoriek, sociale vaardigheden en normen en waarden.
Voor vragen over de voorschool of wanneer u uw kind wilt inschrijven, kunt u contact opnemen met school via [email protected] of via Tamariki via de website www.tamariki.nl