Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Diedeldoorn hebben wij een externe coach voor het bewegend leren voor alle kinderen.
We hebben ook leerkrachten, intern en extern, met specifieke expertise betreffende diverse vakgebieden: bewegend leren, taal, rekenen, cultuur, muziek, ICT en Engels.
De wettelijke onderwijstijd voor groep 1 t/m 8 is minimaal 7520 uur. Voor de leerlingen van groep 1 t/m 4 bieden we minimaal 3520 uren aan. We voldoen hiermee aan de wettelijk vastgestelde onderwijstijd. Daarnaast houden we nog uren over voor een extra dag vrij voor de kinderen. Dit zijn dagen of dagdelen die gebruikt worden voor bijv. nascholing van het team, voor besprekingen van de individuele leerlingenzorg of voor een bezinningsdag.
De wettelijk verplichte onderwijstijd voor groep 1 t/m 8 is minimaal 7520 uur. Voor de leerlingen van groep 3 t/m 8 bieden we minimaal 3760 uren aan. We voldoen hiermee goed aan de wettelijk vastgestelde onderwijstijd. Daarmee houden we nog uren over voor een extra dagen vrij voor de leerlingen. Dit zijn dagen of dagdelen die gebruikt worden voor bijv. nascholing van het team, voor besprekingen van de individuele leerlingenzorg of voor een bezinningsdag.
Groep 1 t/m 4 minimaal 3520 (4 jaar)/ Groep 5 t/m 8 minimaal 3760 (4 jaar)
Over de groepen nog 240 inzetten op jaarbasis, in totaal 7520 in 8 jaren basisonderwijs
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl
Natuurlijk kan de intern begeleider u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Intensievere inzet van het bewegend leren
- Extra begeleiding door onderwijsassistenten/leerkrachtondersteuners
- Verder bekwamen in kennis en kunde met betrekking tot meer- en hoogbegaafdheid
Op de Diedeldoorn bieden we naast onderwijs ook kinderopvang aan.
In ons gebouw hebben we een voorschool (peuteropvang) en buitenschoolse opvang (BSO). We werken volgens de richtlijnen van de gezonde kinderopvang. Dit betekent dat we bewust omgaan met voeding, beweging en de natuur. Want hoe eerder kinderen gezond gedrag aanleren, hoe beter het is. Ze hebben daar tenslotte de rest van hun leven profijt van.