Windkracht 10

Pampuspad 45 8304 DR Emmeloord

Schoolfoto van Windkracht 10

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets in groep 8 zijn belangrijk voor de individuele kinderen: we bekijken of het advies dat door de school gegeven is, overeenkomt met het advies dat uit de eindtoets komt. Wij gebruiken daarvoor de AMN-eindtoets.

Daarnaast is de uitslag van deze toets belangrijk om ons onderwijs te evalueren. Daarvoor gebruiken we de meetmethode die de inspectie hanteert. We worden dan als school vergeleken met vergelijkbare scholen.

De beoordeling van de Inspectie is gebaseerd op de referentieniveaus. Er wordt gekeken of voldoende kinderen aan de referentieniveaus voldoen. 85% van alle kinderen moet voldoen aan 1f en 42,5% (dit is voor alle scholen een ander percentage) moet voldoen aan 2f/1s. Vanwege twee coronajaren heeft de Inspectie de normering aangepast.
De ondergrens is voor nu: 1f: 80% en 2f/1s: 33%.

Als school streven we naar een percentage van 90% dat 1f haalt en 45% dat 1f/2s haalt.

In het schooljaar 2023-2024 heeft 100% van de kinderen 1f gehaald (op alle onderdelen: rekenen, taalverzorging en lezen), 64% haalde 1s/2f voor lezen, 55% haalde 1s/2f voor taal en 27% haalde 1s/2f voor rekenen. 

De beoordeling door de inspectie is gebaseerd op het gemiddelde van drie jaren.
Het resultaat is dan voor ons: 1f: 94,6 en 2f/1s: 47,3%. Daarmee voldoen we aan de Inspectienorm.

De volgende schooladviezen zijn gegeven in het 2023-2024:
VMBO-basis: 8%
VMBO-kader:15%
VMBO-kader/TL: 8%
VMBO-TL: 30%
TL/HAVO: 15%
HAVO/VWO: 8%
VWO: 16%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerkrachten volgen dagelijks de ontwikkeling van de kinderen. Dit doen zij door observaties, door het bekijken van het gemaakte werk en door gesprekken met kinderen. Op die manier kunnen zij direct inspelen op wat kinderen nodig hebben.

Daarnaast volgen zij de kinderen met behulp van de methodetoetsen. Zo zien zij of de leerstof van een periode van drie tot vier weken wordt beheerst. 

En tot slot worden de tussenresultaten gemeten met de leerlingvolgsysteemtoetsen die vanaf groep 3 twee keer per jaar worden afgenomen in januari en in mei/juni.

Om goed af te stemmen de onderwijsbehoeften van de kinderen werken we met een korte (dag/week), middellange (blok) en lange (LVS-toetsen) cyclus. Dit helpt de leerkrachten te zien wat de kinderen nodig hebben om tot leren te komen. Alle informatie die de leerkrachten verzamelen, wordt daarvoor gebruikt

De opbrengsten van ons onderwijs wordt door de leerkrachten besproken met de Intern Begeleider, die het op haar beurt bespreekt met de directeur. Tenslotte wordt er door de directeur en de Intern Begeleider verantwoording afgelegd aan het bestuur.

Tijdens deze besprekingen wordt altijd gekeken naar hoe we het onderwijs nog beter kunnen afstemmen.

Ambitieniveau

Voor de leerlingvolgsysteemtoetsen hebben we een ambitieniveau vastgesteld voor de te behalen streefniveaus. We streven ernaar dat 90% van de kinderen het niveau 1f haalt en 45% van de kinderen het niveau 2f/1s. Daarmee is onze ambitie hoger dan de ondergrens die de inspectie voor onze school stelt: 85% 1f en 42,5% 2f/1s.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 7 wordt op basis van het leerlingvolgsysteem en observaties van de leerkracht een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs gegeven. Dit advies wordt door de leerkracht voorbesproken met de Intern Begeleider en daarna gedeeld met ouders en kind tijdens een adviesgesprek. 

In groep 8 krijgen de kinderen tussen 10 en 31 januari het voorlopig schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de resultaten uit groep 6, 7 en 8 en op inzet, motivatie en werkhouding.
In de eerste weken van februari wordt de 'doorstroomtoets' (voorheen eindtoets) afgenomen. De uitslag komt uiterlijk 15 maart bij de school binnen. Voor 24 maart krijgen de kinderen en hun ouders het definitieve schooladvies.
Als de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het schooladvies, wordt het schooladvies bijgesteld. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten dit niet op te volgen. Elk definitief advies dat lager is dan het toetsadvies moet onderbouwd worden naar ouders en opgenomen worden in ParnasSys.

Tussen 25 en 31 maart moeten alle kinderen worden aangemeld (door hun ouders) op de middelbare school van hun keuze. 
Uiterlijk half mei krijgen de ouders bericht van plaatsing op de VO-school.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen die zich veilig voelen en met plezier naar school gaan, presteren beter.

Iedereen heeft de verantwoordelijkheid (één van de daltonkernwaarden) om bij te dragen aan een prettige omgeving. Dat verwachten we van iedere betrokkene bij de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respectvol
  • plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven