Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ods Windkracht 10 is een daltonschool. Het daltonconcept is gebaseerd op een vijftal kernwaarden, die sterk verweven zijn met onze eigen kernwaarden.
Der kernwaarden van het daltononderwijs: verantwoordelijk, samenwerken, zelfstandigheid, effectiviteit, reflecteren en borging. In ons daltonhandboek staat veel informatie over daltononderwijs. Je vindt dit handboek op de website: www.odswindkracht10.nl
De onderwijstijd die we aan de verschillende vak-en vormingsgebieden besteden, hebben we hieronder in percentage weergegeven. Doordat leerkrachten goed afstemmen op de individuele kinderen en de groep zijn dit geen vaststaande cijfers.
- Taalontwikkeling: 20%
- Rekenontwikkeling: 20%
- Wereldoriëntatie: 10%
- Bewegingsonderwijs: 20%
- Creatieve ontwikkeling: 15%
- Spelontwikkeling: 10%
- Levensbeschouwing: 5%
De onderwijstijd die we aan de verschillende vak-en vormingsgebieden besteden, hebben we hieronder in percentage weergegeven. Doordat leerkrachten goed afstemmen op de individuele kinderen en de groep zijn dit geen vaststaande cijfers.
- Lezen/taal/schrijven: groep 3/4 35%, groep 5/8 30%
- Rekenen: groep 3/4 30%, groep 5/8 30%
- Wereldoriëntatie: groep 3/4 10%, groep 5/8 20%
- Creatieve ontwikkeling: groep 3/4 10%, groep 5/8 5%
- Bewegingsonderwijs: groep 3/4 10%, groep 5/8 5%
- Levensbeschouwing: groep 3/4 5%, groep 5/8 5%
- Engels: groep 7/8 5%
Vakgebieden en methodes:
Voor alle vakgebieden zijn kerndoelen vastgesteld. Door de inzet van onze methoden voldoen we aan kerndoelen. De kerndoelen voor het basisonderwijs zijn te vinden in het kerndoelenboekje: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2006/04/28/kerndoelenboekje
We gebruiken de volgende methodes:
- 'Onderbouwd': alle ontwikkelingsgebieden voor groep 1/2;
- 'Lijn 3': aanvankelijk lezen voor groep 3;
- 'Staal taal': taal voor groep 4 tot en met 8;
- 'Staal spelling': spelling voor groep 3 tot en met 8;
- 'Pluspunt': rekenen voor groep 3 tot en met 8;
- 'Blink lezen': begrijpend lezen voor groep 4 tot en met 8;
- 'Klinkers': schrijven voor groep 3 tot en met 8;
- 'Groove me': Engels voor groep 7 en 8;
- 'Blink Wereld': methode waar aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek zijn geïntegreerd voor groep 5 tot en met 8.
Passend onderwijs is de naam voor hoe we binnen het onderwijs zorgen dat alle kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De bedoeling van Passend onderwijs is dat kinderen zoveel mogelijk dichtbij huis, op de eigen basisschool, onderwijs krijgen dat bij hen past. Hoe we op onze school kinderen extra hulp en aandacht geven, lees je in ons document ‘Ondersteuningsprofiel’, dat je kunt vinden op de website.
De basisondersteuning wordt gegeven in de groep door de leerkracht. We streven ernaar de groepen klein te houden, zodat de leerkracht voldoende aandacht heeft voor het individuele kind. Als een kind speciale onderwijsbehoeften heeft, zoekt de leerkracht samen met de IB'er naar mogelijkheden om daaraan te kunnen voldoen.
Als we specialistische hulp nodig hebben bij de begeleiding van een leerling, kunnen we een beroep doen op het expertisecentrum Noordoostpolder. Vanuit het expertisecentrum werken orthopedagogen en andere specialisten op onder andere het gebied van dyslexie, hoogbegaafdheid en gedrag. Ook een specialist op het gebied van leer- en gedragsproblemen van de school voor speciaal basisonderwijs De Klimboom werkt vanuit het expertisecentrum voor de basisscholen. Wanneer we specialisten van buiten onze school willen inschakelen, gebeurt dat overigens altijd in overleg met de ouders. Deskundigen vanuit het speciaal onderwijs kunnen we eveneens gemakkelijk om advies vragen. Met alle basisscholen in de polder en op Urk werken we namelijk samen met de scholen voor speciaal onderwijs, binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Noordoostpolder-Urk PO2402. Alle informatie over Passend onderwijs in de Noordoostpolder vindt je op de website van het samenwerkingsverband: www.passendonderwijsnu.nl.Wij willen onderwijs bieden aan een grote groep kinderen. We hebben geen speciale faciliteiten daarvoor beschikbaar, maar streven er wel naar de groepen zo klein mogelijk te houden. We zullen steeds individueel bekijken of we een kind voldoende ondersteuning kunnen bieden. Daarbij is de ondersteuningsbehoefte van het kind belangrijk, maar ook de ondersteuningsbehoefte van de groep waar het kind in zit of in zou komen.
Bij inschrijving van leerlingen hebben de ouders informatieplicht om de school de volledige en goede informatie te geven over hun kind. De school heeft zorgplicht. Als de school niet de goede ondersteuning kan bieden en alle mogelijkheden zijn geprobeerd, wordt er samen met ouders gekeken naar een passende onderwijsplek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We volgen onze leerlingen dagelijks en kunnen daarom de volgende dag al inspelen op de onderwijsbehoefte van de kinderen. Daarnaast zorgen we voor een goede analyse van methodetoetsen en onafhankelijke toetsen, zodat we de resultaten daarvan ook kunnen gebruiken om af te stemmen op wat de kinderen nodig hebben. Deze manier van werken en de administratie ervan blijven we optimaliseren om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.
In de hele school gaan we meer aandacht besteden aan de taal- en leesontwikkeling. Onze kinderen zijn gebaat bij een rijke taal om daarmee de woordenschat en de kennis van de wereld te vergroten. Dit zal leiden tot meer leesplezier en het beter kunnen begrijpen van teksten.
Daarom is de keuze gemaakt om te gaan werken met Blink Lezen en Blink Wereld, zodat er meer thematisch gewerkt wordt en de taalontwikkeling nog meer aandacht krijgt.
Als kinderen bij ons op school starten, vindt een goede overdracht plaats met de peuteropvang/kinderopvang. Daardoor kunnen we vanaf het begin goed inspelen op wat de kinderen nodig hebben.
In groep 1/2 wordt het programma 'Digikeuzebord' gebruikt. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal wordt door middel van directe instructie aangeboden. De ontwikkeling van kleuters verloopt sprongsgewijs en daarom wordt er gewerkt met individuele handelingsplannen, maar ook plannen op groepsniveau. Dagelijks worden de kinderen geobserveerd en wordt de ontwikkeling van de kinderen vastgelegd. Daardoor kan de leerkracht goed afstemmen op wat de kinderen nodig hebben.
Er zijn verschillen tussen kinderen en daar waar nodig intensiveren we met name het taalaanbod. In het schooljaar 2024-2025 gaan we ons aanbod (nog) meer richten op de taalontwikkeling van de kinderen. Daarvoor is een training 'Woorden in prenten' gevolgd.We gebruiken de SLO-doelen als richtlijn voor de ontwikkeling van de kinderen en werken toe naar een vloeiende overgang naar groep 3.