Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ods Windkracht 10 is een daltonschool. Het daltonconcept is gebaseerd op een vijftal kernwaarden, die sterk verweven zijn met onze eigen kernwaarden.
Der kernwaarden van het daltononderwijs: verantwoordelijk, samenwerken, zelfstandigheid, effectiviteit, reflecteren en borging. In ons daltonhandboek staat veel informatie over daltononderwijs. U vindt dit handboek op de website: www.odswindkracht10.nl
De onderwijstijd die we aan de verschillende vak-en vormingsgebieden besteden, hebben we hieronder in percentage weergegeven. Doordat leerkrachten goed afstemmen op de individuele kinderen en de groep zijn dit geen vaststaande cijfers.
- Taalontwikkeling: 20%
- Rekenontwikkeling: 20%
- Wereldoriëntatie: 15%
- Bewegingsonderwijs: 20%
- Creatieve ontwikkeling: 15%
- Spelontwikkeling: 10%
We gebruiken de methode 'Onderbouwd' voor alle vakgebieden.
De onderwijstijd die we aan de verschillende vak-en vormingsgebieden besteden, hebben we hieronder in percentage weergegeven. Doordat leerkrachten goed afstemmen op de individuele kinderen en de groep zijn dit geen vaststaande cijfers.
- Lezen/taal/schrijven: groep 3/4 35%, groep 5/8 30%
- Rekenen: groep 3/4 30%, groep 5/8 30%
- Wereldoriëntatie: groep 3/4 10%, groep 5/8 20%
- Creatieve ontwikkeling: groep 3/4 10%, groep 5/8 5%
- Bewegingsonderwijs: groep 3/4 10%, groep 5/8 5%
- Levensbeschouwing: groep 3/4 5%, groep 5/8 5%
- Engels: groep 7/8 5%
Vakgebieden en methodes:
Voor alle vakgebieden zijn kerndoelen vastgesteld. Door de inzet van onze methoden voldoen we aan kerndoelen. De kerndoelen voor het basisonderwijs zijn te vinden in het kerndoelenboekje: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2006/04/28/kerndoelenboekje
We gebruiken de volgende methodes:
- 'Onderbouwd': alle ontwikkelingsgebieden voor groep 1/2;
- 'Lijn 3': aanvankelijk lezen voor groep 3;
- 'Staal taal': taal voor groep 4 tot en met 8;
- 'Staal spelling': spelling voor groep 3 tot en met 8;
- 'Pluspunt': rekenen voor groep 3 tot en met 8;
- 'Blink lezen': begrijpend lezen voor groep 4 tot en met 8;
- 'Klinkers': schrijven voor groep 3 tot en met 8;
- 'Groove me': Engels voor groep 7 en 8;
- 'Wijzer'!: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek voor groep 5 tot en met 8.
Passend onderwijs is de naam voor hoe we binnen het onderwijs zorgen dat alle kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De bedoeling van Passend onderwijs is dat kinderen zoveel mogelijk dichtbij huis, op de eigen basisschool, onderwijs krijgen dat bij hen past. Hoe we op onze school kinderen extra hulp en aandacht geven, leest u in ons document ‘Ondersteuningsprofiel’, dat u kunt vinden op de website.
Wanneer we specialistische hulp nodig hebben bij de begeleiding van een leerling, kunnen we een beroep doen op het expertisecentrum Noordoostpolder. Vanuit het expertisecentrum werken orthopedagogen en andere specialisten op onder andere het gebied van dyslexie, hoogbegaafdheid en gedrag. Ook een specialist op het gebied van leer- en gedragsproblemen van de school voor speciaal basisonderwijs De Klimboom werkt vanuit het expertisecentrum voor de basisscholen. Wanneer we specialisten van buiten onze school willen inschakelen, gebeurt dat overigens altijd in overleg met de ouders. Deskundigen vanuit het speciaal onderwijs kunnen we eveneens gemakkelijk om advies vragen. Met alle basisscholen in de polder en op Urk werken we namelijk samen met de scholen voor speciaal onderwijs, binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Noordoostpolder-Urk PO2402. Alle informatie over Passend onderwijs in de Noordoostpolder vindt u op de website van het samenwerkingsverband: www.passendonderwijsnu.nl.
Wij willen onderwijs bieden aan een grote groep kinderen. We hebben geen speciale faciliteiten daarvoor beschikbaar, maar streven er wel naar de groepen zo klein mogelijk te houden. We zullen steeds individueel bekijken of we een kind voldoende ondersteuning kunnen bieden. Daarbij is de ondersteuningsbehoefte van het kind belangrijk, maar ook de ondersteuningsbehoefte van de groep waar het kind in zit of in zou komen.
Als alle mogelijkheden zijn geprobeerd en we toch de goede ondersteuning niet kunnen bieden aan een kind wordt er samen met de ouders gezocht naar een passende onderwijsplek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zijn bezig met 'kort-cyclisch werken'. We volgen onze leerlingen dagelijks en kunnen daarom de volgende dag al inspelen op de onderwijsbehoefte van de kinderen. Daarnaast zorgen we voor een goede analyse van methodetoetsen en onafhankelijke toetsen, zodat we de resultaten daarvan ook kunnen gebruiken om af te stemmen op wat de kinderen nodig hebben. Deze manier van werken en de administratie ervan gaan we optimaliseren om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.
In de hele school gaan we meer en aandacht besteden aan de taal- en leesontwikkeling. Onze kinderen zijn gebaat bij een rijke taal om daarmee de woordenschat en de kennis van de wereld te vergroten. Dit zal leiden tot meer leesplezier en het beter kunnen begrijpen van teksten.
In groep 1/2 wordt het programma 'Onderbouwd' gebruikt. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal wordt door middel van directe instructie aangeboden. Elk kind kan in Onderbouwd werken en leren op het niveau waar het op dat moment aan toe is. De ontwikkeling van kleuters verloopt sprongsgewijs en daarom wordt er gewerkt met individuele handelingsplannen, maar ook plannen op groepsniveau. Dagelijkse worden de kinderen geobserveerd en wordt de ontwikkeling van de kinderen vastgelegd. Daardoor kan de leerkracht goed afstemmen op wat de kinderen nodig hebben.
In het schooljaar 2023-2024 gaan we ons aanbod (nog) meer richten op de taalontwikkeling van de kinderen. We gaan werken met 'Woorden in prenten'.
Er vindt een goede overdracht plaats als de kinderen van de peuteropvang/kinderopvang de stap maken naar het basisonderwijs.