SALTO-school de Bergen

Schouwbroekseweg 7 5616 NV Eindhoven

Schoolfoto van SALTO-school de Bergen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Basisscholen nemen in februari een doorstroomtoets af. Op SALTO-school de Bergen wordt de Route-8 toets afgenomen. Het resultaat van de eindtoets, gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de kind kenmerken bepalen het advies voor het voortgezet onderwijs. Het schooladvies is leidend voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. 

Route-8 is een adaptieve toets die wij in 2 ochtenden bij de kinderen digitaal afnemen. Route-8 rapporteert over de domeinen taal en rekenen. Het scorerapport geeft per domein en per deeltoets aan wat het bijbehorende niveau van de leerling is. Ook is er een totaalscore voor de domeinen taal en rekenen (Taal totaal en Rekenen totaal). De score wordt weergegeven met een schaal van 100 tot 300. Het domein taal bestaat uit vijf deeltoetsen: leesvaardigheid, taalverzorging, woordenschat, begrippenlijst en luistervaardigheid. Het domein rekenen bestaat uit vier deeltoetsen: getallen, verhoudingen, meten & meetkunde en verbanden.

Het tijdpad (landelijk) richting aanmelding op een school voor het voortgezet onderwijs is als volgt:

  • Scholen melden zich vanaf 1 oktober tot 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (voortgezet onderwijs).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden de leerlingen op verschillende manier getoetst:

  • methodegebonden toetsen
  • Cito-toetsen

De voortgang van het leren van de kinderen wordt nauwlettend gevolgd. Vorderingen worden vastgelegd in de registratiemap, het digitale leerlingdossier (Parnassys) en het CITO leerlingvolgsysteem (LOVS). De ontwikkeling van de kleuters wordt ook vastgelegd in het observatie- en registratiesysteem KIJK!. De leerlingen krijgen pas een rapport als ze langer dan een half jaar naar school gaan. De rapporten voor de kleuters geven een ontwikkelingsstadium van de kinderen aan en zijn niet bedoeld om prestatiegerichte informatie te geven. Deze verzameling van gegevens geeft een duidelijk beeld van de ontwikkeling van de betreffende leerling op een bepaald vakgebied.  

Leerlingen krijgen drie keer per jaar, eind november, medio maart en aan het einde van het schooljaar een rapport. De leerkracht bespreekt het rapport van november en maart met de ouders. Bij het laatste rapport vindt er alleen een gesprek plaats op verzoek van ouders of leerkracht. Mocht er tussentijds aanleiding zijn of wilt u anderszins op de hoogte gebracht worden, dan kunt u altijd contact opnemen met de groepsleerkracht.  

De gegevens van de leerling worden bijgehouden in het leerlingendossier en zijn strikt vertrouwelijk. De ouders kunnen inzage krijgen in het leerlingendossier van hun eigen kind(eren).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school evalueert systematisch de leeropbrengsten. Deze evaluatie vindt in ieder geval plaats na iedere afname van de landelijke toetsen (cito). Verder vindt de evaluatie van het onderwijsleerproces plaats met behulp van de kwaliteitskaarten van Cees Bos. Deze werkwijze is systematisch en cyclisch. De verbeterpunten die uit de evaluatie naar voren komen, worden verwerkt in de jaarplanning / meerjarenplanning.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal Sterke Groep

Bij deze aanpak zijn conflicten op school aanzienlijk minder, de kinderen zijn socialer en meer tevreden. Het driehoekgesprek en de wekelijkse sociokring spelen hierin een belangrijke rol. Als team hebben we een gezamenlijke aanpak in het oplossen en bespreken van conflicten. Dit leidt tot gevoelens van rechtvaardigheid bij kinderen waardoor deze conflicten opgelost worden. De aanpak staat beschreven in het ouderboekje: Sociaal Sterke Groep: Prettig met elkaar omgaan. Dit boekje ontvangt elke ouder die zijn/haar kind bij ons op school inschrijft.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij gaan correct met elkaar om
  • Wij gaan prettig met elkaar om
  • Ik verbeter de omgang

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven