IKC Op d'n Esch

Meidoornstraat 36 7151 ZT Eibergen

  • vooraanzicht
  • Natuurlijk klimtoestel op plein, biedt uitdaging aan alle leeftijden.
  • Uitdagend plein gericht op de jonge kinderen.
  • We werken op school met werkboeken als ook met devices. Wij noemen dit blended learning.
  • Wij zijn een BAS school. Vanuit deze structuur bieden wij onze lessen aan in de klassen. Samenwerken is één van de pijlers van BAS.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score voor het schooljaar 2020-2021 was 535,8. Het landelijk gemiddelde was 535,0

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen:

De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde, niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Hierin staan alle niet-methode gebonden toetsen vermeld. De methodegebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken:

  • Groepsbespreking:
    Vier keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen leerkracht en zorgcoördinator georganiseerd waarbij onder andere de groepsresultaten (LOVS en methode afhankelijke toetsen), en individuele leerresultaten en het groepsplan worden geëvalueerd en opgesteld.
  • Teamoverleg:
    Eenmaal per jaar worden de LOVS resultaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Doelen worden geëvalueerd en wanneer nodig wordt het onderwijsaanbod bijgesteld. Deze bevindingen zijn ook terug te vinden in de groepsplannen.

Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten. Deze doelstellingen worden geformuleerd op:

1. Schoolniveau
Vanuit de trendanalyses formuleert de school schooldoelstellingen. Hierbij wordt een percentage leerlingen aangegeven, waarvan de school wil dat zij op I, II en III niveau scoren. Dit gebeurt per afgenomen Citotoets.

2. Groepsniveau
De leerkracht signaleert en analyseert, samen met de zorgcoördinator, de resultaten van de Citotoetsen. Dit leidt tot planmatig handelen: het groepsplan. Daarin geeft de leerkracht aan hoe de analyses vertaald worden naar de praktijk.

3. Individueel niveau:
Voor leerlingen die een individuele leerlijn volgen hetzij op cognitief gebied hetzij op sociaal-emotioneel gebied wordt er vier keer per schooljaar een handelingsplan gemaakt. Hierin worden onderwijsbehoeften, positieve kind kenmerken, aanpassingen in de lesstof/groepsplan, doelstellingen Cito LOVS toetsen, evaluatie- en actiepunten beschreven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij hebben een prettige samenwerking opgebouwd met de VO scholen in ons werk gebied. Hierin bekijken we samen met de VO school en de ouders en leerlingen naar de best passende plek. Ook kijken we of een leerling in aanmerking komt voor een LWOO traject. Voor de uitvoering van dit traject maken we gebruik van het samenwerkingsverband. 

De afgelopen jaren hebben wij ons gericht op de kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. We hebben de signaleringswaarden, zoals gesteld, vanuit de inspectie van onderwijs behaald. Dit ondanks de corona periode. Ook is de Cito score boven het landelijk gemiddelde. De komende schooljaren gaan wij verder met het verbeteren en het behouden van de kwaliteit van onze instructie.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden om op een goede manier met anderen om te gaan. En bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven