Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op IKC Op d'n Esch werken we met enkele groepen waar leerlingen bij leeftijdsgenoten in de klas zitten en samen spelen, leren en werken. Wij bieden ons onderwijs op (minstens) 3 niveaus aan en werken voorspelbaar en volgens onze BAS afspraken. Daarnaast geven de leerkrachten instructie volgens EDI. Hierin zijn alle leerkrachten getraind en hebben we schoolbrede afspraken gemaakt.
Onze leerkrachten zijn gemotiveerd, betrokken en makkelijk benaderbaar. Naast onze leerkrachten werkt er ook onderwijsondersteunend personeel bij ons op school evenals vakleerkrachten voor gym, muziek en humanistisch vormingsonderwijs. Omdat we ook opleidingsschool zijn hebben we ook vaak stagiaires op school.
We werken bij ons ook op school met SWPBS, SWPBS staat voor School Wide Positive Behavior Support (vaak afgekort tot PBS). Met deze preventieve aanpak van gedrag bouwen wij als school aan een leeromgeving waarin leraren en OOP zijn toegerust om al hun leerlingen te motiveren om aan de slag te gaan. SWPBS is een praktische aanpak die alle teamleden in de school concrete handvatten geeft om gedrag positief te beïnvloeden. Op deze manier samenwerken brengt veiligheid en daarmee ruimte om te leren.
Met name in de eerste twee leerjaren zijn de leerkrachten de hele dag door bezig met het bevorderen van taalgebruik. Hiermee spelen ze in op de behoeftes van de groep en de individuele leerling. Inspelen op actuele situaties is hierin een belangrijk gegeven voor de leerkrachten.
De onderwijstijd zoals hierboven beschreven is wat we aanbieden in de verschillende klassen. Een aantal lessen zal verweven zijn door de dag heen en les doorbrekend zijn. Het aanbieden van de lestijden en de frequentie wordt medebepaald door de vraag en doelstellingen die elke groep individueel heeft.
Onze basisschool staat open voor alle kinderen. Wij voldoen aan het Basisondersteuningsprofiel. We hebben mogelijkheden om vele verschillende kinderen op te vangen. Als we moeten beslissen over toelating, wordt bekeken of we de nodige deskundigheid in huis hebben om het kind een verantwoorde opvang te bieden. De doelstelling hierbij is om op een goede manier bij te dragen aan een optimale ontwikkeling van het kind. Factoren van deskundigheid, mogelijkheden en taakbelasting worden besproken. Als we besluiten tot toelating zal er op basis van een plan van aanpak, dat samen met de ouders wordt opgesteld, gehandeld worden. Tussentijds vinden er, waar nodig, evaluatiemomenten plaats. De evaluatie en de voortgangsprocedure bekijken we van schooljaar tot schooljaar. Ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van Scholen op de kaart.
Wanneer een leerkracht signaleert dat een leerling extra zorg nodig heeft, wordt dit altijd teruggekoppeld naar ouders. Wanneer de zorg groot blijft, kan het wenselijk zijn dat de zorgcoördinator bij deze gesprekken aanschuift om de zorg breder in kaart te brengen en mee te denken over mogelijke aanpassingen die gerealiseerd kunnen worden binnen de groep. Mocht dit niet voldoende opleveren en is er meer ondersteuning nodig, dan kan de school gebruik maken van de expertise van het samenwerkingsverband IJssel/Berkel of het Voormekaar team vanuit de gemeente, afhankelijk van de hulpvraag van ouders en school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Komend schooljaar werken we in de schoolorganisatie met verschillende kernteams. ieder kernteam bestaat uit teamleden. De kernteams worden gevormd op de vakgebieden:
- Rekenen
- Taal (waaronder spelling en lezen)
- Sociaal Emotioneel (PBS en Burgerschap)
- EDI
De kernteams dragen verantwoording voor de doorgaande lijn binnen onze school. Hiermee is ons onderwijs continu bezig met het nog beter worden en monitoren van ontwikkelingen.
Ook starten we komend schooljaar met de ontwikkeling PBS (positive behavior support. Dit is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Doel hiervan is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt.
Sinds april 2017 vormen wij samen met Kinderopvang Humankind ( de Meiboom) een Integraal Kind Centrum. Ook werken we samen met andere kinderopvangorganisaties in Eibergen en omgeving.
Aan het einde van de peuterperiode mag het kind, net voordat het 4 jaar wordt, 6 dagen op de basisschool wennen. Met de ouders en peuters met een VVE indicatie hebben we iedere 3 maanden voortgangsgesprekken. De zorgcoördinator van Op d'n Esch is hierbij aanwezig.
Om de doorgaande lijn van peuter- en kinderopvang naar groep 1 van Op d'n Esch te waarborgen, hebben de leerkrachten van groep 1 en 2 regelmatig contact met de pedagogisch medewerkers van de peuter- en kinderopvang. Zij bespreken dan diverse aspecten die te maken hebben met de ontwikkeling van het jonge kind.
Gezamenlijke activiteiten zijn:
- Spelen op het plein
- Samen gymmen
- Prentenboek voorlezen
- Reken en taalactiviteiten
- Samen vieringen vieren zoals: Kerst, Sinterklaas, Kinderboekenweek en Pasen