Basisschool De Kemp

Kempstraat 36 5987 AH Egchel

  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp
  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp
  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp
  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp
  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. Op IKC De Kemp maken de kinderen de digitale en adaptieve Route 8. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

De Route 8-toets verschaft niet alleen informatie over individuele leerlingen, maar levert ook informatie t.b.v. de evaluatie van het onderwijsprogramma van de school.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Niet alleen de eindopbrengsten van een school zijn van belang. De tussenresultaten zijn ook essentieel om te weten, dan kunnen we voorspellen of we op de juiste koers zitten. Vandaar dat we op De Kemp gebruik maken van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen.

  • Methode-afhankelijke toetsen: Vanuit de methode wordt lesstof aangeboden. Dit aanbod wordt in stukken verdeeld en steeds worden deze kleine stukjes getoetst om te weten of leerlingen de lesstof beheersen.
  • Methode-onafhankelijke toetsen: Dit zijn toetsen die los staan van de methodieken en twee maal per jaar afgenomen worden bij de leerlingen van groep 3-8. In deze toetsen worden de leerlingen bevraagd op hun toepassingskennis van het aanbod van de afgelopen periode.

Vanuit de schoolanalyse die 2x per jaar met het hele team plaatsvindt, krijgen wij een overzicht op schoolniveau rondom de brede ontwikkeling van het kind. We stellen doelen en ambities en hanteren daarbij de HGW-cyclus. Elke leerkracht gaat aan de hand van de resultaten uit de schoolanalyse aan de slag voor de eigen groep. Op deze wijze kan de leerkracht het onderwijsaanbod voor de daarop volgende periode aanpassen en voorbereiden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Halverwege groep 7 ontvangen de leerlingen een 'voorzichtig' advies voor het VO (Voortgezet Onderwijs). Eind groep 7 wordt vervolgens een 'voorlopig' advies gegeven. In groep 8 wordt dit advies ook uitgebreid besproken en volgt uiteindelijk een 'definitief' advies. Dit advies is gebaseerd op de gegevens en observaties van de groepsleerkrachten, persoonlijkheidsfactoren van het kind (denkend aan motivatie, taakwerkhouding, ondersteuningsbehoeften, etc.), Cito resultaten door alle schooljaren heen en van de IEP-Doorstroomtoets.

De Doorstoomtoets, die in januari/februari wordt afgenomen in groep 8, dient over het algemeen ter bevestiging van ontwikkelingen gedurende alle schooljaren en de reeds gemaakte keuze. Indien nodig kan een advies naar boven worden bijgesteld. Dit allen gebeurt in overleg met ouders en leerling. 

De Kemp ontvangt gedurende alle leerjaren in het VO resultaten van alle leerlingen terug. Op deze manier kunnen wij de leerlingen samen blijven volgen, maar ook conclusies trekken t.a.v. het gegeven brugklasadvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC De Kemp wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de groep en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de groep en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorgzaam
  • Betrokken
  • Initiatiefrijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur.

Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. Prisma is in schooljaar '21-'22 door de inspectie bezocht en voldoende beoordeeld.

Er is daarom niet altijd een oordeel per afzonderlijke school beschikbaar.

Het laatste inspectiebezoek op IKC De Kemp heeft in januari 2017 plaatsgevonden. De conclusie is dat IKC De Kemp voldoende scoort. Aandachtspunten zijn er natuurlijk altijd.

Terug naar boven