Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we in 7 basisgroepen, 8 instructiegroepen en in 4 units; een model waarin kinderen zoveel mogelijk kansen krijgen zichzelf te ontwikkelen en waarin de inzet van leerkrachten zo effectief mogelijk wordt benut.
In instructiegroepen bieden wij kinderen de mogelijkheid op eigen niveau te werken aan vakken als taal en rekenen. Hiervoor hebben wij ook dag- of weektaken ontwikkeld om o.a. specifiek te oefenen op behoeften. Hierbij wordt tevens de zelfstandigheid, betrokkenheid, zelfsturing en motivatie bij een taak bevorderd. Een instructie-groep heeft in principe de beschikking over 1 leerkracht.
We werken regelmatig in units, bijvoorbeeld bij thema-tijd, waarin kinderen van twee leerjaren door elkaar zitten. Ons onderwijs doet zo een beroep op vaardigheden als: samenwerken, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch- en creatief denken, zelfstandig werken, etc. Het is een prima setting om sociale vaardigheden van kinderen te stimuleren. Eén unit heeft in principe de beschikking over 2 leerkrachten en/of één leerkracht en één onderwijsassistent.
Ook in groep 1/ 2 ontvangen alle kinderen op weekbasis 25 uur onderwijs.
Onderwijs wordt hier thematisch aangeboden, waarbij taal-, bewegings- en expressieactiviteiten veel aandacht krijgen, om taal-, denk-, emotionele en zintuiglijke ontwikkeling te stimuleren en ontplooien. Tijdens de werkles gaan wij uit van basisontwikkeling en ervaringsgericht onderwijs. Als kleuters daaraan toe zijn, zullen zij de eerste stappen zetten op het gebied van voorbereidend rekenen, lezen en schrijven.
Op IKC de Kemp wordt het 5 gelijke dagen model en een continurooster gehanteerd. Dit betekent dat alle kinderen dagelijks 5 uur onderwijs ontvangen en ½ uur pauze genieten. Op weekbasis ontvangen alle kinderen 25 uur onderwijs. Deze beschikbare tijd is verdeeld over de verschillende leer- en vormingsgebieden. Het geplande onderwijsaanbod is afgestemd op leerlijnen. Cyclisch stemmen we ons aanbod af op de behoeftes van onze leerlingen.
Op IKC De Kemp willen we alle leerlingen onderwijs bieden uit Egchel en de directe omgeving. Als de onderwijsbehoeften echter zo specifiek zijn dat de veiligheid of het welbevinden van een leerling (of andere leerlingen/leerkrachten) in het gedrang komen, zullen we aangeven aan ouders dat het onderwijs op De Kemp niet het best passend is voor de betreffende leerling. Er zal dan in onderling overleg gezocht worden naar een beter passende plek. Dit gebeurd altijd met medeweten en betrokkenheid van leerling, ouders, bovenschools ondersteuning coördinator (BOC) en eventuele andere gewenste betrokkenen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen onderwijs geven dat recht doet aan de mogelijkheden en de onmogelijkheden van iedere leerling, waarbij we ons onderwijs afstemmen op de leerlingen in de groep.
Wij willen ons verder blijven ontwikkelen in de kernvakken rekenen, taal en lezen om leerkrachten te begeleiden om de goede ondersteuning te bieden aan kinderen die dat nodig hebben. Hierdoor zijn alle leerkrachten in staat om de ondersteuningsbehoeften bij leerlingen te signaleren en een plan van aanpak te realiseren.
Kinderen kunnen vanaf 2 jaar het peuterprogramma volgen binnen IKC De Kemp. Dit wordt aangeboden door Hoera Kindercentra. Er wordt hier gewerkt vanuit thema's uit de methode 'Uk en Puk'. Voor de start in groep 1 is er reeds intensief contact tussen de peutergroep en school om de doorgaande lijn te waarborgen. Hiervoor vinden er observaties plaats en worden overleggen ingepland. Eenmaal op school wordt de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd door de leerkracht en de kwaliteitsmedewerker.
Bij onze vroegschoolse educatie (groep 1 en 2) wordt er thematisch gewerkt. De thema's omvatten vroegschoolse taal- en rekenactiviteiten waarbij ontdekken en spelen centraal staan. De groepen werken in lokalen die ingericht zijn met werkplekken en speelhoeken. Deze kunnen per thema variëren qua inrichting. Alle leerlingen, ook de peuters, ontmoeten elkaar waardoor samenwerken en samen spelen vanzelfsprekend is. De leerkracht heeft hier voldoende mogelijkheden om met individuele leerlingen of met groepjes te werken aan specifieke ontwikkeldoelen.