Basisschool De Kemp

Kempstraat 36 5987 AH Egchel

  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp
  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp
  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp
  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp
  • Schoolfoto van Basisschool De Kemp

Het team

Toelichting van de school

Op IKC De Kemp werken 13 personeelsleden. Het betreft hier 1 directeur en 12 groepsleerkrachten. Ook werken er pedagogische medewerkers in het gebouw die de voor- en naschoolse opvang en de peuteropvang verzorgen. Op bepaalde dagen mogen we gebruik maken van vakleerkrachten die de leerkrachten ondersteunen in het lesgeven bij bepaalde vakken zoals bewegingsonderwijs en muziek. Verder wordt ons team aangevuld door een aantal vrijwilligers. Tenslotte maken we jaarlijks gebruik van stagiaires vanuit MBO en/of HBO. Met deze groep professionals verzorgen we het onderwijs aan jullie kind(eren) op IKC De Kemp.

Reguliere instructiegroepsbezetting Kemp ’23-'24

  • 1-2a: Ilvy en Isa (LIO) 
  • 1-2b: Ellen en Marie-José
  • 3-5: Lian, Anja en Tess (LIO)
  • 4: Danielle
  • 6: Annemiek en Jacky
  • 7: Wouter en Marie-José
  • 8: Rik

  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Jacky
  • Vakleerkracht muziek

Wijzigingen in de bezetting worden met ouders gedeeld via het ouderportaal ISY.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Prisma heeft afspraken gemaakt over de wijze waarop gehandeld wordt bij afwezigheid van een leerkracht, deze staan beschreven in het vervangingsbeleid. Ondanks inspanningen is het realiseren van een sluitende aanpak niet altijd mogelijk. Onderstaand staan achtereenvolgend de stappen beschreven welke genomen worden:   

  1. Instructiegroepen komen te vervallen en de kinderen krijgen in de Basis- of Unitgroep les.
  2. Kijken of er leerkrachten zijn van de eigen school die kunnen worden ingezet.
  3. Thuis blijven. In het uiterste geval, indien alle voorgaande stappen niet mogelijk blijken, wordt ervoor gekozen de betreffende groep thuis te laten. Voorafgaand vindt altijd afstemming plaats met het college van bestuur. Ouders worden uiterlijk de dag voorafgaand aan de dag dat kinderen thuisblijven geïnformeerd. Het besluit kinderen thuis te laten blijven, geldt telkens voor één dag. Indien de leerkracht dan nog afwezig is, kan deze procedure herhaald worden maar dan met een andere groep. Dit vanuit het perspectief van continuïteit van onderwijs en het behalen van de verplichte lesuren.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we in 7 basisgroepen, 8 instructiegroepen en in 4 units; een model waarin kinderen zoveel mogelijk kansen krijgen zichzelf te ontwikkelen en waarin de inzet van leerkrachten zo effectief mogelijk wordt benut. 

In instructiegroepen bieden wij kinderen de mogelijkheid op eigen niveau te werken aan vakken als taal en rekenen. Hiervoor hebben wij ook dag- of weektaken ontwikkeld om o.a. specifiek te oefenen op behoeften. Hierbij wordt tevens de zelfstandigheid, betrokkenheid, zelfsturing en motivatie bij een taak bevorderd. Een instructie-groep heeft in principe de beschikking over 1 leerkracht. 

We werken regelmatig in units, bijvoorbeeld bij thema-tijd, waarin kinderen van twee leerjaren door elkaar zitten. Ons onderwijs doet zo een beroep op vaardigheden als: samenwerken, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch- en creatief denken, zelfstandig werken, etc. Het is een prima setting om sociale vaardigheden van kinderen te stimuleren. Eén unit heeft in principe de beschikking over 2 leerkrachten en/of één leerkracht en één onderwijsassistent.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook in groep 1/ 2 ontvangen alle kinderen op weekbasis 25 uur onderwijs. 

Onderwijs wordt hier thematisch aangeboden, waarbij taal-, bewegings- en expressieactiviteiten veel aandacht krijgen, om taal-, denk-, emotionele en zintuiglijke ontwikkeling te stimuleren en ontplooien. Tijdens de werkles gaan wij uit van basisontwikkeling en ervaringsgericht onderwijs. Als kleuters daaraan toe zijn, zullen zij de eerste stappen zetten op het gebied van voorbereidend rekenen, lezen en schrijven.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op IKC de Kemp wordt het 5 gelijke dagen model en een continurooster gehanteerd. Dit betekent dat alle kinderen dagelijks 5 uur onderwijs ontvangen en ½ uur pauze genieten. Op weekbasis ontvangen alle kinderen 25 uur onderwijs. Deze beschikbare tijd is verdeeld over de verschillende leer- en vormingsgebieden. Het geplande onderwijsaanbod is afgestemd op leerlijnen. Cyclisch stemmen we ons aanbod af op de behoeftes van onze leerlingen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op IKC De Kemp willen we alle leerlingen onderwijs bieden uit Egchel en de directe omgeving. Als de onderwijsbehoeften echter zo specifiek zijn dat de veiligheid of het welbevinden van een leerling (of andere leerlingen/leerkrachten) in het gedrang komen, zullen we aangeven aan ouders dat het onderwijs op De Kemp niet het best passend is voor de betreffende leerling. Er zal dan in onderling overleg gezocht worden naar een beter passende plek. Dit gebeurd altijd met medeweten en betrokkenheid van leerling, ouders, bovenschools ondersteuning coördinator (BOC) en eventuele andere gewenste betrokkenen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen onderwijs geven dat recht doet aan de mogelijkheden en de onmogelijkheden van iedere leerling, waarbij we ons onderwijs afstemmen op de leerlingen in de groep. 

Wij willen ons verder blijven ontwikkelen in de kernvakken rekenen, taal en lezen om leerkrachten te begeleiden om de goede ondersteuning te bieden aan kinderen die dat nodig hebben. Hierdoor zijn alle leerkrachten in staat om de ondersteuningsbehoeften bij leerlingen te signaleren en een plan van aanpak te realiseren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen kunnen vanaf 2 jaar het peuterprogramma volgen binnen IKC De Kemp. Dit wordt aangeboden door Hoera Kindercentra. Er wordt hier gewerkt vanuit thema's uit de methode 'Uk en Puk'. Voor de start in groep 1 is er reeds intensief contact tussen de peutergroep en school om de doorgaande lijn te waarborgen. Hiervoor vinden er observaties plaats en worden overleggen ingepland. Eenmaal op school wordt de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd door de leerkracht en de kwaliteitsmedewerker.

Bij onze vroegschoolse educatie (groep 1 en 2) wordt er thematisch gewerkt. De thema's omvatten vroegschoolse taal- en rekenactiviteiten waarbij ontdekken en spelen centraal staan. De groepen werken in lokalen die ingericht zijn met werkplekken en speelhoeken. Deze kunnen per thema variëren qua inrichting. Alle leerlingen, ook de peuters, ontmoeten elkaar waardoor samenwerken en samen spelen vanzelfsprekend is. De leerkracht heeft hier voldoende mogelijkheden om met individuele leerlingen of met groepjes te werken aan specifieke ontwikkeldoelen.

Terug naar boven