Basisschool de Kameleon

Dorpsstraat 54 9658 PC Eexterveen

Schoolfoto van Basisschool de Kameleon

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van leerkrachten geregeld worden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht verlof heeft aangevraagd voor studie of andere bezigheden. De groepsleerkracht kan vervangen worden door een andere leerkracht van de school, door een leerkracht uit de vervangerspool van Stichting PrimAH of door een externe invaller. Hiervoor maken we gebruik van de diensten van SLIM Personeelsbemiddeling.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elk jaar wordt er veel aandacht besteed aan een juiste verdeling van groepen. De Kameleon telt dit schooljaar vier groepen:

  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8

Dagelijks is er extra ondersteuning in de vorm van een onderwijsassistent of een leerkracht beschikbaar. Op bepaalde momenten kan er, om organisatorische, onderwijsinhoudelijke of personele redenen, een andere combinatie van groepen gehanteerd worden. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Elke klas heeft een duidelijk lesrooster, dat omschrijft welke activiteiten met de leerlingen worden ondernomen. In de tijden voor verschillende vakken is een opbouw te onderkennen. Zo wordt er bijvoorbeeld bij de kleuters meer tijd besteed aan spel en beweging dan in de hogere groepen. In de groepen 3 en 4 neemt het taal- en leesonderwijs een groter aantal lesuren in beslag en in de groepen 6, 7 en 8 zullen de zaakvakken (kennisgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur) meer tijd krijgen. Ook is er een verschil in het aanbod. Zo krijgen de kinderen in de bovenbouw Engelse taal en hebben de lagere groepen dat niet. 

Er wordt van het rooster afgeweken als er speciale activiteiten zijn of bij bijzondere omstandigheden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De overheid bepaalt hoeveel uren de leerlingen per jaar ten minste naar school moeten. Per 1 augustus 2007 is de minimum onderwijstijd 7520 uren, verdeeld over 8 schooljaren. Op de Kameleon hanteren we het 5-gelijkedagenmodel wat inhoudt dat elke groep gelijke schooltijden heeft. Jaarlijks komt dat neer op minstens 940 uur onderwijstijd. 

Op de Kameleon ontvangt elke leerling de minimum hoeveelheid onderwijsuren. Bovenstaand rooster geeft de gemiddelde besteding aan. De Kameleon houdt rekening met verschillen tussen leerlingen en daarmee proberen we te voldoen aan de definitie van Passend Onderwijs. Daarom komt het voor dat kinderen voor het ene vakgebied meer onderwijstijd ontvangen, dan voor het andere vak. Vanuit de basisvisie vinden wij het belangrijk dat we aansluiten op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen, dus ook de leerlingen met extra ondersteuning of (hoog)begaafde leerlingen.

Vakken staan niet op zichzelf. Wij proberen dan ook de samenhang ertussen zoveel mogelijk duidelijk te maken aan de leerlingen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij het vakgebied oriëntatie op jezelf en de wereld (burgerschap). Daarnaast wordt er per jaar minstens twee keer aan een project gewerkt.

Onze school biedt een leer- en werkomgeving waarin burgerschap en integratie zichtbaar zijn, brengt die zelf in praktijk en biedt leerlingen de mogelijkheden om daarmee te oefenen.

DVL-label
Wij vinden het belangrijk dat op onze school ook aandacht is voor veilige deelname aan het verkeer. Vanaf groep 4 wordt gewerkt met de methode Let's go. De leerlingen van groep zeven nemen deel aan het landelijk verkeersexamen. Daarnaast vinden er jaarlijks verschillende activiteiten plaats in en rondom school met als thema 'verkeer'. Wij zijn in het bezit van het DVL-label.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Stichting PrimAH heeft een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld, de Kameleon heeft het SOP aangevuld met schoolspecifieke onderdelen (zie bijlage). Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een SOP op te stellen. In het SOP staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden bij de verschillende orthobeelden.

De extra hulp is verschillend per school, daarom is een leerling soms beter op haar of zijn plek op een andere school. De school waar het kind is aangemeld gaat, samen met ouder(s)/ verzorger(s) op zoek naar de beste plek voor het kind. Dit is de zorgplicht die de school heeft. Het SOP is een groeidocument (een leer- en ontwikkeldocument).

Samenwerkingsverband
Alle kinderen verdienen een plek in het onderwijs. Wij willen ervoor zorgdragen dat uw kind een zo passend mogelijke plek in het onderwijs heeft. Dat kan op onze school zijn, op een andere school binnen ons schoolbestuur of op het speciaal (basis)onderwijs zijn. Hiervoor werken wij samen met andere schoolbesturen in het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22.0.

Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs. Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.   

In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband.  

Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.

Onderwijsbehoeftes

Elk kind is anders en heeft daardoor andere onderwijsbehoeftes. We stellen in ons onderwijs de behoefte van uw kind centraal. Continu stellen we ons de vraag: “Wat heeft dit kind nodig om tot een optimale ontwikkeling te komen?” Denk daarbij aan de differentiatie in instructie, de leertijd en uitdaging in het aanbod van de leerstof. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. Passend Onderwijs is op niveaus ingericht, de basisondersteuning en extra ondersteuning. Dit komt neer op:

  • Basisondersteuning: Onderwijs dat passend is binnen het regulier onderwijsprogramma. Leerlingen die het reguliere programma kunnen doorlopen m.b.v. standaard differentiatie of benodigde basisondersteuning waarbij wordt afgeweken van de standaard differentiatie. Onze school of een andere reguliere basisschool komt tegemoet aan de onderwijsbehoefte van deze leerlingen.
  • Extra ondersteuning: Leerlingen voor wie de basisondersteuning niet voldoende is en een specialistische onderwijsbehoefte hebben. Het overstijgt het niveau van de basisondersteuning. Uitgangspunt dat wij hanteren bij de extra ondersteuning is: “Regulier waar het kan, speciaal waar het moet”.

Als wij als basisschool de (extra) ondersteuning die een kind nodig heeft niet (helemaal) zelf kunnen bieden, gaan we op zoek naar een andere school die dat wel kan. Om in aanmerking te komen voor speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO) heeft een kind een toelaatbaarheidsverklaring nodig. Het samenwerkingsverband geeft deze toelaatbaarheidsverklaringen af, alleen nadat er deskundigenadvies heeft plaatsgevonden.

De scholen van Stichting PrimAH kunnen om een deskundigenadvies vragen bij het PrimAH ExpertiseTeam (PET). Het PET bestaat uit een psycholoog, een orthopedagoog, gedragsspecialist en ambulant begeleider. Het deskundigenadvies is handelingsgericht en bestaat uit:

  • Nadere specificering van de onderwijsbehoeften van een leerling.
  • Advies welke (specialistische) ondersteuning een leerling nodig heeft.
  • Advies over aanpassing van het onderwijsaanbod.
  • Denkrichtingen voor een vervolg.

Op basis van het deskundigenadvies gaan wij met ouders en team in overleg over de volgende opties:

  • Leerling blijft op school, school biedt (specialistische) ondersteuning.
  • Indien het gaat om een leerling met (specialistische) ondersteuning kan de school een aanvraag doen voor een ‘buidel’ (formatie/inzet specialistische ondersteuning) bij Stichting PrimAH.
  • Procedure onder begeleiding van het PET starten voor verwijzing naar andere basisschool.
  • Procedure onder begeleiding van het PET starten voor aanmelding bij toelatingscommissie SWV 22.01 ten behoeve verwijzing naar SBO of SO.

In ons SchoolOndersteuningsProfiel (zie bijlage) hebben wij uitgebreid omschreven op welke wijze wij basisondersteuning bieden.

Specialisten
Jaarlijks is het team zich van de Kameleon aan het scholen en ook individueel wordt er hard gewerkt aan professionalisering. In het kopje hieronder staat aangegeven welke gediplomeerde specialisten aanwezig zijn op school. Naast deze specialisten zijn er op de Kameleon vooral coördinatoren werkzaam. Zo hebben wij taal- leescoördinatoren, een gedragscoördinator, een rekencoördinator en een coördinator hoogbegaafdheid. Wanneer wij een specialist voor een bepaald vakgebied nodig zijn, kunnen wij die via het PET (PrimAH Expertise Team) inschakelen. Ook kunnen wij gebruik maken van de expertises van de andere scholen van Stichting PrimAH. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school ambieert optimale ondersteuning te bieden aan leerlingen die passen binnen het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de Kameleon.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met Kinderopvang De Hasselbraam.

Onderwijs in groep 1 en 2
De kleuters op de Kameleon krijgen een breed aanbod. Naast de beginnende geletterd- en gecijferdheid staat ook spel, beweging en lichamelijke oefening centraal. Net als muziek en expressieactiviteiten. In de onderbouw wordt gewerkt met de methode Onderbouwd. Deze methode volgt de kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal dat dagelijks gebruikt wordt, wordt door middel van directe instructie aangeboden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verschillende handpoppen.

Wij vinden het als school belangrijk dat elk kind kan werken en leren op het niveau waar het kind op dat moment aan toe is. In ons beredeneerd aanbod lopen de leerinhouden dus in niveau op, aansluitend op de ontwikkeling van de kleuter. 

Ons kleuteronderwijs sluit aan op het onderwijs in de groepen 3 en verder. De leerkrachten van de verschillende jaargroepen overleggen regelmatig om de doorgaande leerlijn zichtbaar te houden. Komend schooljaar willen we dit verder ontwikkelen en vorm geven. 

Terug naar boven