Basisschool de Kameleon

Dorpsstraat 54 9658 PC Eexterveen

Schoolfoto van Basisschool de Kameleon

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht op momenten dat dat nodig is, ingrijpen. Na afname weet de groepsleerkracht welke vaardigheden de leerling bezit, welke herhaling geboden moet worden en welke nieuwe doelen gesteld kunnen worden. Hieruit kan blijken dat stof extra geoefend moet worden of extra en andere leerstof aangeboden moet worden. Door een kind te volgen tijdens de hele basisschoolperiode, krijgen de school, de ouders en het kind een helder beeld van wat het kind kan en kent en waar de mogelijkheden en uitdagingen liggen.

Tijdens elke teamvergadering is er ruimte om leerlingen te besproken. Het belang van de besprekingen is dat het team zorg kan dragen voor de continuïteit van de zorg. Daarnaast wordt gezamenlijk geprobeerd eventuele problemen te verhelpen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De afsluiting van het onderwijs op de Kameleon verloopt zorgvuldig. Het is voor veel leerlingen en ouders een grote stap: de overgang van de basisschool naar het Voorgezet Onderwijs (VO). Op De Kameleon hanteren wij een bepaald tijdpad om tot een zo goed mogelijk schooladvies te komen. Het advies van de basisschool is leidend en bindend. Dit betekent dat dit advies van de basisschool zwaarder weegt dan de uitslag van de IEP-eindtoets. Het definitieve advies komt op een professionele wijze tot stand in overleg tussen de leerkrachten(en) van de bovenbouw en de intern begeleider van De Kameleon. Uitgangspunt is altijd dat we zoeken naar het beste passende niveau voor de leerling.

Op De Kameleon onderbouwen we het advies onder andere met de Plaatsingswijzer PO: een instrument om inzichtelijk te maken hoe de vorderingen van de leerling in de laatste jaren zijn geweest op basis van de leerlingvolgtoetsen en geven we onze algemene bevindingen weer van de leerling in een leerlingprofiel. Na afname van de droomstroomtoets wordt bepaald welke adviezen in heroverweging genomen moeten worden. Het gaat hier om resultaten met een hoger uitstroomadvies dan het gegeven schooladvies

Vanaf schooljaar 2023-2024 is de eindtoets veranderd in de doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 maken in februari 2024 een doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

Hieronder de maatregelen op een rijtje:

  • De eindtoets wordt doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders worden uitgenodigd voor een gesprek en ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • In de periode voorafgaand aan de definitieve keuze kunnen de kinderen voorlichtingsbijeenkomsten van het voortgezet onderwijs bijwonen. Deze open dagen vinden meestal plaats in januari.
  • De informatieavonden van het LWOO zijn doorgaans in september of oktober.
  • De leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Indien nodig volgt er een gesprek.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden ouders hun kind, met hun definitieve advies, aan op het voortgezet onderwijs.
  • Ouders van leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen eerder hun kind met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het eerste streven van de Kameleon is het bieden van een veilige plek waar de leerling anderen kan ontmoeten en zich in rust en vrijheid kan ontplooien. Zonder deze basisvoorwaarde komen alle andere inspanningen niet tot hun recht.

Cognitief
De leerkrachten van de Kameleon willen de leerlingen die aan hun zorg worden toevertrouwd begeleiden op de weg naar zelfstandigheid. Daar komt een aantal dingen bij kijken. Goed leren rekenen, lezen, spellen en schrijven zijn natuurlijk van groot belang. Met andere woorden, de leerling moet de school verlaten met een rugzak vol kennis, afgestemd op de mogelijkheden van juist díe leerling. Ieder kind is immers uniek, met zijn of haar eigen capaciteiten en mogelijkheden.

Ontwikkeling
Cognitieve kennis alleen is niet voldoende. Zelfvertrouwen en motivatie bevorderen de zelfstandigheid en de zelfsturing van leerlingen: het zijn kernwoorden van de ontwikkeling van onze leerlingen. Daarvoor is het nodig dat de leerling zelfbewust is en een positief zelfbeeld kan ontwikkelen.

Sociaal- emotioneel
Op de Kameleon volgen we de leerlingen nauwgezet en stimuleren wij een wenselijke sociaal-emotionele ontwikkeling door met de leerlingen in gesprek te gaan en gebruik te maken van een methodische aanpak. Op deze manier geven we de kinderen ruimte en houvast om zich te ontwikkelen tot zelfstandige, zelfredzame en weerbare kinderen.

Kiezen
In een steeds veranderende samenleving als de onze is kiezen een cruciale vaardigheid geworden. Kiezen voor gezond eten bijvoorbeeld, maar ook wat je later wilt worden, wie je vrienden zijn en welke sport je gaat beoefenen. Kiezen is een vaardigheid die de leerlingen moeten leren. Daar hebben ze hun ouders en leerkrachten voor nodig. We zijn ons ervan bewust dat de leerlingen voor steeds meer en ingewikkelder keuzes komen te staan. We leren leerlingen om gefundeerde keuzes te maken en verantwoordelijk te zijn voor hun keuzes door ‘keuzemogelijkheden’ in het onderwijsprogramma te bieden.

Communiceren
Leren communiceren is eveneens in onze maatschappij een zeer belangrijke vaardigheid. Leerlingen die goed kunnen overleggen, hun eigen mening kunnen beargumenteren en assertief zijn, hebben een goede startpositie. Ook het kunnen omgaan met moderne media hoort daarbij. De leerlingen die onze school verlaten begrijpen dat je als mens functioneert in een groter verband. Net als op school, moet je ook in de maatschappij samenwerken. Maatschappelijke betrokkenheid is belangrijk. Sociaal gevoel, respect voor anderen, ook als die een andere overtuiging aanhangen, is een van de essentiële doelstellingen van ons onderwijs. We geven de kinderen in de groepen 7 en 8 de mogelijkheid om humanistisch vormingsonderwijs of godsdienstonderwijs te volgen.

Culturele bagage
We vinden culturele en creatieve vorming van groot belang en besteden daar uitgebreid aandacht aan. De leerlingen komen gedurende hun schooltijd tijdens de culturele en/of creatieve middag en tijdens projecten structureel in aanraking met diverse vormen van kunst, muziek, toneel, sport en cultureel erfgoed.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In augustus 2015 is obs de Kameleon gevormd door de basisscholen "de Springplank", "de Badde" en "de Triangel". Alle drie scholen hadden het basisarrangement. De Kameleon heeft nog geen inspectierapport ontvangen. In juni 2020 zou de Inspectie de Kameleon bezoeken voor een themaonderzoek Leerstofaanbod. De school was geselecteerd voor een representatieve steekproef. Door de richtlijnen uitgevaardigd om verspreiding van het Covid - 19 virus tegen te gaan is dit bezoek afgezegd. Wel zijn er twee interne audits afgenomen en heeft er in juni 2023 een externe audit plaatsgevonden uitgevoerd door Bureau Meesterschap. 

De Kameleon werkt met Schoolmonitor. In een online omgeving wordt een schoolplan en schooljaarplan opgesteld. Het schooljaarplan bestaat uit meerdere grote en kleine projecten waar gedurende het schooljaar aan gewerkt wordt. De vorderingen van de projecten worden door de betrokken medewerkers en directie van de school bijgehouden. Op deze wijze geven we vorm aan de cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren (Plan, Do, Check, Act). Daarbij zijn de standaarden van het vernieuwde inspectiekader leidend/helpend.

Terug naar boven