Basisschool Prins Willem Alexander

Nieuwe Steeg 6 4266 EH Eethen

  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem Alexander
  • De school is gevestigd in KIndcentrum De Bogert.
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem Alexander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Groep 8 neemt ieder jaar deel aan de IEP-toets. Vanaf schooljaar 2022-2024 is dit de doorstroomtoets die in februari 2024 wordt afgenomen. De uitslag van deze toets biedt, naast een overzicht van de prestaties van de individuele leerlingen, óók een mogelijkheid om ons onderwijs objectief te evalueren. De behaalde resultaten worden vergeleken met de gemiddelden van alle deelnemende scholen van dat jaar. Het aantal goed gemaakte opgaven wordt uitgedrukt in een percentage

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij kennen op school de volgende instrumenten om de resultaten van de leerlingen te meten:

  • Het KIJK! registratiemodel
  • De toetsen (proefwerken) aan het eind van een leerstofblok (methode gebonden toetsen)
  • De landelijk genormeerde LVS-toetsen (IEP).          
  • Advies en toelating voortgezet onderwijs 

Kijk! registratiemodel Kijk is een registratiemodel dat uitgaat van vijf ontwikkelingslijnen; Waarneming, Motoriek en tekenontwikkeling, Oriëntatie, Gesproken en geschreven taal, Hoeveelheden. Twee keer per jaar worden de kleuters geobserveerd aan de hand van deze activiteiten. Op deze manier volgen wij de ontwikkeling en kunnen wij onze activiteiten daarop aanpassen.

De toetsen (proefwerken) aan het eind van een leerstofblok (methode gebonden toetsen) Aan het eind van een hoofdstuk laten de kinderen zien in hoeverre ze de leerstof begrijpen: een toets dus. Over het algemeen gebruiken we de 80%-norm: 80% van de vragen moet goed beantwoord zijn om voldoende te scoren. Norm en waardering van zowel de checklists, als de toetsen (proefwerken) zijn gerelateerd aan de norm van de schrijver van de leerstof en dus moeilijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld andere scholen. 

LVS-toetsen Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. Wij gebruiken vanaf 2023-2024 het IEP leerlingvolgsysteem. Op onze school zijn de volgende toetsen ingevoerd:

  • Taal:het onderdeel taal bevat:technisch lezen, taalverzorging (spelling), lezen, schrijven en woordenschat
  • Rekenen:het onderdeel rekenen bevat: getallen, meten en meetkunde, verbanden en verhoudingen
  • Het IEP LVS bevat naast de hoofdtoetsen ook hart- en handeninstrumenten waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel:sociaal-emotionele ontwikkeling,leeraanpak,creatief vermogen

Naast het IEP-LVS maken we ook gebruik van de volgende toetsen:

  • Drempelonderzoek (groep 7)
  • Eindtoets basisonderwijs (groep 8)

De leerkrachten monitoren de leerlingen m.b.v. de methodetoetsen (middellange termijn), IEP-toetsen (lange termijn), KIJK en eigen observatie tijdens de lessen (korte termijn).  Korte termijn: observatie door de leerkracht, data worden genoteerd in de weekplanning. Middellange termijn: methodetoetsen, data worden verzameld in een analyseformulier en uitgewerkt in de weekplanning. Lange termijn: Leerlingen die zich niet voldoende ontwikkelen op IEP worden geclusterd op leerdoel of manier van leren en krijgen uitbreiding van onderwijstijd.Deze evaluaties op ons onderwijs vinden twee keer per jaar plaats, op momenten waarop het gehele team aanwezig is, bijvoorbeeld tijdens een vergadering of studiedag. Periodiek worden de resultaten met de groepsleerkracht doorgesproken.We nemen de onderdelen waarop leerlingen uitvallen op in onze weekplanning. Dit wordt genoteerd zodat hier later op teruggekomen kan worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De doorstroomtoets

-De leerlingen krijgen eind groep 7 (juni) hun voorlopig advies van school te horen. Naast de bekende toetsgeggevens kijken wij ook naar de werkhouding en de algemene ontwikkeling van het kind. Voor de bepaling van het advies wordt er door de leerkrachten (gehele team)  in overleg met de intern begeleider gekeken naar het best passende advies voor de leerling.

- In de eerste of tweede week van febrauri maken de leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 15 maart van het schooljaar ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 24 maart van het schooljaar ontvangen de leerlingen en hun ouders de uitslag van de doorstroomtoets.

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Let op! Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Prins Willem Alexanderschool is een kleinschalige school waar we het belangrijk vinden om het samen prettig en fijn te hebben. Een veilig klimaat is hierbij essentieel. Om tot een veilig klimaat te komen is vertrouwen een belangrijke pijler. We leren kinderen wat vertrouwen is en hoe je daarmee omgaat, dat je jezelf mag zijn in je unieke eigen persoon. We leren de kinderen zich vanuit een nieuwsgierige en open houding te ontwikkelen en geven ze mee dat ze vrij zijn hun eigen talent te ontwikkelen. We gaan ervan uit dat ieder kind drie prominente behoeftes heeft:

  1. Behoefte aan autonomie: "Ik kan het zelf"
  2. Behoefte aan relatie: "Ik doe het niet alleen"
  3. Behoefte aan competentie: "Ik weet, dat ik het kan"

We vinden samenwerking met alle betrokkenen rondom het kind belangrijk: Kind, ouders en leerkrachten. We creëren met elkaar een prettige en veilige omgeving waarin het kind zich optimaal kan ontplooien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociale veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven