Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Onze schooltijden
In Nederland zijn kinderen vanaf vijf jaar leerplichtig. Scholen moeten (verdeeld over acht schooljaren) 7520 lesuren onderwijs bieden. Hoe scholen die uren verdelen, bepaalt iedere school zelf. Wel moet de school kunnen aantonen dat de kinderen de onderwijstijd maken. Op de Prins Willem Alexanderschool gaan alle kinderen van groep 1 tot en met groep 8 ieder jaar minimaal 940 uur naar school. Dit betekent bij ons dat wij de onderwijstijd gelijk verdelen over de acht leerjaren.
Start en eind van een schooldag
8.20 uur: De schooldeur opent om 8.20 uur. De ouders van groep 1-2 en 3-4 mogen mee naar binnen om in de hal afscheid te nemen van hun kind.
8.30 uur: Starttijd van de schooldag. Om 8.30 uur starten de eerste instructies. Alle leerlingen worden op dat moment geacht in het lokaal aanwezig te zijn en klaar te zitten voor de instructie.
Kleine pauze (10.15-10.30 uur): Bij mooi weer mogen de leerlingen van de middenbouwgroepen en bovenbouwgroep onder toezicht op het grasveld gaan spelen. Bij slecht weer spelen alle groepen op het schoolplein. De leerkrachten gaan mee naar buiten en houden toezicht. De pauze duurt 15 minuten. Na deze pauze worden de lessen vervolgd.
12.00 uur: Einde van de ochtend. Alle leerlingen lunchen met de eigen leerkracht in de klas. De leerlingen nemen zelf hun lunch mee van thuis. Na de lunch wordt er nog een kwartier buitengespeeld. De lessen worden om 12.30 uur vervolgd.
14.00 uur: De leerlingen gaan om 14.00 uur naar huis. De leerlingen verlaten de school vanuit de hoofdingang.
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.