Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool

Boomgaard 1b 9761 TM Eelde

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In voorgaande jaren vielen de scores van de eindtoets iets lager uit dan de dan de verwachting op basis van het leerlingvolgsysteem en de inschatting van de leerkracht. Wel zien we dat de leerlingen in het VO veelal op de plek terecht komen waar wij het ook verwachten. Na analyse van alle resultaten en gesprekken met de testaanbieders hebben we gekozen om in 22-23 een andere eindtoets-aanbieder te kiezen: de IEP. We zien dat dit jaar de resultaten dichter in de buurt komen van de verwachting die wij hebben en het advies voor het voortgezet onderwijs. 



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is voor ons als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen als school de leerlingenbasisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Om de kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen, wij gebruiken hiervoor de BOOM-toetsen. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren. We gebruiken de toetsen dus om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse-instrument voor de leerresultaten. DE resultaten bespreken we met de kinderen en de ouders. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de kinderen en hun ouders een voorlopig advies waar wij denken dat ze passen binnen het vervolgonderwijs. Wij baseren wij enerzijds de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Anderzijds zijn ook de observaties en ervaringen van de leerkrachten van groot belang. Wij hechten eraan de kinderen in hun geheel te zien en niet alleen de cijfers van toetsen. Dit is veelal een dubbel advies. 

In groep 8 volgt vervolgens het definitief advies, waarbij ook nu weer een combinatie van cijfers en leerlingkenmerken een rol spelen. Wij adviseren kansrijk om de kinderen de mogelijkheid te geven zich optimaal te ontwikkelen binnen het VO. Na de doorstroomtoets worden de adviezen waar in overleg met ouders bijgesteld indien dat mogelijk of wenselijk is.

De meeste leerlingen van de Mariaschool kiezen voor een van de VO scholen in Groningen of het Terra College in Eelde. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samenleven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren kom ten het beste uit jezelf haalt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden en betrokkenheid
  • competentie
  • relatie en autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven